Muliggjøre drift når Avdeling for Laboratoriemedisin (ALM) sine laboratoriedatasystem er nede; Instrument Manager (IM), Epic Beaker, ProSang (Blodbank) og Rekvirering og Svar (RoS).
Gjelder alle som er opplært i bruk av laboratoriedatasystemene ved ALM.
Vi opplever både kontrollert (varslet) stans og ukontrollert stans som følge av interne eller eksterne hendelser, av laboratoriedatasystemene. For å takle dette har vi etablert manuelle backup rutiner.
Epic Beaker ble innført i ALM 6. februar 2021.
Hovedreferanse:
(1) Ingen relevant skriftlig dokumentasjon funnet, skrevet ut fra skjønn og sedvane ved ALM.
(2) Presentasjon utarbeidet av prosjektet HMN LAB.
Høring:
Versjon 1.0 - Avdelingsleder, IKT-Koordinator og Seksjonsledere i ALM.
Navn |
Hva |
Beaker |
Laboratoriedatasystem i bruk ved Avdeling for Laboratoriemedisin (ALM) |
BCA |
Business Continuity Access Beskriver hvordan vi skal jobbe når Beaker er utilgjengelig for sluttbruker. Blir også omtalt som «Beaker Downtime», driftsstans, datastans eller nedetid |
Hyperspace |
Hyperspace er det grafiske brukergrensesnittet som brukes til å utføre arbeidsflyter og administrativ bygging i Epic |
Ved ukontrollert stans er en interessert i årsak og varighet på datastansen.
En kan ringe Hemit Kundesenter, tlf. (0)03612 for nærmere beskjed.
Vakttelefon: 99431118 og E-post: hemithjelp@hemit.no
Fagbioingeniørene i avdelingen har ansvar for at det informeres om denne prosedyren og at det blir gitt beskjed ved behov for oppdateringer.
IKT-koordinator er ansvarlig for at BCA-rutinen fungere.
Se oversikt over fordeling av IKT-relaterte oppgaver; ALM-IKT-; Fordeling IKT-oppgaver.
Den enkelte har ansvar for at prosedyren blir fulgt.
Før nedetid
Under nedetid
Etter nedetid
Bruk funksjonen nedetidsprøveopprettelse i Hyperspace
• Hent BCA konvolutt
• Før du åpner konvolutten, forsikre deg om at det faktisk er nedetid
• Finn BCA PC og logg på med informasjonen fra konvolutten
• Skriv ut de rapportene som du trenger for å jobbe videre med prøver
• Hent og åpne BCA konvolutten
• Finn BCA PC og logg på med informasjonen fra konvolutten
• Legg innholdet tilbake i konvolutten etter pålogging og la den ligge ved
• BCA PCen. Dette pga hvis flere skal hente ut rapporter
• De to lappene danner tilsammen et passord
o I dette eksemplet: Xc%y1r%rSz?j
En BCA arbeidsstasjon
• Puls Spesial-PC, som brukes som vanlig til daglig
• Skal være lett tilgjengelig og alltid påslått
• PCen har i tillegg til standard installasjon av Hyperspace, en ekstra installasjon av BCA programvare fra Epic
• Har en dokumentskriver direkte tilkoblet fysisk via USB (ikke via nettverk)
• Alle komponentene i en BCA-løsning er tilkoblet sikker, uavbrutt strømtilførsel
Starte opp BCA applikasjonen
• Klikk på ikonet på oppgavelinja
• I tilfelle snarveien mangler, og du må starte BCA, start denne applikasjonen:
o C:\Epic\Bin\9.4\Epic Print Service\BCAPCApplication.exe
o Merk: Versjonsnummeret «9.4» i stien ovenfor vil endre seg ved hver oppgradering av Epic. Velg den med høyest nummer hvis det finnes flere versjoner.
En BCA PCs funksjonalitet er å skriver ut ferdig lagde rapporter
• Det betyr at rapportene på BCA PCen ikke kan filtreres, sorteres eller endres på andre måter på BCA PCen
• Alle rapporter unntatt rapporter for ø-hjelp oppdateres hvert 60. minutt
• Rapporter for ø-hjelp oppdateres hvert 30. minutt
Kan en BCA PC brukes til andre ting?
• Under en driftsstans har den ingen annen funksjon enn å skrive ut rapporter
• Ved en normal drift, skal PCen brukes som en vanlig Puls-PC med Epic. Dette for å sikre at alt fungerer på den til enhver tid
Hvis man ønsker å se eksempler på BCA-rapporter, kan man gjøre det fra det vanlige brukergrensesnittet
• I Hyperspace, åpne Mine rapporter
• Klikk på Bibliotek
• Skriv BCA i søkefeltet og klikk Søk
• Klikk på Kjør på den rapporten du ønsker å se på
• Vær obs på at noen av rapportene er ganske tunge rapporter slik at det kan ta litt tid å kjøre dem
• Klikk på Skriv ut oppe til høyre og velg Skriv ut liste
• Skriv ut til skriver eller PDF for å jobbe videre, ev. bruk kun forhåndsvisningen for å se på rapporten
• Prøven sette på instrument og test bestilles direkte på instrumentet
o Instrumentet analyserer prøven
o Ev. svar som haster, må leses av fra instrumentet og kommuniseres tilbake til rekvirent/rekvirerende avdeling
• Når Beaker igjen er tilgjengelig, vil meldingen som inneholder svaret fra instrumentet overføres til Beaker
• Meldingen fra instrumentet inneholder bl.a. instrument-ID (dvs. det som er i strekkoden) som er på BCA-etiketten sammen med selve prøvesvaret
o Beaker vil kjenne igjen instrument-IDen som ligger i meldingen fra instrumentet som en nedetidsprøve og vil automatisk legge denne i en liste over prøver som må kobles til en prøve på en rekvisisjon som etter hvert legges inn i systemet
• Ha alle papirrekvisisjonene tilgjengelig
• Registrer inn alle papir-rekvisisjoner og motta prøvene
• Nå vil Beaker skrive ut nye etikett(er)
o Klistre de nye etiketten(e) på papirrekvisisjonen sammen med den tilhørende BCA-etiketten
o Finn ut hvor på papirrekvisisjonen det er mest praktisk å plassere etikettene
• Når alle rekvisisjonene er lagt inn, start Prøvekobling
o Kan ev. legge inn en og en rekvisisjon og koble prøvene etter hvert
• Skann strekkoden for BCA-etiketten (som er klistret på papirrekvisisjonen)
• Skann den tilhørende strekkoden på etiketten som ble opprettet da papirrekvisisjonen ble lagt inn
• Dobbeltsjekk at det er rett BCA prøve som nå kobles mot rett prøve på rekvisisjonen
• Klikk på «Koble» nede til høyre
• Etter at prøven(e) er koblet sammen med rekvisisjon(ene), er strekkoder og prøvenummer på både BCA-etikett og den «rette» etiketten gyldig og fungerer om hverandre
• Det er ikke nødvendig å remerke prøver
• Makuler rapporter fra BCA PC
• Det må genereres nytt passord til BCA-brukeren som ble benyttet og ny konvolutt må lages
• Bruk av BCA PC meldes som avvik