Beredskapsplan Krisestab og Kriseledelse på strategisk nivå v. 13.1

 

           
 

 

 

Beredskapsplan

 

Kriseledelse og Krisestab

på strategisk og

operasjonelt nivå

 

Helse

Nord-Trøndelag HF

 

 
   

 

 
   

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

KRISESTAB HELSE NORD-TRØNDELAG

 

Krisestab      

Stedfortredere

 

Navn

Mobil

 

Navn

Mobil

Beredskapssjef

Per Martin Øfsti

97 11 91 12

Avdelingsleder AMK           

Mariann Wågan Sævik

41 64 55 90

Avdelingsleder AMK

Mariann Wågan Sævik

41 64 55 90

Seksjonsleder AMK

Mariann Sævik

 

Avdelingsleder Ambulanse

Sturla Hammer

41 23 72 21

Stasjonsleder

Thomas Rørvik

99 23 02 30

Medisinsk rådgiver AMK

Vakt anestesilege

99 25 20 74

Overlege Anestesi

Jan Peter Jensen

94 42 19 71

Kommunikasjonssjef

Svein H. Karlsen

 

91 54 49 44

99 12 10 11

Kommunikasjonsrådgiver

Berit Røflo Indgul

98 22 73 38

AMK:

 

amk@hnt.no

Telefax

95 113 113

74 21 58 11

 

 

 

Ved behov for psykososial støtte

Avd.o.lege Psyk. SN

Sara Germans Selvik

90 23 59 65

Bakvakt Psyk.

 

99 26 01 23

Avd.o.lege Psyk. SL

Anne Slungård

41 52 58 43

Bakvakt Psyk.

 

74 09 74 74

Ved behov for teknisk støtte

Avdelingsleder SL

Kirsti Sundfær Stubbe

95 04 11 38

Seksjonsleder

Anita Østergård

74 09 83 03

Seksjonsleder SN

Arne Jørgen Påsche

74 21 53 84

 

Jon Leithe

74 21 57 90

Behov for støtte ved Masseskader

Avdelingsleder SL

Astrid Tromsdal

91 35 64 53

Avdelingssykepleier

Gunn Kristin Hansen

41928950

Avdelingsleder SN

Odd Kåre Hestmo

41 66 29 12

Avdelingsleder

Siri-Gunn Sagvik

48 12 09 02

Behov for støtte ved IKT hendelser:

Behov for støtte fra Sykehusapoteket:

IT leder

Erik Jørgenson

92 30 70 70

Sykehusapoteket SL

Heidi H. Skjetne

41 93 05 47

Infosikkerhetsansvarlig

Tommy A Kinnunen

 

Sykehusapoteket SN

Ole Johan Lien

95 94 35 44

Vaktsjef HEMIT

 

99 43 11 18

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

Plan for Krisestab

 

Krisestab vil kunne settes som en forsterkelse ved større hendelser. Hendelsene kan ha ulik karakter og ulik hastegrad.

Når krisestab er satt er Beredskapssjef øverste leder på operasjonelt nivå.

 

Dette vil da omfatte hendelser som varsles:

        Gjennom AMK og som krever øyeblikkelig respons ved varsling og informasjon ut i organisasjon.

        Som viktig informasjon gjennom AMK.

        Gjennom linjeledelsen.

        Gjennom eierkanalen (Direktør, Kommunikasjonssjef eller Fagsjef).

        Gjennom regionale fagnettverk.

 

Den som mottar slik informasjon eller varsel tar kontakt med hele eller deler av krisestaben for å drøfte situasjonen og vurdere:

        Hastegrad og iverksette forberedende tiltak.

        Iverksette tiltak for å følge utviklingen.

        Kontakt med fagpersonell for å avklare situasjonen eller innhente opplysninger.

        Vurdere om det er grunnlag for å varsle og holde Direktør, Fagsjef og Kommunikasjonssjef alternativt også Kriseledelsen kontinuerlig oppdatert om situasjonen.

        Dersom det settes Krisestab skal det varsles og informeres til Direktør, Fagsjef, Kommunikasjonssjef og øvrige Kriseledelse.

Oppgaver:

•        Samhandle med andre etater, myndighetsorganer som politi og kommune.

•        Godkjenne pressemeldinger og rapporter i eierkanalen.

•        Beslutte evakuering dersom dette er nødvendig.

•        Koordinere beslutningen om når katastrofeberedskapen skal avvikles.

Krisestab

Seksjon H1 – Beredskapssjef

  • Oppgaver:
    • Lede arbeidet i Krisestab inntil Kriseledelse er satt..
    • Vurdere styrking av Krisestaben etter hendelsens karakter.
    • Tiltre i Kriseledelsen for å administrere krisestøtteverktøyet Helsecim.
    • Sikre beslutningsgrunnlag for Kriseledelsen.
    • Gi råd til Kriseledelsen.
    • Vurdere etablering av Informasjonskontor.
    • Utarbeide rapporter for godkjenning av Kriseledelsen.
    • Evaluere håndteringen i ettertid.
    • Oppnevne ansvarlig når det gjelder riktig pasientidentitet (samarbeid med Politi når dette er avklart).

 

  • Ansvar: Beredskapssjef.

 

Seksjon H2 – Psykososiale støttefunksjoner.

  • Oppgaver:
    • Bistå med faglige vurdering som grunnlag for beslutninger i staben.
    • Etablere de psykososiale støttefunksjoner.
    • Formidle de psykososiale utfordringer knyttet til pasienter og pårørende.
    • Kontakt med pårørendemottak og operasjonsrom psykiatri.

