ABD;- Opplæring, oppdatering og vedlikehold av kompetanse - SL v. 1.10

Hensikt

Sikre at alle ansatte i ABD-SL får introduksjon og opplæring i henhold til de eksterne krav som stilles, samt at det blir gitt opplæring etter interne krav ut fra gitte forutsetninger med bakgrunn i yrkesgruppe/profesjon.

Sikre at ABD -SL har kvalifisert personell som er godkjent for å utføre alle definerte arbeidsoppgaver på de ulike modaliteter, og at den enkelte ansatte går god for at de mestrer de ulike arbeidsoppgavene og at dette er dokumentert.

Omfang

Gjelder alle ansatte ved ABD – SL.

Grunnlagsinformasjon

 

Denne prosedyren bygger på utfaset prosedyre om opplæring, ID 7882 og intro nytilsatte ID 17036

Helse Nord-Trøndelag HF har introduksjonskurs for nyansatte 1-2 ganger i året.

I tillegg er alle enheter i foretaket pålagt å ha et eget introduksjonsprogram for nyansatte.

For ABD - SL er det forberedt en mappe som inneholder generell informasjon om foretaket og spesiell informasjon knyttet til avdeling og tilpasset den enkelte yrkesgruppe.

 

Versjon 1.0 har vært til høring hos: avdelingsleder Gunnvor Brandseth, avdelingsoverlege Ingrid Hermann, avdelingsradiograf Rune Wagnild, fagradiograf Tone Ramberg og fagradiograf Bjørn Kothe-Næss.

Arbeidsbeskrivelse

 

Ansvarlig

Område/Oppgave

Avdelingsleder

  • Avdelingsleder tar imot nytilsatte og viser dem rundt i avdelingen.
  • Avdelingsleder har ansvar for at alle ansatte får den opplæring og erfaringsoverføring som er nødvendig for å utføre de arbeidsoppgavene de blir satt til.
  • Skal sammen med avdelingsradiograf, avdelingsoverlege og kontaktperson for kontoransatt sørge for at ansatte får individuell tilpasning når det gjelder opplæringstid og arbeidsoppgaver.
  • Sørge for at de ansatte blir tildelt aktuelle planer i Kompetanseportalen, slik at opplæring og vedlikehold av kompetanse blir dokumentert.
  • Holde oversikt over at avdelingens kompetanse til enhver tid er tilstrekkelig.
  • Avdelingsleder har ansvar for den enkelte ansatt sin funksjonsbeskrivelse, og å gå igjennom denne sammen med den ansatte som en del av medarbeidersamtalen.

Avdelingsradiograf

  • Etter at avdelingsleder har tatt imot nytilsatte og vist dem rundt i avdelingen, går avdelingsradiograf igjennom introduksjonsprogrammet med dem.
  • Skal sammen med avdelingsleder sørge for at ansatte får individuell tilpasning når det gjelder opplæringstid og arbeidsoppgaver.
  • Skal sammen med avdelingsleder, avdelingsoverlege og kontaktperson for kontoransatt sørge for at ansatte får individuell tilpasning når det gjelder opplæringstid og arbeidsoppgaver.

Avdelingsoverlege

  • Avdelingsoverlege har ansvar for å ta imot og følge opp LIS slik at disse får praksis under veiledning innen de aktuelle fagområdene internt i avdelingen, og at dette dokumenteres (arbeidsplan for leger).
  • Opplæring utføres med individuell tilpasning i forhold til «veiledende opplæringsplan for nye LIS», i samarbeid med avdelingsleder.
  • Følger opp obligatoriske kurs arrangert av Den norske legeforening (DNL) i radiologenes spesialistutdanning
  • Ansvar for statistikk og rapport til DNL gjøres på åremål.

Kvalitetsrådgiver

  • Er superbruker i Kompetanseportalen og kan på vegne av avdelingsleder tildele planer og funksjonsbeskrivelser.
  • Vedlikeholder sjekklister på modalitetene i Kompetanseportalen ved beskjed om forandringer gitt av fagradiografene.
  • Ansvar for at de ansatte har tilstrekkelig opplæring i EQS

Fagradiograf

  • Fagradiografer har ansvar for å utarbeide og vedlikeholde sjekklister på de ulike modaliteter og utstyr. Gi beskjed til kvalitetsrådgiver ved endring/nye lister.
  • Gi de ansatte opplæring i MTU og undersøkelsesprosedyrer på aktuell modalitet ved ansettelse og ved videre behov.
  • Utarbeide og vedlikeholde prosedyrer og protokoller.

Hver enkelt ansatt

  • Den enkelte ansatte er selv ansvarlig for å tilegne seg nødvendig kompetanse og informasjon for å bli funksjonsdyktig.

