KBD-; Kvalitetspolitikk og kvalitetsmål v. 2.1

Hensikt og omfang

Dokumentet har til hensikt å beskrive kvalitetspolitikk og kvalitetsmål som gjelder for Avdeling for bildediagnostikk (ABD) i Helse Nord-Trøndelag (HNT), og hvordan vi jobber for å nå disse målene.

Dokumentet gjelder alle ansatte ved ABD i HNT

Grunnlagsinformasjon

Dokumentet erstatter det som tidligere var beskrevet om kvalitetspolitikk og kvalitetsmål i Kvalitetshåndboka (KH) for ABD. Dette dokumentet er lenket opp i KH. Man tenker at ved å ha policy beskrevet i eget dokument vil man øke bevisstheten rundt avdelingens mål. I tillegg vil det totale omfanget av KH bli redusert og lettere å lese.

Kvalitetspolitikk                                                          (5.2 i KH)

ABD er underlagt HNT sin kvalitets- og miljøpolitikk. Den er beskrevet i følgende dokumenter:

Kvalitetspolitikken til Helse Nord-Trøndelag HF

Miljøpolitikk, overordnede miljømål og delmål for Helse Nord-Trøndelag HF

Kvalitetsmål – og hvordan vi jobber for å nå målene (6.2 i KH)

Når det gjelder mer spissede mål for enhetene i ABD, er disse beskrevet under. Målene skal være styrende for hva vi ønsker å oppnå. De skal være både kortsiktige og langsiktige. Målene skal henge sammen med vår visjon om å være den foretrukne leverandør av bildediagnostiske undersøkelser i vårt geografiske nedslagsfelt.

For å gjøre målene mer relevant for det daglige arbeidet skal vi se på sammenhengen mellom kvalitetsmål og punkter i handlingsplanen. Hvert punkt i handlingsplanen skal knyttes opp mot minst et kvalitetsmål

  1. ABD skal:
    1. Jobbe som en helhet mot sine definerte mål. For å øke bevisstheten rundt avdelingenes mål gjøres de kjent via avdelingsmøter og oppslag
    2. Sørge for å ha høyt kvalifiserte ansatte med riktig kompetanse til riktig gjøremål
    3. Måles ved kvalitetsindikatorer, avvik- og forbedringsstatistikk, medarbeidersamtaler og oppfølging i avdelingsråd og LG.
  2. Pasientene skal:
    1. Møtes med respekt og omsorg/omtanke
    2. Gis nødvendig informasjon
    3. Få utført undersøkelser uten unødvendig ubehag eller venting
    4. Få utført rett undersøkelse til rett tid, og av tilfredstillende kvalitet
    5. Måles ved postkasse for å fange opp muntlige klager, kvalitetsindikatorer.
  3. Rekvirentene skal:
    1. Oppleve god informasjon og kommunikasjon fra ABD
    2. Oppleve at ABD har kort ventetid og hurtig svartid
    3. Tilbys de undersøkelser de trenger og svare på de kliniske problemstillinger som etterspørres
    4. Oppleve at ABD leverer tjenester av tilfredsstillende kvalitet.
    5. Måles ved kvalitetsindikatorer, Teknisk kvalitet dokumenteres ved kvalitetskontroller.
  4. De ansatte skal:
    1. Jobbe i et godt arbeidsmiljø
    2. Oppleve et godt læringsmiljø
    3. Jobbe kvalitetsbevisst opp mot avdelingenes kvalitetsmål og ta ansvar for kvaliteten på eget arbeid i tråd med innholdet i kvalitetsystemet.
    4. Måles ved arbeidsmiljøundersøkelser, avvik- og forbedringsstatistikk, medarbeidersamtaler og oppfølging i LG
  5. Foretaket skal:
    1. Oppleve at ressursene utnyttes optimalt
    2. Være trygg på at budsjett holdes
    3. Være trygg på at ABD ivaretar pasientsikkerheten med sine undersøkelser
    4. Være sikker på at arbeidet utføres på en måte som skaper godt omdømme av avdelingen og foretaket
    5. Måles ved kvalitetsindikatorer samt månedlig resultatgjennomgang.

Dokumentasjon

Ø  Statistikk legges på «ABD Fellesområde»

Ø  Medarbeidersamtaler dokumenteres i Kompetanseportalen (KP)

Ø  Møtedokumentasjon er beskrevet i ; ABD-; Møtetabell-SL og ABD-; Møtetabell -SN

 

Kommunikasjon og oppfølging:

Ø  Målene kommuniseres ut til de ansatte via mail, oppslag, fellesområde, avdelingsmøter og EQS

Ø  Målene følges opp i ledelsen gjennom faste møter (avdelingsråd, LG)