Mikrobiologisk kontroll av luft i rom hvor det foretas operative inngrep og større invasive prosedyrer. v. 1.14

HENSIKT

Gjennomføre mikrobiologisk kvalitetskontroll av ventilasjon og luftkvalitet i

operasjonsavdelinger og andre arealer som stiller spesielle krav til luftkvalitet.

Søkeord: Luftmåling, luftmålinger,operasjonsrom

OMFANG

Gjelder rom hvor det foretas operative inngrep og større invasive prosedyrer –i det følgende kalt operasjonsrom. Dette inkluderer Blodbanken og Sterilt lager ved avdeling for Sterilforsyning.

Det er stilt krav om årlige målinger ved Blodbanken og på Sterilt lager, årlig kontroll anbefales også i operasjonsrom.

GRUNNLAGSINFORMASJON

For å redusere antall postoperative infeksjoner er det viktig at bakterietall i luft reduseres under den operative fasen og at utstyr som bringes inn er minst mulig

belastet med bakterier.Antall personer på operasjonsstuen har betydning for antall bakteriebærende partikler i luften. Det bør helst ikke være mer enn 8 personer på en vanlig operasjonsstue.

Ventilasjon skal gi 15-20 luftskiftinger/time på operasjonsstuer, avhengig av inngrep.

Ventilasjon skal sikre:

  • at tilført luft er tilstrekkelig fri for mikrober
  • at mikrobebærende partikler som genereres i oprerasjonsrom fjernes
  • at luften i operasjonsrommet i minst mulig grad strømmer fra personer og mot operasjonssåret
  • at det er overtrykk i operasjonsrom slik at mikrober ikke tilføres fra omgivelsene

ARBEIDSBESKRIVELSE

Ansvar

Smittevernrådgiver:
Smittevernrådgiver utfører de mikrobiologiske luftmålingene og analyserer disse. Rapport sendes leder for avdelingen der målingene foretas.

Avdelingsledelsen 
Leder ved avdelingen har ansvar for :
- å avtale tidspunkt for målinger med smittevernrådgiver,samt stenge av det aktuelle rommet der målingene skal foretas i min. to timer før målingene starter . L. ved operasjonsavdelingen legger forholdene til rette og underretter smittevernrådgiver om situasjoner som krever ny kontroll av luftkvaliteten.

Seksjonsleder, Drift ved Eiendomsavdelingen varsler om planlagte reparasjoner, ombygginger og filterskifte på ventilasjonanlegget som krever ny kontroll.

Krav til personalet ved målinger

Den som foretar målingene bruker samme bekledning som personalet på den aktuelle operasjonsstuen.

Det er viktig at målingene foretas på samme måte hver gang.

Den som foretar målingene bør bevege seg og snakke minst mulig for ikke å påvirke måleresultatene.

Målemetode

For kvantitativ mikrobiologisk kontroll av luften i operasjonsrom skal det brukes

luftsampler, MAS 100 og medier som selekterer for både bakterier og sopp. Det vil si standard petriskåler 90 mm med blodagar eller tilsvarende.

Målesteder

Det foretas målinger mot det sterile området så nær operasjonsfeltet som mulig og ved instrumentbord. Stedsvalg bør standardiseres.

Målested dokumenteres i rapporten.

Antall målinger

Prøvetakingen bør styres i forhold til aktiviteten i rommet slik at både perioder med

høy aktivitet og roligere perioder dekkes. Det samles 1 m3 luft iløpet av 10 minutter.

Målinger som bør foretas:

  1. 0-måling, for kontroll av filtre, før rommet tas i bruk.
  2. Ved operasjonsstart, under tildekking av pasienten.
  3. Ved operasjonsstart / insisjon av sår.
  4. Peroperativt hvert 15 minutt.
  5. Ved lukking av sår.

Analyser

De enkelte prøvene merkes og settes i en varmeinkubator ved 35-37 grader i 1 døgn,

deretter 1 døgn i romtempratur. Alternativt 2 døgn i varmeinkubator.

Deretter foretas:

  1. Telling av bakteriekolonier på hver enkelt prøve (petriskål)
  2. Antall bakteriekolonier justeres etter måletabell for MAS 100.
  3. Gjennomsnittlig cfu/m3 beregnes fra insisjon til såret er lukket.

