ALM-IKT; BCA - Business Continuity Access v. 1.1

Hensikt

Muliggjøre drift når Avdeling for Laboratoriemedisin (ALM) sine laboratoriedatasystem er nede; Instrument Manager (IM), Epic Beaker, ProSang (Blodbank) og Rekvirering og Svar (RoS).

Omfang

Gjelder alle som er opplært i bruk av laboratoriedatasystemene ved ALM.

Grunnlagsinformasjon

Vi opplever både kontrollert (varslet) stans og ukontrollert stans som følge av interne eller eksterne hendelser, av laboratoriedatasystemene. For å takle dette har vi etablert manuelle backup rutiner.

HISTORIKK

Epic Beaker ble innført i ALM 6. februar 2021.

REFERANSER

Hovedreferanse:
(1) Ingen relevant skriftlig dokumentasjon funnet, skrevet ut fra skjønn og sedvane ved ALM.

(2) Presentasjon utarbeidet av prosjektet HMN LAB.

 

Høring:

Versjon 1.0 - Avdelingsleder, IKT-Koordinator og Seksjonsledere i ALM.

DEFINISJONER

Navn

Hva

Beaker

Laboratoriedatasystem i bruk ved Avdeling for Laboratoriemedisin (ALM)

BCA

Business Continuity Access

Beskriver hvordan vi skal jobbe når Beaker er utilgjengelig for sluttbruker. Blir også omtalt som «Beaker Downtime», driftsstans, datastans eller nedetid

Hyperspace

Hyperspace er det grafiske brukergrensesnittet som brukes til å utføre arbeidsflyter og administrativ bygging i Epic

OFTE STILTE SPØRSMÅL (FAQ)

Ved ukontrollert stans er en interessert i årsak og varighet på datastansen.
En kan ringe Hemit Kundesenter, tlf. (0)03612 for nærmere beskjed.
Vakttelefon: 99431118 og E-post: hemithjelp@hemit.no

Arbeidsbeskrivelse

ANSVAR

Fagbioingeniørene i avdelingen har ansvar for at det informeres om denne prosedyren og at det blir gitt beskjed ved behov for oppdateringer.
IKT-koordinator er ansvarlig for at BCA-rutinen fungere.
Se oversikt over fordeling av IKT-relaterte oppgaver; ALM-IKT-; Fordeling IKT-oppgaver.
Den enkelte har ansvar for at prosedyren blir fulgt.

ARBEIDETS GANG

Forberedelse

Før nedetid

  • Ha BCA-etiketter tilgjengelig ved BCA PC og ev. andre steder
  • Ha tomme papirrekvisisjoner tilgjengelig ved BCA PC og ev. andre steder
  • BCA PC(er) som er i daglig bruk. Husk at denne PCen ALDRI må slås av!

Under nedetid

  • BCA-konvolutt med påloggingsinformasjon til BCA PC
  • Fysisk tilgang til BCA PC og den tilkoblede dokumentskriveren

Etter nedetid

  • Tilgang til papirrekvisisjonene som er laget under nedetiden
  • En vanlig PC med Hyperspace

 

BCA-Etiketter

  • Egne etiketter for nedetid, både for planlagt og ikke planlagt nedetid skrives ut på forhånd
  • Utskrevne nedetidsetiketter lagres slik at alle vet hvor man finner dem, vanligvis i umiddelbar nærhet til BCA PC og vanligvis sammen med andre skjemaer som også benyttes ved nedetid
  • Antallet etiketter som man har «på lager» bør være stort nok til å håndtere et par dager dager
  • Etikettene går ikke ut på dato, så en etikett som er flere år gammel kan brukes

 

Nedetidsetiketter (BCA-etiketter)

Lage BCA etiketter – «Nedetidsprøveopprettelse»

Bruk funksjonen nedetidsprøveopprettelse i Hyperspace

 

 

 

Pålogging og bruk av BCA PC

         Hent BCA konvolutt

         Før du åpner konvolutten, forsikre deg om at det faktisk er nedetid

         Finn BCA PC og logg på med informasjonen fra konvolutten

         Skriv ut de rapportene som du trenger for å jobbe videre med prøver

 

Ved bekreftet nedetid

         Hent og åpne BCA konvolutten

         Finn BCA PC og logg på med informasjonen fra konvolutten

         Legg innholdet tilbake i konvolutten etter pålogging og la den ligge ved

         BCA PCen. Dette pga hvis flere skal hente ut rapporter

 

 

Passord

         De to lappene danner tilsammen et passord

o   I dette eksemplet: Xc%y1r%rSz?j

 