 

  • Ansvar: Klinikk for psykisk helsevern og rus.

 

 

 

 

Seksjon H3 – Ressursstyring

  • Oppgaver:
    • Være bindeleddet opp mot det taktiske nivå i sykehuset.
    • Bidra med faglige vurderinger i Krisestab/Kriseledelsen.
    • Formidle ekstra behov for personell ut over egen klinikk og eget foretak.
    • Formidle ekstra behov for senger og sengetøy.
    • Formidle ekstra behov for forbruksmateriell.
    • Bistå med vurderinger i forhold til behandlingskapasiteter i egne avdelinger.
    • Formidle behov for transportmidler ved utskrivning til funksjon H4.

 

  • Ansvar: Klinikk for kirurgi

 

 

Seksjon H4 – Forsyning og logistikk:

  • Oppgaver:
    • Bidra med faglige vurderinger av teknisk karakter.
    • Etablere vakthold og trafikkdirigering.
    • Etablere kontakt med Pasientreiser med tanke på utskrivningsklare pasienter.
    • Etablere nødvendige forsyninger av senger, sengetøy og forbruksmateriell.
    • Vurdere åpning og drift av kantine.
    • Vurdere nødvendig «skallsikring».

 

  • Ansvar: Senter for intern service.

 

 

 

 

Seksjon H5 – Informasjon/kommunikasjon

  • Oppgaver:
    • Håndtere/kanalisere ekstraordinære behov for informasjonsflyt.
    • Vurdere strategiske tiltak i forhold til informasjonsflyt.  
    • Utarbeide pressemeldinger og andre kommunikative tiltak.
    • Avklarer regler for pressens tilgang i sykehusets bygninger, inkludert tilgang til sykehusets ansatte og skadde/pårørende i sykehusets bygninger med øvrig ledelse.
    • Håndtere et behov for pressefølge.
    • Bekjentgjøre dette internt i sykehuset og overfor pressen og gjør løpende evaluering.
    • Brudd på tilgangsregler for pressen skal meldes og behandles i Kriseledelsen.
    • Ved behov etableres Informasjonskontor.
    • Sammen øvrige Krisestab lage «Informasjonsbrev nr.» for bruk i Informasjonskontor.

 

  • Ansvar: Kommunikasjonssjef eller Senter for virksomhetsstøtte og utvikling.

 

Informasjonskontor

Operative telefonnummer meldes til ISS – Resepsjonen ved etablering

  • Oppgaver:
    • Etableres som en tjeneste direkte under Kriseledelse/Krisestab.
    • Informasjonskontoret skal ikke overta informasjonsansvaret som andre har i en normalsituasjon.
    • De skal ivareta det ekstraordinære behovet for informasjon som skapes på grunn av hendelsen.
    • Besvare henvendelser fra pårørende, presse og ansatte i eget helseforetak.
    • Besvare publikum som henvender seg for å få nærmere informasjon.
    • Melde behov der det er behov for flere til å betjene telefonene.

 

Pressemelding om status skal så raskt som mulig gis internt og eksternt, med løpende oppdateringer.

Første pressemelding sendes ut så raskt som mulig, etter eventuell koordinering med eksterne, involverte etater. Meldingen sendes Helse Midt-Norge RHF, Politiet, Fylkesmannen og presse (etter liste) på e-post. Meldingen publiseres også på intranett og på www.hnt.no, samt gjøres tilgjengelig i papir for presse på sykehusets område. Meldingen skal inneholde informasjon om når neste oppdatering kan ventes.

Pressemeldinger skal godkjennes av leder av Krisestab/Kriseledelse før utsending.

 

Pressemeldingene bør inneholde:

  • Avsender, dato/klokkeslett
  • Informasjon om hvordan katastrofen påvirker sykehuset generelt (kapasitet, driftsendringer, andre pasienter, pårørende, primærhelsetjenesten, andre sykehus, forsvarlighet mv)
  •  Eventuell kontaktinformasjon for flere opplysninger
  • Generell informasjon som identifiserer katastrofen
  • Antall døde, hardt skadde, lettere skadde, type behandling mv.

Bør avklares med Katastrofesjef (Leder på taktisk nivå).

  • Hvor pårørende kan henvende seg
  • Når neste melding kan forventes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    

KRISELEDELSE

 

Direktør

Fagsjef

Kommunikasjonssjef

HR- og organisasjonssjef

Utviklingssjef

Økonomisjef

Klinikkleder Klinikk for kirurgi, Levanger

Klinikkleder Klinikk for kirurgi, Namsos

Klinikkleder Klinikk for medisin og rehabilitering, Levanger

Klinikkleder Klinikk for medisin og rehabilitering, Namsos

Klinikkleder Klinikk for psykisk helsevern og rus

Klinikkleder Klinikk for kvinne, barn og familie

Klinikkleder Klinikk for prehospitale tjenester

Klinikkleder Klinikk for bildediagnostikk

Klinikkleder Klinikk for intern service

 

Krisestab leder hendelsen på strategisk/operasjonelt nivå inntil

Direktør, Fagsjef eller Kommunikasjonssjef beslutter at det skal settes Kriseledelse.

 

Oppgaver når Kriseledelse er satt:

        • Samhandle med andre etater, myndighetsorganer som politi og kommune.
        • Godkjenne pressemeldinger.
        • Godkjenne rapporter i eierkanalen.
        • Beslutte evakuering dersom dette er nødvendig.
        • Koordinere beslutningen om når katastrofeberedskapen skal avvikles.
        • Kriseledelse etableres på Direktørens møterom, Levanger og Møterom A4, Namsos