Interessentanalyse – Avdeling for Bildediagnostikk - HNT
1. Hvem er kunden/brukeren vår? |
2. Hva er kundens/brukerens forventninger? |
3. Hva er konsekvensen om vi ikke innfrir kunden/ brukerens forventninger?
|
4. Hva må avdelingen ha kontroll på for å innfri disse forventningene? |
5. Muligheter |
Pasienten |
Ø Profesjonelle fagfolk Ø Rett kompetanse og god kvalitet Ø Korte ventetider Ø Lite venting på avdelingen Ø Trygghet og forståelse Ø Bli møtt på ABD med vennlighet og respekt Ø God informasjon Ø Hurtig svarformidling
|
Ø Forsinket diagnostikk Ø Feil diagnostikk Ø Fristbrudd Ø Komplikasjoner Ø Mistillit Ø Reklamasjon/re-undersøkelser Ø Ventelister Ø Dårlig omdømme Ø Velger annet sykehus Ø Nedbygd sykehus Ø Fagspesialister forsvinner > Færre tjenester blir utført > Dårligere tilbud > Pasientflukt Ø Økende mengde av klager Ø Krav om erstatning fra NPE |
Ø Logistikk Ø Samhandling/samarbeid Ø Rutiner/prosedyrer Ø Pasientforløp Ø Oppdaterte systemer Ø Gode arbeidsforhold Ø MTU Ø Økonomi / Kompetanse o.a. russurer Ø Tilstrekkelig bemanning Ø Kontinuerlig rekruttering Ø God informasjon til rekvirenter |
Ø Demme opp for privat lekkasje Ø Videreutvikle våre avdelinger mhp medisinsk kompetanse og MTU |
Rekvirenter |
Ø God informasjon og kommunikasjon Ø Tilgjengelighet Ø Kort ventetid Ø At vi kan tilby de undersøkelser de ønsker, og svare på de kliniske problemstillinger som etterspørres Ø At vi leverer i henhold til medisinsk standard Ø Hurtig svartid |
Ø Velger annet sykehus/privat aktør Ø Forsinket diagnostikk som kan få medisinske konsekvenser for pasient Ø Feil diagnostikk Ø Dårlig omdømme Ø Avvik/klager |
Ø Logistikk Ø Samhandling/samarbeid Ø Rutiner/prosedyrer Ø Pasientforløp Ø Oppdaterte systemer Ø Økonomi under kontroll Ø Medisinsk kompetanse Ø Tilstrekkelig bemanning Ø Kontinuerlig rekruttering |
Ø Demme opp for privat lekkasje Ø Videreutvikle våre avdelinger mhp medisinsk kompetanse og MTU Ø Helseplattformen: Bedre kommunikasjon med rekvirenter.
|
Ansatt |
Ø Muligheter for kompetanseheving Ø Tilgang på ressurser samsvarer med forventet produksjon Ø Bli involvert Ø Trygghet og forståelse Ø Utvikling og forbedring Ø Frihet under ansvar Ø Grunnleggende tillit |
Ø Misnøye Ø Avdelingen mister kompetanse Ø Redusert kvalitet på pasientbehandling og arbeidsmiljø Ø Sykefravær Ø Redusert engasjement Ø Mistillit
|
Ø Økonomi Ø Tilstrekkelig bemanning Ø God ledelse Ø Klare roller Ø Struktur i alle ledd Ø Kontroll på egne prosesser Ø Være profesjonell Ø Alle må bli sett, hørt og tatt på alvor Ø Endringsledelse Ø Opplæring Ø Forventningsstyring |
Ø Stabil arbeidskraft Ø Høyt arbeidsnærvær Ø Motiverte ansatte som bidrar til innovasjon Ø Trygghet Ø Engasjement
|
Pårørende |
Ø Kort reisevei mellom hjem og undersøkelsessted Ø Helhetlig pasientløp Ø Profesjonelle fagfolk Ø Rett kompetanse og god kvalitet Ø Korte ventetider Ø Lite venting på avdelingen Ø Trygghet og forståelse Ø Bli møtt på ABD med vennlighet og respekt Ø God informasjon Ø Hurtig svarformidling |
