SN Påkledning i operasjonsavdelingen v. 1.4

HENSIKT

Å begrense trafikk av personer inn og ut av operasjonsavdelingen til det absolutt

nødvendige, for derved å holde mengden av potensielt smitteførende partikler i lufta

på et lavest mulig nivå for å hindre overføring av sykdomsfremkallende mikrober til pasientene.

OMFANG

Retningslinjen gjelder for alle som arbeider i eller som besøker operasjonsavdelingen.

GRUNNLAGSINFORMASJON

Mikroorganismer spres til luften fra personer. Jo flere personer som beveger seg i et rom, jo høyere blir konsentrasjonen av partikler som svever i lufta.

Partiklene kan inneholde sykdomsfremkallende mikroorganismer som kan forurense både operasjonssår og sterile instrumenter og utstyr.

Konsentrasjonen av slike partikler må holdes på et så lavt nivå som mulig. Dette blir

viktigere jo nærmere en kommer selve operasjonsfeltet.

Rene klær sprer færre smitteførende partikler enn klær som har vært brukt en tid.

Risiko for å spre smitteførende partikler fra andre avdelinger til operasjonsavdelingen reduseres gjennom skifting av arbeidstøy.

ARBEIDSBESKRIVELSE

Avdelingsledelsen har ansvar for å legge forholdene tilrette for gjennomføring og opplæring.

Den enkelte ansatte har ansvar for å følge retningslinjene.

Personell som arbeider i operasjonsavdelingen, operasjonsstuer H2 og F2.

  • Privattøy oppbevares i egen garderobe.
  • Det skiftes til bomullstøy i egen garderobe.
  • Deretter skiftes det til nonwoven engangstøy (grønt) i operasjonsavdelingens garderobe.
  • Ved implantatkirurgi benyttes nonwoven renluftsdresser (blå).
  • Dette tøyet skal ikke benyttes av annet personell eller benyttes som arbeidsantrekk ved andre avdelinger.
  • Unntaket er koordinator anestesi som bruker bomullstøy.
  • Ved poliklinisk aktivitet på F2 brukes bomullstøy.
  • Sko skiftes i avdelingens personalgarderobe. OBS! Hånddesinfeksjon etter skobytte.
  • Håret dekkes helt med hette/ lue.
  • Ringer/smykker og ørepynt fjernes!
  • Arbeidsdrakten skal være ren. Tøyskifte i løpet av arbeidsdagen ved kontaminering.
  • Ved arbeidstidens slutt skiftes det til bomullstøy i operasjonsavdelingens garderobe.

Medisinsk personell som tilkalles i akutte situasjoner, tøybytte.

  • Det må tilstrebes at alt personell bytter til rent arbeidsantrekk så langt dette er forsvarlig ut fra situasjonen.
  • Ren frakk kan tas utenpå annet tøy i nødsfall.
  • Hette/lue.
  • Skift til operasjonsavdelingens utlånssko.

Personell fra andre avdelinger, pårørende og andre besøkende, tøybytte.

  • Pårørende som skal være med under operasjonen skal ta på grønt nonwoven engangstøy, hette/lue og sko i personalgarderoben.
  • Personell fra andre avdelinger skal ta på grønt nonwoven engangstøy, hette/lue og sko i personalgarderoben.

NB! Alltid hånddesinfisering før en forlater garderoben for å gå inn i operasjonsavdelingen!

Personell i operasjonsavdelingen, bevegelser ut av avdelingen, tøybytte

Ved alle planlagte oppdrag i andre avdelinger skiftes det til bomullstøy. Det tillates

ikke å forlate operasjonsavdelingen i nonwoven engangstøy. Hvit frakk utenpå

operasjonsavdelingens arbeidstøy tillates ikke.

I akutte situasjoner kan en forlate operasjonsavdelingen i engangstøy.

Ved retur til avdelingen utføres tøyskifte.

Det tillates å gå til recovery/intensivavdeling i engangstøy samt å

returnere til operasjonsavdelingen uten å skifte tøy. Dette gjelder ved transport av

pasienter mellom operasjonsavdelingen og recovery/intensivavdelingen eller ved kortvarige opphold uten at man har deltatt i pleie/behandling av pasienter.

Forurenses arbeidstøyet, skal det skiftes til rent tøy.

Hånddesinfisering gjøres før retur til operasjonsavdelingen.