Plan for Primær Innsatsgruppe Psykiatri ved Sykehuset Levanger v. 6.6

5Bakgrunnsinformasjon

Katastrofealarm ved Sykehuset Levanger vil involvere Klinikk for psykisk helsevern og rus (VOP) og Avdeling for Barne- og ungdomspsykiatri (BUP). Primær Innsatsgruppe Psykiatri Levanger (PIP SL) er en tverrfaglig gruppe på ca. 15 ansatte fra VOP og BUP i tillegg til representant fra prestetjenesten. Gruppen har som oppgave å arbeide for at den psykososiale beredskapen ved Sykehuset Levanger er god. I en katastrofesituasjon vil medlemmene i PIP SL inneha nøkkelposisjoner i innsatsarbeidet. Avhengig av katastrofens omfang vil det være nødvendig med ytterligere personell fra VOP og BUP for å dekke behovet for innsatspersonell. 

Varsling av katastrofealarm

Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) varsler kommunikasjonssentralen ved Sykehuset Levanger. Det er her det blir vurdert om det foreligger en katastrofesituasjon. Dersom kirurgisk bakvakt erklærer at det foreligger en krise-/katastrofesituasjon, er det Kommunikasjonssentralen som varsler Primærvakt psykiatri (lege i forvakt). Denne varsler så Bakvakt psykiatri (overlege i bakvakt), Bakvakt psykiatri varsler leder av PIP SL, eller annet medlem av PIP SL. Den i PIP SL som blir varslet, starter umiddelbart loggføring, og varsler resten av PIP SL. PIP SL sine medlemmer møter, så snart de kan, i operasjonsrom psykiatri (OPS-rom psyk). 

Operasjonsrom psykiatri

Opprettelse

  • Når katastrofealarmen har gått, skal OPS-rom psyk. etableres og drives.

  • OPS-rom psyk. leder Klinikk for psykisk helsevern og rus og Avdeling for Barne- og ungdomspsykiatri sin kriseinnsats.  

  • Sted: Kontoret til Klinisk støtte (Bygg V, rom 224.1), tlf. 8749.

  • OPS-rom psyk. bemannes med leder, nestleder og en tredje person, alle fra PIP SL. I tillegg kommer loggfører, og avdelingsleder for Avdeling Levanger, eventuelt en seksjonsleder i dennes fravær. Ved behov forsterkes bemanningen ut over dette.

  • OPS-rom psyk. skal sørge for at klinikken bemanner følgende posisjoner:

    • et medlem av strategisk kriseledelse, primært med klinikkleder, sekundært med en linjeleder 

    • en faglig ressurs ved krisestab, primært avdelingsoverlege, sekundært avdelingspsykolog 

  • Leder av PIP SL skal ikke være fast på operasjonsrommet, men alternere innom alle steder der personell fra VOP/BUP er i innsats, for løpende evaluering av innsatsen. 

  • Helsecim vil benyttes til varsling av PIP SL sine medlemmer, samt ved behov for ytterlige innsatsmannskaper for å bekle roller i forbindelse med innsatsen.

Drift

  • Plukk ut leder og nestleder pårørendemottak, og gi dem kortfattet informasjon. Deretter går disse til Arken, og starter arbeidet med å få pårørendemottaket operativt. (Se avsnitt "pårørendemottak").

  • Alle henvendelser, interne og eksterne, knyttet til psykososial innsats, skal gå til OPS-rom psyk. Dette kan være formidling av behov for personell, mat, transport med videre.

  • Informasjon om pasienter som er fraktet til andre sykehus innhentes av OPS-rom psyk. ved behov.

  • Avdelingsleder Avdeling Levanger/stedfortreder, kaller inn personell etter avtale med operasjonsrommet. Vedkommende fører lister over hvem som er i innsats hvor.

  • Det føres en aksjonslogg over alle henvendelser og responser.

  • OPS-rom psyk. sender en person til mottakelsen ved somatisk avdeling. Vedkommende melder navn på skadde tilbake, assisterer pårørende med å finne veien til pårørendemottak og fungerer som en liaison mellom PIP SL og somatisk akuttmottak.

  • Forvakt/bakvakt ved VOP skal jevnlig oppdateres på status i katastrofeinnsatsen.

  • VOP/BUP disponerer store personellressurser. Det kan komme forespørsler om å forsterke eksterne pårørendemottak, eks. kommunale mottak. Det tilstrebes å imøtekomme slike forespørsler så langt det finnes personellressurser som kan avgis. Klinikkens representant i strategisk kriseledelse konsulteres ved ulike anmodninger om avgivelse til eventuelle eksterne oppdrag (for eksempel kommunale PM og evakueringssenter).

Avvikling

  • OPS-rom psyk. skal ved behov drives i inntil 24 timer etter at pårørendemottaket er avviklet.

  • Etter den tid formidles eventuelle forespørsler til bakvakt psykiatri som behandler denne, eventuelt videreformidler henvendelsen til PIP SL hvis den ikke løses av vaktapparatet.

  • Det minnes om at det i etterkant av en katastrofesituasjon ikke skal utføres psykiatrisk tilsyn på andre indikasjoner enn det som normalt gjøres ved normal drift.

Pårørendemottak (PM)

Opprettelse

  • PM skal støtte pårørende til skadde og omkomne som bringes til sykehuset, og eventuelt fysisk uskadde/lettere skadde fra selve hendelsen.

  • PM etableres i Arken.

