Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalg HNT (KPU), Mandat v. 5.3

Hensikt og omfang

Dokumentet skal gi en oversikt over Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalgets (KPU) mandat og oppgaver. Retningslinjen skal være kjent for alle ansatte i HNT. Mandat og oppgaver gjelder for KPU-representantene.

Organisering

KPU består av administrerende direktør, klinikksjefer, kvalitetsdirektør, fagdirektør, rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetsstyring (sekretær), helsejurist, hovedvernombud, 1 brukerrepresentant og 2 representanter fra klinisk virksomhet med verv i arbeidstakerorganisasjoner.  Representant fra pasient- og brukerombudet deltar som tilhører.

 

Arbeidsutvalgents medlemmer (AKPU) forbereder saker for behandling i KPU. Arbeidsutvalget består av kvalitetsdirektør (leder), to rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetstyring, fagdirektør/assisterende fagdirektør og to representanter fra ansatte. De to ansatte velges på to årsbasis og representere ansatte via tillitsverv i organisasjonen (arbeidstakerorganisasjoner). For å sikre kontinutitet, tilstrebes at ansatterepresentanter ikke starter og slutter samtidig i AKPU. 

 

Klinikkvise KPU/ KVAM (eller tilsvarende fora) opprettes - for videre klinikkvis behandling av saker fra KPU, i tillegg til klinikkinternt kvalitetsarbeid. Klinikkvise KPU kan melde inn saker til KPU via AKPU. Klinikkens kvalitetskoordinator/-rådgiver skal delta i møtet. Møtehyppighet bør harmonere med KPU Dokument «Møtestruktur kvalitet og arbeidsmiljø (KVAM)», ID 36268 - EQS.

 

Kvalitetskoordinatorer/-rådgivere i klinikker. Alle klinikker skal ha kvalitetskoordinator/rådgiver(e) som deltar i HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer. Oppgavene er utarbiet og definert på overordnet nivå defineres og stillingsbeskrivelse. Det er behov for at personell som innehar denne funksjonen har forbedrings- og saksbehandlingskompetanse.

 

HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer skal fungere som arbeidsgruppe for KPU når det er behov for overordnet arbeid for å standardisere rutiner, prosedyreutvikling på nivå 1, og koordinert samarbeid for å oppnå resultater på tvers av klinikker når det gjelder kvalitetsforbedrings- og pasientsikkerhetsarbeid. Nettverket ledes av rådgivere i seksjon for kvalitet og virksomhetsstyring.

 

KPU skal sikre systematisk arbeid innen kvalitet- og pasientsikkerhet, og initiere forbedringstiltak på overordnet nivå:

  • Påse at kvalitetsstyringssystem til enhver tid framstår i henhold til krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen.
  • Sikre et systematisk og ledelsesforankret pasientsikkerhetsarbeid i tråd med foretakets overordnede strategi.
  • Sikre at klinikkene systematisk gjennomgår og analyserer hendelser som har eller kunne ha medført betydelig pasientskade.
  • Sikre at iverksatte tiltak ved alvorlige hendelser eller hendelser av prinsipiell karakter har risikoreduserende effekt
  • Bidra til en pasientsikkerhetskultur og psykologisk trygghet basert på åpenhet og trygghet for ansatte til å melde bekymringer angående kvalitet- og pasientsikkerhet
  • Sørge for å identifisere svakheter i foretakets styringssystem, og sikre at kvalitetssystemet EQS blir en viktig del av styringssystemet.
  • Synliggjøre og følge opp rapporter/resultater etter tilsyn, revisjoner og kvalitetsmålinger, samt tilbakemeldinger fra Helsedirektorat og pasientombudet m.fl.
  • Sikre at uønskede hendelser blir brukt til læring og kontinuerlig forbedring
  • Oppfordre og stimulere til samarbeid på tvers av klinikkene i foretaket
  • Kommunisere resultater innen kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet til pasienter, pårørende og andre.

Tematikk for møtene:

  • Avviksmeldinger med trendanalyser. Hensikten er å informere om status i HNT og å vurdere behov for videre systematisk og eventuelt klinikkovergripende arbeid innen ulike kategorier.
  • Klagesaker med trendanalyser. Hensikten er å informere om status i HNT og å vurdere behov for videre systematisk og eventuelt klinikkovergripende arbeid innen ulike kategorier.
  • Tilsynssaker behandles anonymisert - klinikkene presentere saker med tilhørende hendelsesanalyser og forbedringsforslag for å spre læring på tvers i foretaket.
  • Tilsyn og eksterne revisjoner rapporteres i forhold til tematikk, resultat og videre plan for oppfølging, fortrinnsvis av den klinikken som har hatt tilsyns- eller revisjonsbesøk.
  • Status for smittevern i foretaket rapporteres årlig.
  • Arbeidet med spesielt fokus på pasientsikkerhetsområder.
  • Områder der HMS har særskilt betydning for pasientsikkerhet.  

 

 Referat:

 

Utvalget behandler de saker de får seg forelagt, og kan på selvstendig grunnlag ta opp saker.

Saker som skal behandles i utvalget forberedes av KPUs arbeidsutvalg.

 

Lovgrunnlag og linker

Forskrift om Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsrogstjenesten

Spesialisthelsetjenesteloven

«§ 3-4.Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg

Helseinstitusjon som omfattes av denne lov, skal opprette kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg som ledd i det systematiske arbeidet institusjonen skal utføre i henhold til § 2-1 a tredje ledd og § 3-4 a.

Utvalgene kan uten hinder av taushetsplikt kreve opplysninger som er nødvendige for utførelse av deres arbeid».

«§ 3-4 a.Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Enhver som yter helsetjenester etter denne lov, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet».

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ivaretakelse-etter-uonskede-hendelse