 

  • Gi beskjed dersom gitt opplæring oppleves som utilfredsstillende eller ikke tilstrekkelig.
  • Holde seg oppdatert i henhold til sin egen funksjonsbeskrivelse, nye rutiner/retningslinjer/dokumenter og prosedyrer.
  • Lese aktuelle møtereferat og sjekke oppdateringer i EQS og personlig e-post helst daglig og minst 1/uke.
  • Fylle ut aktuelle sjekklister en gang i året, og øvrige krav i Kompetanseportalen etter gitt tidsramme.
  • Opplæringsbehov meldes til fagradiograf eller avdelingsradiograf/avdelingsleder, gjerne skriftlig slik at det blir dokumentert.
  • Ønsker om relevante kurs meldes først muntlig til avdelingsleder, så skriftlig i Life Care (permisjonssøknad) etter avtale med leder. Alle som har vært på kurs plikter å gi tilegnet kunnskap tilbake til avdelingen i form av internundervisning innen 2 måneder etter kurs.
  • Rullering på de ulike modaliteter i forhold til kompetanse

 

 

Omfanget av all opplæring styres av avdelingens behov og den enkeltes kompetanse.

 

Opplæring i datasystemer

 

Avdelingslederne er delegert myndighet til å gi nye nettbrukere ved ABD i HNT den informasjon som er nødvendig for å bli nettbruker. Det gjelder:

 

- Generelt om PC bruk, samt orientering om de elektroniske programmer HNT har

- Orientering om bruk av intranettløsningen

- Hvordan søke etter dokumenter i EQS

- Informasjonssikkerhet

- Kompetanseportalen

 

Ansatte får tilsendt databrukerkontrakt, smittevernskjema og taushetsløfte i tilbudspapirer. Når dette er returnert i underskrevet stand blir de lagt inn i RS systemet. Da kan avdelingsleder evt andre gi tilganger til ulike system.

 

PACS/RIS har egne krav i form av sjekklister i Kompetanseportalen

 

Radiografer

 

Nytilsatte radiografer

  • Får ved ankomst utlevert en mappe/introduksjonsplan, med flere momenter av undervisning/orientering. Målsettingen er å ha gjennomgått disse punktene innen 1 måned. I mappa ligger:

Organisasjonskart for foretaket

Arbeidsreglement

Funksjonsbeskrivelse/stillingsbeskrivelse

Arbeidsoppgaver for nattvakta ved Avdeling for bildediagnostikk-SL

Prosedyren: Opplæring, oppdatering og vedlikehold av kompetanse

Kvitteringsliste for opplæring av nytilsatte

  • Blir tildelt egen plan i Kompetanseportalen som inneholder en generell sjekkliste for nytilsatte. Denne skal være ferdig utfylt i løpet av 1 måned fra startdato.

 

Konvensjonell røntgen

 

Personalet som betjener konvensjonell røntgen kan deles inn i 2 kategorier:

  1. Radiografer som er opplært til å gå i turnus, - kveld, natt og helg og som betjener CT- laboratoriet og UL-laboratoriet.
  2. Radiografer som ikke betjener alt medisinsk-teknisk utstyr og dermed ikke kan gå ansvarsvakter.

 

 

Alle modaliteter har egne sjekklister for opplæring, oppdatering og vedlikehold av kompetanse, og skal dekke MTU (medisinskteknisk utstyr) samt arbeidsoppgaver som utføres på laboratoriet. Disse tildeles den enkelte etter ansvar og funksjon i avdelingen, og ligger i Kompetanseportalen. Sjekklistene fylles ut etter hver som opplæring blir gitt og deretter årlig. For mer om ansvarsforhold, se tabell øverst i dokumentet.

 

 

Opplæringstid for radiografer i turnus.

 Førstegangs opplæring minst 1 uke pr. laboratorium som er i bruk hele døgnet

  • Nytilsatte 6 uker
  • Nyansatte med erfaring 4 uker
  • Etter langvarig fravær/permisjon 3 uker dagtid (1 uke skjelett og 2 uker CT)
  • Før nattevakt bør en nytilsatt ha gått i «vanlig turnus» i min. 3 måneder
  • Nytilsatte radiografer som skal på mer spesialiserte modaliteter som MR og NM bør ha 4 uker opplæring, de første to ukene som ekstra ressurs
  • Opplæring i Mammografi krever 10 dager

 

Tabell 1: Veiledende plan for nyutdannede radiografer:

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke 4

Uke 5

Uke 6

Uke 18

Lab 6/rtg mottak, som nr 3

Lab 6/rtg mottak

Lab 9/Lab 5

CT/CT mottak

CT/CT mottak

1 kveldsvakt som ekstra, lab 9.

1 nattevakt. Bakvakt tilgjengelig på telefon.

 

 

Tabell 2: Veiledende plan for nytilsatte med erfaring:

Uke 1

Uke 2

Uke 3

Uke 4

Uke 5

Uke 6

Uke 18

Lab 6/rtg mottak, som nr 3

Lab 6/rtg mottak

Lab 9/Lab 5

CT/CT mottak

CT/CT mottak

1 kveldsvakt som ekstra, lab 9.