Vurdering av måleresultatene:

Den viktigste kilden til mikrober i et operasjonsrom er personalet og pasienten. I tillegg til utbedring av mangler ved ventilasjon, om dette blir avdekket, blir derfor de viktigste tiltak for forbedring av mikrobiologisk luftkvalitet å:

  • ikke ha flere personer i rommet enn det som er nødvendig.
  • begrense trafikken gjennom dørene under pågående operasjon.
  • bruke bakterietett bekledning.

Anbefalte verdier for luftkvalitet

Gjennomsnittlig antall cfu/m3 bør være:
< 10 CFU/m3 (ultrarene operasjonsrom) ved spesielle infeksjonsfølsom kirurgi slik
som innsetting av fremmedlegemer, ortopedi, hjerte/kar og nevrokirurgi.
< 100 CFU/m3 (generell kirurgi) ved alle andre kirurgiske prosedyrer.

Kontroll av luften i nye operasjonsrom ( Validering)

Det skal gjøres mikrobiologisk kontroll av luften i nye operasjonsrom før
ventilasjonsanlegget aksepteres.

Målinger skal foretas når:

  • alt arbeid er ferdigstilt
  • kanalene er støvsuget
  • ventilasjonsanlegget er kjørt på full styrke i minst 24 t.

Resultatet skal dokumenteres og kontrolleres med minimum to 0-målinger pr rom.


Kontroll etter reparasjoner, ombygginger og filterskifte ( Revalidering)

Som for validering når det er utført omfattende reparasjoner og ombygninger.
(jfr Statens helsetilsyn).

Sykehuset Namsos

har 3 ulike filtertyper, grovfilter, EU6/EU7-filter samt hepafilter, knyttet til ventilasjonsanlegget.

I denne sammenheng gjelder dette:

  • Operasjonsstuer på H2
  • Operasjonsstuerpå C3 og C4
  • Operasjonsstuer på F2
  • Fødestuer på C5.

Skifte av filter skal skje etter følgende plan.

  • Grovfilterskifte ca. uke 8 (vinterferieuken).
  • Grovfilter/EU6/EU7-filterskifte ca. uke 26.
  • Grovfilterskifte ca. uke 43 (høstmøteuka).
  • Skifte av Hepafilter skjer hvert 3-4 år og følger kontroll av luften i nye operasjonsrom

Arbeidsbeskrivelse:

  • Smittevernrådgiver, avdelingssykepleiere, driftssykepleiere, renholdsleder og driftsleder ved Eiendomsavdelingen planlegger når filterskifte kan skje.
  • De respektive avdelinger flytter ut løst utstyr fra operasjonsstuene før arbeidet starter.
  • Renhold vasker operasjonsstuene når skiftet er foretatt.
  • Stuene står med lukkede dører og ventilasjonen på fullt i 2 timer. 
  • Smittevernrådgiver foretar deretter mikrobiologisk kontroll av luften på operasjonsstuene, med unntak av fødestuene.

Skifte av filter:

Skifte av grovfilter skjer etter oppsatt plan ved Driftsavdelingen/Eiendomsavdelingen.

Renhold vasker operasjonsstuene når skiftet er foretatt. Stuene står med lukkede dører
og ventilasjonen på fullt i 2 timer. 
Smittevernrådgiver foretar deretter mikrobiologisk kontroll av luften på operasjonsstuene etter avtale med leder ved opr.avd.

Rutinekontroller ( Monitorering)

Det er ikke lenger krav til målinger av luftforurensing i operasjonsrom.
Målinger foretas i samråd med leder ved operasjonsavdelingen.
Målingene skal foretas med fullt bemannet operasjonsrom

Plan for luftkontroll av de forskjellige operasjonsstuene må utarbeides i samarbeid med operasjonsavdelingen.

Kontroll ved mistanke om sviktende ventilasjon

Svikt i ventilasjonsanlegget kan være:

  • Null-trykksmelding der dørene er lukket forskriftsmessig.
  • Temperaturavvik utenfor gjeldende reguleringsmuligheter.

Slik kontroll må legges opp individuelt i samråd med smittevernpersonell og representanter for Eiendomsavdelingen.

Referanser