BCA PC

En BCA arbeidsstasjon

         Puls Spesial-PC, som brukes som vanlig til daglig

         Skal være lett tilgjengelig og alltid påslått

         PCen har i tillegg til standard installasjon av Hyperspace, en ekstra installasjon av BCA programvare fra Epic

         Har en dokumentskriver direkte tilkoblet fysisk via USB (ikke via nettverk)

         Alle komponentene i en BCA-løsning er tilkoblet sikker, uavbrutt strømtilførsel

Starte opp BCA applikasjonen

         Klikk på ikonet på oppgavelinja

         I tilfelle snarveien mangler, og du må starte BCA, start denne applikasjonen:

o   C:\Epic\Bin\9.4\Epic Print Service\BCAPCApplication.exe

o   Merk: Versjonsnummeret «9.4» i stien ovenfor vil endre seg ved hver oppgradering av Epic. Velg den med høyest nummer hvis det finnes flere versjoner.

 

 

 

 

BCA PC - funksjonalitet

En BCA PCs funksjonalitet er å skriver ut ferdig lagde rapporter

         Det betyr at rapportene på BCA PCen ikke kan filtreres, sorteres eller endres på andre måter på BCA PCen

         Alle rapporter unntatt rapporter for ø-hjelp oppdateres hvert 60. minutt

         Rapporter for ø-hjelp oppdateres hvert 30. minutt

Kan en BCA PC brukes til andre ting?

         Under en driftsstans har den ingen annen funksjon enn å skrive ut rapporter

         Ved en normal drift, skal PCen brukes som en vanlig Puls-PC med Epic. Dette for å sikre at alt fungerer på den til enhver tid

 

BCA-rapporter

Hvis man ønsker å se eksempler på BCA-rapporter, kan man gjøre det fra det vanlige brukergrensesnittet

         I Hyperspace, åpne Mine rapporter

         Klikk på Bibliotek

         Skriv BCA i søkefeltet og klikk Søk

         Klikk på Kjør på den rapporten du ønsker å se på

         Vær obs på at noen av rapportene er ganske tunge rapporter slik at det kan ta litt tid å kjøre dem

         Klikk på Skriv ut oppe til høyre og velg Skriv ut liste

         Skriv ut til skriver eller PDF for å jobbe videre, ev. bruk kun forhåndsvisningen for å se på rapporten

 

Eksempel på en BCA-rapport

Bruk av papirrekvisisjon og BCA-etiketter

Analyser prøven på instrument

         Prøven sette på instrument og test bestilles direkte på instrumentet

o   Instrumentet analyserer prøven

o   Ev. svar som haster, må leses av fra instrumentet og kommuniseres tilbake til rekvirent/rekvirerende avdeling

         Når Beaker igjen er tilgjengelig, vil meldingen som inneholder svaret fra instrumentet overføres til Beaker

         Meldingen fra instrumentet inneholder bl.a. instrument-ID (dvs. det som er i strekkoden) som er på BCA-etiketten sammen med selve prøvesvaret

o   Beaker vil kjenne igjen instrument-IDen som ligger i meldingen fra instrumentet som en nedetidsprøve og vil automatisk legge denne i en liste over prøver som må kobles til en prøve på en rekvisisjon som etter hvert legges inn i systemet

 

Etter nedetid

         Ha alle papirrekvisisjonene tilgjengelig

         Registrer inn alle papir-rekvisisjoner og motta prøvene

         Nå vil Beaker skrive ut nye etikett(er)

o   Klistre de nye etiketten(e) på papirrekvisisjonen sammen med den tilhørende BCA-etiketten

o   Finn ut hvor på papirrekvisisjonen det er mest praktisk å plassere etikettene

         Når alle rekvisisjonene er lagt inn, start Prøvekobling

o   Kan ev. legge inn en og en rekvisisjon og koble prøvene etter hvert

         Skann strekkoden for BCA-etiketten (som er klistret på papirrekvisisjonen)

         Skann den tilhørende strekkoden på etiketten som ble opprettet da papirrekvisisjonen ble lagt inn

         Dobbeltsjekk at det er rett BCA prøve som nå kobles mot rett prøve på rekvisisjonen

         Klikk på «Koble» nede til høyre

 

Tilbake til normal drift

         Etter at prøven(e) er koblet sammen med rekvisisjon(ene), er strekkoder og prøvenummer på både BCA-etikett og den «rette» etiketten gyldig og fungerer om hverandre

         Det er ikke nødvendig å remerke prøver

         Makuler rapporter fra BCA PC

         Det må genereres nytt passord til BCA-brukeren som ble benyttet og ny konvolutt må lages

         Bruk av BCA PC meldes som avvik