1 nattevakt. Bakvakt tilgjengelig på telefon.

 

Opplæring i mammografi screening og klinisk mammografi krever 10 dager «oppå» grunnbemanningen for respektive kategori.

   

Behovet skal vurderes individuelt og avgjøres av avdelingsleder/radiograf.

 

Bemanningsbehov radiografer hverdag på dagtid

Tabellen under viser bemanningsbehovet for radiografer på dagtid på hverdager sortert på lab pr oktober 2020. I tillegg til selve lab-bemanningen er det behov for 1 ukentlig kontordag for fagradiografer. Under raden adm/kval rådgiver ligger avdelingsleder (5 d/uke), kvalitetsrådgiver (4 d/uke) samt avdelingsradiograf (5 d/uke)

 

Tabell 3: Bemanningsbehov radiografer dagtid på hverdag:

 

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Mammografi 3 2 3 2 3
CT 3 3 3 3 3
CT mottak 2 2 2 2 2
Rtg Lab Mottak 2 2 2 2 2
Rtg Lab 6 2 2 2 2 2
Lab 9 1 1 1 1  1
UL 2 2 2 1 2
Lab 8 SPECT- CT 2 3 2 2 2
Lab 1 MR 2 2 2 2 2
Lab 10 MR 2 2 2 2 2
DMS Værnes   1 1    
DMS Steinkjer     1 1  
PACS/Ris 1 1 1 1 1
Fagrad kontor 1 1 1 1 1
Adm/kval-rådg 4 4 4 4 4
Totalt 27 28 29 26 27

 

Radiologer

 

HNT er et godkjent helseforetak for Gruppe 2 tjeneste.

 

Nytilsatte leger, nye vikarer

  • Får en muntlig gjennomgang av avdelingens rutiner av avdelingsoverlege
  • Får ved ankomst utlevert en mappe med skriftlig generell info. I mappa står blant annet:

-      Kort om rutinene (arbeidstid, fellesmøte, demonstrasjoner)

-      Vaktrutiner og viktig info i forb. med vaktarbeid

-      Telefonliste akuttsituasjoner på vakt

-      Oversikt fordeling av arbeidsoppgaver radiologer

  • Leger blir påmeldt nytilsattkurs i regi HNT ved første anledning
  • Blir tildelt egen plan i Kompetanseportalen som inneholder en generell sjekkliste for nytilsatte. Denne skal være ferdig utfylt i løpet av 1 måned fra startdato

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nye LIS- Lege I Spesialisering

 

Tabell 4: Veiledende opplæringsplan for nye LIS

 

Mnd

U

K

E

 

Tema / Modalitet

Kommentar

Mål

Vakt

1

1

Introuke 1

Velkomst

RIS/PACS

Røntgen / Granskning

 

Bli kjent med avdeling og modaliteter.

 

 

Ingen vakt

2

Introuke 2

UL, CT, MR, Intervensjon, Rtg.

Bli kjent med modaliteter, besøke Lab.

 

3

Innføring modalitet

Røntgen / Granskning

Begynne å tolke/ beskrive

4

Ultralyd

Observere, evt. prøve selv

2

5

Innføring / videre opplæring modaliteter

 

Intro vakt

Røntgen

Beskrive

Begynne å beskrive selv, under supervisjon.

Komme i gang med selvstendig UL.

Bli kjent med vakt.

Intro vakt 1.

Følge LIS i aktiv tid.

6

UL (/CT)

Følge erfaren LIS/Overlege

7

CT (/UL)

Gjøre seg kjent med teknikk, protokoller, indikasjoner. Begynne granske enkle CT

8

UL

Mer selvstendig arbeid. Tett supervisjon

3

9

Intro vakt forts.

Rotere mellom kjente modaliteter

 

Trygge vaktkompetansen

Intro vakt 2.

Egne vakter i aktiv tid. Overlege dekker passiv vakt.

10

11

12

4

 

 

Ordinær rotasjon

 

 

Selvstendige vakter

 

 

 

2-3 mnd. rotasjon mellom modaliteter. 

UL og CT først, deretter gjennomlysning/ intervensjon. MR først etter 1 år.

 

5-delt vakt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabell 5: Bemanningsbehov radiologer dagtid på hverdag:

 

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

 

O L

Lis

O L

Lis

O L

Lis

O L

Lis

O L

Lis

Vakt

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

CT

3

1

3

1

3

1

3

1

3

1

UL

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Intervensjon

1

1

1

1

1

Mammografi

 

 

1

 

 

 

1

 

 

 

MR

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Totalt

11

12

11

12

11

 

Sekretærer

Tabell 6: Bemanningsbehov sekretærer dagtid på hverdag (ekspedisjon og lederstøtte):

 

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Ekspedisjon

3

3

3

3

3

Lederstøtte

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Totalt

3,5

3,5

3,5

3,5

3,5

 

 

 

Relaterte dokument.

 

(1) Helsepersonell loven:§§ 1,4,48 og 74