Ø Dårlig omdømme Ø Velger annet sykehus Ø Økende mengde av klager Ø Krav om erstatning fra NPE Ø Mistillit |
Ø Gode rutiner Ø Oppdaterte systemer Ø Fagutviklingsarbeid Ø Gode arbeidsforhold Ø Samhandling/samarbeid Ø God logistikk Ø Forutsigbarhet Ø Økonomi Ø Kompetanse Ø Bemanning Ø Plan for rekruttering Ø Kommunikasjon ut om hvilke tjenester som kan forventes utført av oss |
Ø Demme opp for privat lekkasje Ø Videreutvikle våre avdelinger mhp medisinsk kompetanse og MTU |
Leverandører/ Samarbeids- partnere/ Naboer
|
Ø Forholder oss til inngåtte avtaler Ø Godt samarbeid Ø Kommuniserer ved behov Ø Bli møtt med vennlighet og respekt Ø Profesjonelle fagfolk |
Ø Avtalebrudd/ tvist Ø Opphør av samarbeid Ø Dårlig omdømme Ø Tap av gevinster ved nye løsninger |
Ø Klare målsetninger Ø Gode utarbeidede avtaler Ø Interne prosedyrer på plass Ø Intern kommunikasjon Ø Implementerte systemer Ø Tydelig ansvarsfordeling Ø Konkrete oppgaver |
Ø Videreutvikle våre avdelinger mhp medisinsk kompetanse og MTU Ø Gode gjensidige relasjoner Ø Hyppig forventningsavklaringer. |
Andre sykehus (herunder også klinikkledelse ved St.Olavs) |
Ø God kommunikasjon og åpenhet Ø Godt samarbeid Ø God informasjon Ø God planlegging i HNT Ø Koordinerte tjenester |
Ø Dårlig omdømme Ø Fagspesialister forsvinner Ø Færre tjenester blir utført Ø Vanskeliggjør et helhetlig pasientløp
|
Ø Oppdaterte systemer Ø Forutsigbarhet Ø Kompetanse Ø Bemanning Ø Klare målsetninger Ø Gode utarbeidede avtaler Ø Interne prosedyrer på plass Ø Intern kommunikasjon Ø Implementerte systemer |
Ø Utveksle erfaringer Ø Koordinere tjenester Ø Vedlikeholde omdømme og gjensidig respekt |
Samfunnet |
Ø Kunnskaps-/forsknings-/kvalitetsbasert behandling Ø God informasjon Ø Være tilgjengelig Ø Økonomisk forsvarlig drift
|
Ø Dårlig omdømme Ø Velger annet sykehus Ø Fagspesialister forsvinner > Færre tjenester blir utført > Mindre tilbud > Pasientflukt Ø Økende mengde av klager Ø Mangel av tillit Ø Økt bruk av private helsetjenester
|
Ø Oppdaterte systemer Ø Bidra til utvikling Ø Gode arbeidsforhold Ø Forutsigbarhet Ø Kompetanse Ø Bemanning Ø Endringsledelse Ø Forventningsstyring |
Ø Bidra til rekruttering Ø |
Eier (HNT/HMN)
|
Ø Økonomisk forsvarlig drift Ø Kunnskaps-/forsknings-/kvalitetsbasert behandling Ø Lojalitet Ø Akseptabel ventetid Ø Innovative |
Ø Vanskelig økonomi Ø Sykehuset nedprioriteres Ø Tap av funksjoner Ø Strengere styringskrav Ø Fokus på overforbruk
|
Ø Økonomisk kontroll Ø Driftskontroll Ø Bemanning Ø Behandling i samsvar med medisinsk standard Ø Aktive mhp utvikling, forskning og innovasjon |
Ø Prioritet Ø Tilstrekkelige økonomiske rammer Ø Videreutvikle avdelingen |
Lovgiver/ Myndigheter (Staten) |
Ø Drift i samsvar med gjeldende lover og forskrifter |
Ø Miste løyve Ø Økonomiske konsekvenser Ø Tap av funksjoner |
Ø Oversikt over og kontroll på gjeldende lover og forskrifter
|
Ø Opprettholde og utvikle drift |