  • Når katastrofealarmen har gått, sørger ansvarsvakt ved seksjon Akutt for at 1-2 personer fra klinikken henter ut utstyret fra kjelleren i Arken. Nøkler inn til lager er oppbevart i en nøkkelboks ved siden av døra - bruk kode 8692 (samme som telefonnummeret til seksjon Akutt). Nøkler kan også som en nødløsning hentes ut i Informasjons- og servicesenteret (ISS). 
    Prioriter utvendig skilting ved Arken først, jamfør tiltakskort: Instruks for ansvarshavende sykepleier/miljøterapeut ved seksjon Akutt SL ved katastrofealarm, HNT, Klinikk for psykisk helsevern og rus, SL - tiltakskort (Ikke tilgjengelig) 

  • Den som satte ut skiltene, tar med seg pårørende inn i peisestua på Arken i påvente av at PM skal bli klart. 

  • PM skal ha leder og nestleder. Disse etablerer seg på egnet kontor i Arken.    

  • PM skal ikke åpne før utstyr er på plass, registrering er etablert og alt personell er orientert om sine oppgaver.
    Se Primær innsatsgruppe psykiatri (PIP), HNT, Klinikk for psykisk helsevern og rus - Plantegning pårørendemottak (Ikke tilgjengelig)

  • Følgende skal merkes: Ledelse pårørendemottak, kontor til disposisjon for politi, kontor til disposisjon for involvert selskap (ved behov), peisestue, toaletter, registrering, aktivitetsrom barn (ved behov). 

  • Vaktselskap/vektere skal bemanne inngangspartiet til pårørendemottaket. Leder/nestleder PM gir disse en kort orientering om arbeidsoppgaver. Presse/media og publikum har ikke adgang til pårørendemottaket. Presse henvises til pressekonferanser som organiseres av strategisk ledelse.    

Drift

  • Alle pårørendegrupper skal ha tilstrekkelig antall ansatte til å følge opp gruppa. Utgangspunktet er to pr. gruppe, hvis mulig ut fra kapasitet.

  • Ved besøk på somatisk, skal dette avtales på forhånd. Pårørende skal følges. Maks. to pårørende pr. besøk.

  • Felles informasjon gis i auditoriet en gang i timen. Informasjonen gis av klinikkens representant i krisestab. Hvis politi er til stede i Arken, anmodes de om å delta.

  • Ledig personell i PM bør være til stede på informasjonsmøtene.

  • Informasjon om skadde formidles av personell i PM.

  • Dødsbudskap formidles av prest.

  • Personell kan bli bedt om å delta ved syning av avdøde sammen med pårørende. Hvis de ikke ønsker å gjennomføre det, må leder/nestleder i PM få beskjed, slik at noen andre kan ta oppgaven.

  • Aktivitetsrom for barn etableres ved behov. Rommet skal bemannes når det er i bruk.

  • Det kan skje at uskadde/lett skadde overlevende kommer til PM. Leder/nestleder må da varsle OPS-rom psyk., slik at de kan finne ut om disse skal bli værende, eller kjøres til evakueringssenter. Evakueringssenter etableres normalt i kommunen hendelsen skjer. Ved hendelse i Levanger kommune skal evakueringssenteret ikke etableres i Sykehuset Levangers lokaler.     

  • Eventuelt behov for lege meldes til OPS-rom psyk. Hvis lege i PM vurderer at noen trenger akuttinnleggelse på VOP eller BUP, kontakter vedkommende vakthavende på den aktuelle klinikk. Husk å informere OPS-rom psyk. ved slike innleggelser.

Avvikling

  • Strategisk ledelse i samråd med leder av PIP SL eller dennes stedfortreder bestemmer når PM skal avvikles.

  • Alt utstyr som er brukt bringes tilbake på lagringsplass.

  • Alle meldinger som skal følges opp i ettertid bringes til OPS-rom psyk.

  • Personell møter på "Store møterom", 2 etg. V-bygg VOP for ”defusing”, eventuelt bespisning, før de dimitteres. NB! Innsatspersonellet skriver ned sine erfaringer i stikkordsform. Dette er meget viktig i forhold til kommende evaluering av innsatsen, og også i forhold til seinere psykologisk debriefing.

Øvrig drift ved Klinikk for psykisk helsevern og rus under pågående katastrofe

  • Primærvakt og bakvakt ved VOP skal ikke involveres i drift av PM, OPS-rom psyk., eller gis andre oppdrag knyttet til innsatsarbeidet.

  • Øvrig drift ved VOP skal gå så normalt som mulig. Sengeseksjonene må om nødvendig gå ned til minimumsbemanning, dette vurderes av leder av PIP SL etter konsultasjon med representant i strategisk ledelse.  

  • Polikliniske behandlere, og andre i klinikken, kan komme til å måtte avlyse avtaler ved behov for deltakelse i innsatsarbeidet.

Intern kommunikasjon

  • PM forholder seg kun til OPS-rom psyk., ingen andre. Dette for å legge til rette for arbeidsro i PM.

Annet

  • Hvis personell fra VOP/BUP avgis til eksterne oppdrag, skal disse dra innom OPS-rom psyk. ved oppdragets avslutning. Dette for ”defusing”/første gjennomgang.

  • Gymsal og kantine ved VOP er lokaler som OPS-rom psyk. kan disponere ved behov. 

  • Alt personell fra PM og OPS-rom psyk. får tilbud om å delta på psykologisk debriefing i løpet av 2-6 dager etter innsatsen. Personell som har vært avgitt til andre pårørendemottak, eller har hatt andre oppgaver i innsatsarbeidet, får samme tilbud. Ved behov må det organiseres flere debriefingsgrupper.