Dokumentet skal gi en oversikt over Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalgets (KPU) mandat og oppgaver. Retningslinjen skal være kjent for alle ansatte i HNT. Mandat og oppgaver gjelder for KPU-representantene.
KPU består av administrerende direktør, klinikksjefer, kvalitetsdirektør, fagdirektør, rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetsstyring (sekretær), helsejurist, hovedvernombud, 1 brukerrepresentant og 2 representanter fra klinisk virksomhet med verv i arbeidstakerorganisasjoner. Representant fra pasient- og brukerombudet deltar som tilhører.
Arbeidsutvalgents medlemmer (AKPU) forbereder saker for behandling i KPU. Arbeidsutvalget består av kvalitetsdirektør (leder), to rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetstyring, fagdirektør/assisterende fagdirektør og to representanter fra ansatte. De to ansatte velges på to årsbasis og representere ansatte via tillitsverv i organisasjonen (arbeidstakerorganisasjoner). For å sikre kontinutitet, tilstrebes at ansatterepresentanter ikke starter og slutter samtidig i AKPU.
Klinikkvise KPU/ KVAM (eller tilsvarende fora) opprettes - for videre klinikkvis behandling av saker fra KPU, i tillegg til klinikkinternt kvalitetsarbeid. Klinikkvise KPU kan melde inn saker til KPU via AKPU. Klinikkens kvalitetskoordinator/-rådgiver skal delta i møtet. Møtehyppighet bør harmonere med KPU Dokument «Møtestruktur kvalitet og arbeidsmiljø (KVAM)», ID 36268 - EQS.
Kvalitetskoordinatorer/-rådgivere i klinikker. Alle klinikker skal ha kvalitetskoordinator/rådgiver(e) som deltar i HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer. Oppgavene er utarbiet og definert på overordnet nivå defineres og stillingsbeskrivelse. Det er behov for at personell som innehar denne funksjonen har forbedrings- og saksbehandlingskompetanse.
HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer skal fungere som arbeidsgruppe for KPU når det er behov for overordnet arbeid for å standardisere rutiner, prosedyreutvikling på nivå 1, og koordinert samarbeid for å oppnå resultater på tvers av klinikker når det gjelder kvalitetsforbedrings- og pasientsikkerhetsarbeid. Nettverket ledes av rådgivere i seksjon for kvalitet og virksomhetsstyring.
KPU skal sikre systematisk arbeid innen kvalitet- og pasientsikkerhet, og initiere forbedringstiltak på overordnet nivå:
Tematikk for møtene:
Referat:
Utvalget behandler de saker de får seg forelagt, og kan på selvstendig grunnlag ta opp saker.
Saker som skal behandles i utvalget forberedes av KPUs arbeidsutvalg.
Forskrift om Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsrogstjenesten
Spesialisthelsetjenesteloven
«§ 3-4.Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg
Helseinstitusjon som omfattes av denne lov, skal opprette kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg som ledd i det systematiske arbeidet institusjonen skal utføre i henhold til § 2-1 a tredje ledd og § 3-4 a.
Utvalgene kan uten hinder av taushetsplikt kreve opplysninger som er nødvendige for utførelse av deres arbeid».
«§ 3-4 a.Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
Enhver som yter helsetjenester etter denne lov, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet».
https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ivaretakelse-etter-uonskede-hendelse