Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalg HNT (KPU), Mandat v. 5.2

Hensikt og omfang

Gi oversikt over Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalgets (KPU) mandat og oppgaver. Retningslinjen skal være kjent for alle ansatte i HNT. Mandat og oppgaver gjelder for KPU-representantene.

Organisering

KPU består av administrerende direktør, klinikklederne, kvalitetssjef,  fagsjef, rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetstyring (sekretær), helsejurist, hovedvernmbud, 1 brukerrepresentant og 2 representanter fra klinisk virksomhet*.   Representant fra pasient- og brukerombudet deltar som tilhører.

 

Arbeidsutvalgents medlemmer (AKPU) forbereder saker for behandling i KPU. Arbeidsutvalget består av kvalitetssjef (leder), to rådgivere fra seksjon for kvalitet og virksomhetstyring, fagsjef/assisterende fagsjef, en avdelingsoverlege* og en avdelingsleder med sykepleiefaglig kompetanse*.

 

Klinikkvise KPU (eller tilsvarende fora) oppretter - for videre klinikkvis behandling av saker fra KPU, i tillegg til klinikkinternt kvalitetsarbeid. Klinikkvise KPU kan melde inn saker til KPU via AKPU. Klinikkens kvalitetskoordinator/-rådgiver deltar i møtet. Møtehyppighet bør harmonere med KPU.

 

Kvalitetskoordinatorer/-rådgivere i klinikker. Alle klinikker skal ha kvalitetskoordinator/rådgiver(e) som deltar i HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer. Oppgavene skal defineres og stillingsbeskrivelse utarbeides på overordnet nivå. Det er behov for at personell som innehar denne funksjonen har forbedrings- og saksbehandlingskompetanse.

 

HNTs nettverk for kvalitetskoordinatorer skal fungere som arbeidsgruppe for KPU når det er behov for overordnet arbeid for å standardisere rutiner, prosedyreutvikling på nivå 1, og koordinert samarbeid for å oppnå resultater på tvers av klinikker når det gjelder kvalitetsforbedrings- og pasientsikkerhetsarbeid. Nettverket ledes av rådgivere i seksjon for kvalitet og virksomhetsstyring.

* I disse funksjonene er det ønskelig at vedkommende innehar formell forbedringskompetanse. Med formell forbedringskompetanse menes        studiepoenggivende utdanning innen kvalitet – og/eller forbedringsarbeid. Representasjon fra begge sykehus skal vektlegges.

 

KPU skal sikre systematisk arbeid innen kvalitet- og pasientsikkerhet, og initiere forbedringstiltak på overordnet nivå:

  • Påse at kvalitetsstyringssystem til enhver tid framstår i henhold til krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen.
  • Sikre et systematisk og ledelsesforankret pasientsikkerhetsarbeid i tråd med foretakets overordnede strategi.
  • Bidra til en pasientsikkerhetskultur basert på åpenhet og trygghet for ansatte til å melde bekymringer angående kvalitet- og pasientsikkerhet
  • Sørge for å identifisere svakheter i foretakets styringssystem, og sikre at kvalitetssystemet EQS blir en viktig del av styringssystemet.
  • Synliggjøre og følge opp rapporter/resultater etter tilsyn, revisjoner og kvalitetsmålinger, samt tilbakemeldinger fra Helsedirektorat og pasientombudet m.fl.
  • Sikre at uønskede hendelser blir brukt til læring og kontinuerlig forbedring
  • Oppfordre og stimulere til samarbeid på tvers av klinikkene i foretaket
  • Sikre at klinikkene systematisk gjennomgår og analyserer hendelser som har eller kunne ha medført betydelig pasientskade.
  • Sikre at iverksatte tiltak ved alvorlige hendelser eller hendelser av prinsipiell karakter har risikoreduserende effekt
  • Kommunisere resultater innen kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet til pasienter, pårørende og andre.

Tematikk for møtene:

  • Avviksmeldinger med trendanalyser. Hensikten er å informere om status i HNT og å vurdere behov for videre systematisk og eventuelt klinikkovergripende arbeid innen ulike kategorier.
  • Klagesaker med trendanalyser. Hensikten er å informere om status i HNT og å vurdere behov for videre systematisk og eventuelt klinikkovergripende arbeid innen ulike kategorier.
  • Tilsynssaker behandles anonymisert - klinikkene presentere saker med tilhørende hendelsesanalyser og forbedringsforslag for å spre læring på tvers i foretaket.
  • Tilsyn og eksterne revisjoner rapporteres i forhold til tematikk, resultat og videre plan for oppfølging, fortrinnsvis av den klinikken som har hatt tilsyns- eller revisjonsbesøk.
  • Status for smittevern i foretaket rapporteres årlig.
  • Arbeidet med spesielt fokus på pasientsikkerhetsområder.
  • Områder der HMS har særskilt betydning for pasientsikkerhet.  

 

 Referat:

 

Utvalget behandler de saker de får seg forelagt, og kan på selvstendig grunnlag ta opp saker.

Saker som skal behandles i utvalget forberedes av KPUs arbeidsutvalg.

 

Lovgrunnlag

Forskrift om Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsrogstjenesten

 

Spesialisthelsetjenesteloven

Ǥ 3-4.Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg

Helseinstitusjon som omfattes av denne lov, skal opprette kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg som ledd i det systematiske arbeidet institusjonen skal utføre i henhold til § 2-1 a tredje ledd og § 3-4 a.

Utvalgene kan uten hinder av taushetsplikt kreve opplysninger som er nødvendige for utførelse av deres arbeid».

Ǥ 3-4 a.Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Enhver som yter helsetjenester etter denne lov, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet».