SL - Påkledning og trafikk i opr.avd. v. 1.6

Hensikt

Begrense mengden av mikroorganismer som overføres mellom pasienter og personale i operasjonsavdelingen.

Omfang

Gjelder alle som arbeider i eller som besøker operasjonsavdelingen.

Grunnlagsinformasjon

Mikroorganismer spres til luft fra personer. Normalt drysser det hele tiden hudpartikler og hår, og tekstilfibre løsner fra klærne. Partiklene kan inneholde sykdomsfremkallende mikroorganismer som kan forurense operasjonssår og sterilt utstyr og instrumenter.
Klær som brukes i pleie og behandling av pasienter på sengeposter, blir betydelig forurenset med gule stafylokokker.

Risiko for å spre smitte fra andre avdelinger til operasjonsavdelingen reduseres gjennom skifte av tøy.

Arbeidsbeskrivelse

Handling

Personell som arbeider i operasjonsavdelingen, skifte av tøy/ sko.

* Privat tøy henges i garderobe utenfor operasjonsenheten. Ved arbeid på natt og helg kan privat tøy henges i avdelingens garderobe.
* Ringer og smykker skal tas av!
* Det skiftes til avdelingsbundne sko i personalgarderoben.

* Sone 1:
- Det skal alltid brukes grønt tøy og hette/ lue.

* Sone 2:
- Det brukes grønt tøy ved operative inngrep. Ellers kan rent hvitt tøy også brukes.

Medisinsk personell som tilkalles i akutte situasjoner, skifte av tøy/ sko.

* Det må tilstrebes at alt personell bytter til rent arbeidsantrekk så langt dette er forsvarlig ut fra situasjonen.
* Ren frakk kan i nødsfall tas utenpå annet tøy.
* Hette/ lue skal brukes i hele sone 1 og inne på opr.stuer i sone 2.
* Det skiftes til utlånssko i personalgarderoben.

Personell fra andre avdelinger, pårørende og andre besøkende, skifte av tøy/ sko.

* Personell fra andre avdelinger skifter til grønt tøy, hette/ lue og utlånssko i personalgarderoben.
* Pårørende til barn og fødende som skal være med inn på opr.stuer i sone 1, kan komme til avd. iført privat tøy. Det byttes til grønt tøy, hette/ lue og utlånssko i personalgarderoben.
* På opr.stuer i sone 2 kan pårørende bruke hvitt tøy de har tatt på i sengeposten.
* Det gjøres unntak for personale fra psyk.avd. i følge med pasienter som skal inn på stue A eller B til ECT og ØNH-, tann- og smertepasienter på stue A. Disse kan bruke privat tøy.

NB! Alltid håndvask før en forlater garderoben for å gå inn i operasjonsavdelingen!

PERSONELL I OPR.AVD., BEVEGELSER UT AV AVD. – SKIFTE AV TØY

Kortvarige, planlagte oppdrag i andre avdelinger.

Det skal skiftes til hvitt arbeidstøy.

Akutte situasjoner utenfor operasjonsavdelingen.

I slike situasjoner kan en gå ut med operasjonsavdelingens arbeidstøy på.
Ved retur til opr.avdelingen skal det skiftes til rent tøy.

Trafikk mellom intensiv og operasjonsavdelingen.

Det tillates å gå til intensiv med operasjonsavdelingens arbeidstøy.
Forurenses tøyet, skal det skiftes.
Det utføres håndvask før retur til operasjonsavdelingen!

TRAFIKK MELLOM SONE 1 OG SONE 2 I OPR.AVDELINGEN- TILTAK FOR Å BEGRENSE DENNE

* Bufferlager for utstyr i sone 2
* Bruk gjennomstikkskap mest mulig
* Bruk calling til personalet på gangen i sone 1.

Referanser

- Hambraeus et al: Bacterial contamination in a modern operating-suite. Bacterial contamination of clothes worn in the suite. I og Hyg Lamb 1978; 80: 175-181.
- SOS-rapport 1991:32. Att förebygga infektioner i sjukvården.
- Guideline for Prevention of Surgical Site Infection, 1999. HICPAC. AJIC, April/99