Hensikt og omfang
Dokumentet har til hensikt å beskrive kvalitetspolitikk og kvalitetsmål som gjelder for Avdeling for bildediagnostikk (ABD) i Helse Nord-Trøndelag (HNT), og hvordan vi jobber for å nå disse målene.
Dokumentet gjelder alle ansatte ved ABD i HNT
Grunnlagsinformasjon
Dokumentet erstatter det som tidligere var beskrevet om kvalitetspolitikk og kvalitetsmål i Kvalitetshåndboka (KH) for ABD. Dette dokumentet er lenket opp i KH. Man tenker at ved å ha policy beskrevet i eget dokument vil man øke bevisstheten rundt avdelingens mål. I tillegg vil det totale omfanget av KH bli redusert og lettere å lese.
Kvalitetspolitikk (5.2 i KH)
ABD er underlagt HNT sin kvalitets- og miljøpolitikk. Den er beskrevet i følgende dokumenter:
Kvalitetspolitikken til Helse Nord-Trøndelag HF
Miljøpolitikk, overordnede miljømål og delmål for Helse Nord-Trøndelag HF
Kvalitetsmål – og hvordan vi jobber for å nå målene (6.2 i KH)
Når det gjelder mer spissede mål for enhetene i ABD, er disse beskrevet under. Målene skal være styrende for hva vi ønsker å oppnå. De skal være både kortsiktige og langsiktige. Målene skal henge sammen med vår visjon om å være den foretrukne leverandør av bildediagnostiske undersøkelser i vårt geografiske nedslagsfelt.
For å gjøre målene mer relevant for det daglige arbeidet skal vi se på sammenhengen mellom kvalitetsmål og punkter i handlingsplanen. Hvert punkt i handlingsplanen skal knyttes opp mot minst et kvalitetsmål
- ABD skal:
- Jobbe som en helhet mot sine definerte mål. For å øke bevisstheten rundt avdelingenes mål gjøres de kjent via avdelingsmøter og oppslag
- Sørge for å ha høyt kvalifiserte ansatte med riktig kompetanse til riktig gjøremål
- Måles ved kvalitetsindikatorer, avvik- og forbedringsstatistikk, medarbeidersamtaler og oppfølging i avdelingsråd og LG.
- Pasientene skal:
- Møtes med respekt og omsorg/omtanke
- Gis nødvendig informasjon
- Få utført undersøkelser uten unødvendig ubehag eller venting
- Få utført rett undersøkelse til rett tid, og av tilfredstillende kvalitet
- Måles ved postkasse for å fange opp muntlige klager, kvalitetsindikatorer.
- Rekvirentene skal:
- Oppleve god informasjon og kommunikasjon fra ABD
- Oppleve at ABD har kort ventetid og hurtig svartid
- Tilbys de undersøkelser de trenger og svare på de kliniske problemstillinger som etterspørres
- Oppleve at ABD leverer tjenester av tilfredsstillende kvalitet.
- Måles ved kvalitetsindikatorer, Teknisk kvalitet dokumenteres ved kvalitetskontroller.
- De ansatte skal:
- Jobbe i et godt arbeidsmiljø
- Oppleve et godt læringsmiljø
- Jobbe kvalitetsbevisst opp mot avdelingenes kvalitetsmål og ta ansvar for kvaliteten på eget arbeid i tråd med innholdet i kvalitetsystemet.
- Måles ved arbeidsmiljøundersøkelser, avvik- og forbedringsstatistikk, medarbeidersamtaler og oppfølging i LG
- Foretaket skal:
- Oppleve at ressursene utnyttes optimalt
- Være trygg på at budsjett holdes
- Være trygg på at ABD ivaretar pasientsikkerheten med sine undersøkelser
- Være sikker på at arbeidet utføres på en måte som skaper godt omdømme av avdelingen og foretaket
- Måles ved kvalitetsindikatorer samt månedlig resultatgjennomgang.
Dokumentasjon
Ø Statistikk legges på «ABD Fellesområde»
Ø Medarbeidersamtaler dokumenteres i Kompetanseportalen (KP)
Ø Møtedokumentasjon er beskrevet i ; ABD-; Møtetabell-SL og ABD-; Møtetabell -SN
Kommunikasjon og oppfølging:
Ø Målene kommuniseres ut til de ansatte via mail, oppslag, fellesområde, avdelingsmøter og EQS
Ø Målene følges opp i ledelsen gjennom faste møter (avdelingsråd, LG)