

KRISESTAB HELSE NORD-TRØNDELAG
Krisestab
|
Stedfortredere
|
|
Navn
|
Mobil
|
|
Navn
|
Mobil
|
Beredskapssjef
|
Per Martin Øfsti
|
97 11 91 12
|
Avdelingsleder AMK
|
Mariann Wågan Sævik
|
41 64 55 90
|
Avdelingsleder AMK
|
Mariann Wågan Sævik
|
41 64 55 90
|
Seksjonsleder AMK
|
Mariann Sævik
|
|
Avdelingsleder Ambulanse
|
Sturla Hammer
|
41 23 72 21
|
Stasjonsleder
|
Thomas Rørvik
|
99 23 02 30
|
Medisinsk rådgiver AMK
|
Vakt anestesilege
|
99 25 20 74
|
Overlege Anestesi
|
Jan Peter Jensen
|
94 42 19 71
|
Kommunikasjonssjef
|
Svein H. Karlsen
|
91 54 49 44
99 12 10 11
|
Kommunikasjonsrådgiver
|
Berit Røflo Indgul
|
98 22 73 38
|
AMK:
|
amk@hnt.no
Telefax
|
95 113 113
74 21 58 11
|
|
|
|
Ved behov for psykososial støtte
|
Avd.o.lege Psyk. SN
|
Sara Germans Selvik
|
90 23 59 65
|
Bakvakt Psyk.
|
|
99 26 01 23
|
Avd.o.lege Psyk. SL
|
Anne Slungård
|
41 52 58 43
|
Bakvakt Psyk.
|
|
74 09 74 74
|
Ved behov for teknisk støtte
|
Avdelingsleder SL
|
Kirsti Sundfær Stubbe
|
95 04 11 38
|
Seksjonsleder
|
Anita Østergård
|
74 09 83 03
|
Seksjonsleder SN
|
Arne Jørgen Påsche
|
74 21 53 84
|
|
Jon Leithe
|
74 21 57 90
|
Behov for støtte ved Masseskader
|
Avdelingsleder SL
|
Astrid Tromsdal
|
91 35 64 53
|
Avdelingssykepleier
|
Gunn Kristin Hansen
|
41928950
|
Avdelingsleder SN
|
Odd Kåre Hestmo
|
41 66 29 12
|
Avdelingsleder
|
Siri-Gunn Sagvik
|
48 12 09 02
|
Behov for støtte ved IKT hendelser:
|
Behov for støtte fra Sykehusapoteket:
|
IT leder
|
Erik Jørgenson
|
92 30 70 70
|
Sykehusapoteket SL
|
Heidi H. Skjetne
|
41 93 05 47
|
Infosikkerhetsansvarlig
|
Tommy A Kinnunen
|
|
Sykehusapoteket SN
|
Ole Johan Lien
|
95 94 35 44
|
Vaktsjef HEMIT
|
|
99 43 11 18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plan for Krisestab
Krisestab vil kunne settes som en forsterkelse ved større hendelser. Hendelsene kan ha ulik karakter og ulik hastegrad.
Når krisestab er satt er Beredskapssjef øverste leder på operasjonelt nivå.
Dette vil da omfatte hendelser som varsles:
• Gjennom AMK og som krever øyeblikkelig respons ved varsling og informasjon ut i organisasjon.
• Som viktig informasjon gjennom AMK.
• Gjennom linjeledelsen.
• Gjennom eierkanalen (Direktør, Kommunikasjonssjef eller Fagsjef).
• Gjennom regionale fagnettverk.
Den som mottar slik informasjon eller varsel tar kontakt med hele eller deler av krisestaben for å drøfte situasjonen og vurdere:
• Hastegrad og iverksette forberedende tiltak.
• Iverksette tiltak for å følge utviklingen.
• Kontakt med fagpersonell for å avklare situasjonen eller innhente opplysninger.
• Vurdere om det er grunnlag for å varsle og holde Direktør, Fagsjef og Kommunikasjonssjef alternativt også Kriseledelsen kontinuerlig oppdatert om situasjonen.
• Dersom det settes Krisestab skal det varsles og informeres til Direktør, Fagsjef, Kommunikasjonssjef og øvrige Kriseledelse.
Oppgaver:
• Samhandle med andre etater, myndighetsorganer som politi og kommune.
• Godkjenne pressemeldinger og rapporter i eierkanalen.
• Beslutte evakuering dersom dette er nødvendig.
• Koordinere beslutningen om når katastrofeberedskapen skal avvikles.
Krisestab
Seksjon H1 – Beredskapssjef
- Oppgaver:
- Lede arbeidet i Krisestab inntil Kriseledelse er satt..
- Vurdere styrking av Krisestaben etter hendelsens karakter.
- Tiltre i Kriseledelsen for å administrere krisestøtteverktøyet Helsecim.
- Sikre beslutningsgrunnlag for Kriseledelsen.
- Gi råd til Kriseledelsen.
- Vurdere etablering av Informasjonskontor.
- Utarbeide rapporter for godkjenning av Kriseledelsen.
- Evaluere håndteringen i ettertid.
- Oppnevne ansvarlig når det gjelder riktig pasientidentitet (samarbeid med Politi når dette er avklart).
Seksjon H2 – Psykososiale støttefunksjoner.
- Oppgaver:
- Bistå med faglige vurdering som grunnlag for beslutninger i staben.
- Etablere de psykososiale støttefunksjoner.
- Formidle de psykososiale utfordringer knyttet til pasienter og pårørende.
- Kontakt med pårørendemottak og operasjonsrom psykiatri.
- Ansvar: Klinikk for psykisk helsevern og rus.
Seksjon H3 – Ressursstyring
- Oppgaver:
- Være bindeleddet opp mot det taktiske nivå i sykehuset.
- Bidra med faglige vurderinger i Krisestab/Kriseledelsen.
- Formidle ekstra behov for personell ut over egen klinikk og eget foretak.
- Formidle ekstra behov for senger og sengetøy.
- Formidle ekstra behov for forbruksmateriell.
- Bistå med vurderinger i forhold til behandlingskapasiteter i egne avdelinger.
- Formidle behov for transportmidler ved utskrivning til funksjon H4.
- Ansvar: Klinikk for kirurgi
Seksjon H4 – Forsyning og logistikk:
- Oppgaver:
- Bidra med faglige vurderinger av teknisk karakter.
- Etablere vakthold og trafikkdirigering.
- Etablere kontakt med Pasientreiser med tanke på utskrivningsklare pasienter.
- Etablere nødvendige forsyninger av senger, sengetøy og forbruksmateriell.
- Vurdere åpning og drift av kantine.
- Vurdere nødvendig «skallsikring».
- Ansvar: Senter for intern service.
Seksjon H5 – Informasjon/kommunikasjon
- Oppgaver:
- Håndtere/kanalisere ekstraordinære behov for informasjonsflyt.
- Vurdere strategiske tiltak i forhold til informasjonsflyt.
- Utarbeide pressemeldinger og andre kommunikative tiltak.
- Avklarer regler for pressens tilgang i sykehusets bygninger, inkludert tilgang til sykehusets ansatte og skadde/pårørende i sykehusets bygninger med øvrig ledelse.
- Håndtere et behov for pressefølge.
- Bekjentgjøre dette internt i sykehuset og overfor pressen og gjør løpende evaluering.
- Brudd på tilgangsregler for pressen skal meldes og behandles i Kriseledelsen.
- Ved behov etableres Informasjonskontor.
- Sammen øvrige Krisestab lage «Informasjonsbrev nr.» for bruk i Informasjonskontor.
- Ansvar: Kommunikasjonssjef eller Senter for virksomhetsstøtte og utvikling.
Informasjonskontor
Operative telefonnummer meldes til ISS – Resepsjonen ved etablering
- Oppgaver:
- Etableres som en tjeneste direkte under Kriseledelse/Krisestab.
- Informasjonskontoret skal ikke overta informasjonsansvaret som andre har i en normalsituasjon.
- De skal ivareta det ekstraordinære behovet for informasjon som skapes på grunn av hendelsen.
- Besvare henvendelser fra pårørende, presse og ansatte i eget helseforetak.
- Besvare publikum som henvender seg for å få nærmere informasjon.
- Melde behov der det er behov for flere til å betjene telefonene.
Pressemelding om status skal så raskt som mulig gis internt og eksternt, med løpende oppdateringer.
Første pressemelding sendes ut så raskt som mulig, etter eventuell koordinering med eksterne, involverte etater. Meldingen sendes Helse Midt-Norge RHF, Politiet, Fylkesmannen og presse (etter liste) på e-post. Meldingen publiseres også på intranett og på www.hnt.no, samt gjøres tilgjengelig i papir for presse på sykehusets område. Meldingen skal inneholde informasjon om når neste oppdatering kan ventes.
Pressemeldinger skal godkjennes av leder av Krisestab/Kriseledelse før utsending.
Pressemeldingene bør inneholde:
- Avsender, dato/klokkeslett
- Informasjon om hvordan katastrofen påvirker sykehuset generelt (kapasitet, driftsendringer, andre pasienter, pårørende, primærhelsetjenesten, andre sykehus, forsvarlighet mv)
- Eventuell kontaktinformasjon for flere opplysninger
|
- Generell informasjon som identifiserer katastrofen
- Antall døde, hardt skadde, lettere skadde, type behandling mv.
Bør avklares med Katastrofesjef (Leder på taktisk nivå).
- Hvor pårørende kan henvende seg
- Når neste melding kan forventes
|
KRISELEDELSE
|
Direktør
|
Fagsjef
|
Kommunikasjonssjef
|
HR- og organisasjonssjef
|
Utviklingssjef
|
Økonomisjef
|
Klinikkleder Klinikk for kirurgi, Levanger
|
Klinikkleder Klinikk for kirurgi, Namsos
|
Klinikkleder Klinikk for medisin og rehabilitering, Levanger
|
Klinikkleder Klinikk for medisin og rehabilitering, Namsos
|
Klinikkleder Klinikk for psykisk helsevern og rus
|
Klinikkleder Klinikk for kvinne, barn og familie
|
Klinikkleder Klinikk for prehospitale tjenester
|
Klinikkleder Klinikk for bildediagnostikk
|
Klinikkleder Klinikk for intern service
|
Krisestab leder hendelsen på strategisk/operasjonelt nivå inntil
Direktør, Fagsjef eller Kommunikasjonssjef beslutter at det skal settes Kriseledelse.
Oppgaver når Kriseledelse er satt:
-
-
-
- Samhandle med andre etater, myndighetsorganer som politi og kommune.
- Godkjenne pressemeldinger.
- Godkjenne rapporter i eierkanalen.
- Beslutte evakuering dersom dette er nødvendig.
- Koordinere beslutningen om når katastrofeberedskapen skal avvikles.
- Kriseledelse etableres på Direktørens møterom, Levanger og Møterom A4, Namsos