ALM-BB-; Avtale om renhold. v. 2.5

AVTALE MELLOM EIENDOMSAVDELINGEN OG AVDELING FOR LABORATORIEMEDISIN (ALM) OM RENHOLD PÅ BLODBANKEN.

 

 HENSIKT

Å avklare hva som er renholdseksjonens ansvar og plikter i forbindelse med renholdet av blodbanken.

OMFANG

Avtalen omfatter daglig og periodisk renhold av blodbankens areal. Med blodbankens areal menes venterom, intervjurom, tapperom, laboratoriedel, produksjonsrom og bakrommene hvor frysere og infrysningsenheten for plasma er plassert.

 

GRUNNLAGSINFORMASJON

FOR-2005-02-04-80. Blodforskriften utgitt 04.02.05 med endringer.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050204-0080.html

Div. smittevernprosedyrer,

Renhold i helseinstitusjoner

Generell overflate- og flekkdesinfeksjon - gulv og inventar

Renhold og hygiene på blodbanken

Prosedyren har vært på høring hos representanter fra begge blodbankene og seksjon for renhold.

Avtalen skal underskrives av avdelingslederene på ALM (avdeling for laboratoriemedisin) og Eiendomsavdelingen. 

BLODBANKENS ANSVAR.

Seksjonsleder på blodbanken er ansvarlig for oppdatering og revisjon av denne avtalen.

Blodbanken er ansvarlig for å holde gulv og arbeidsbenker ryddige og lett tilgjengelige for renhold.

Blodbanken er også ansvarlig for at det ikke kastes spisser i annet en spesialboksene for dette formål. Disse boksene lukkes og kastes ved behov av blodbankens personale, assistenter eller bioingeniører. Dersom det søles blod på gulvet, er blodbankens personale ansvarlig for å tørke opp og desinfisere med sprit.

Blodbanken er ansvarlig for at det utføres jevnlig mikrobiologisk kontroll av arbeidsbenkene, svarene skal være tilgjengelig for renholdsseksjonen.

Blodbanken er ansvarlig for daglig vask av tappestolene.

Rundvask bestilles ved behov.

 

RENHOLDSEKSJONENS ANSVAR.

DAGLIG RENHOLD:

Seksjon for renhold er ansvarlig for daglig renhold i henhold til prosedyren "Renhold i helseinstitusjoner" der blodbanken må betraktes som spesielt renhetskrevende område.

Renholdet utføres etter renholdseksjonens arbeidsplan.

Renholdsrutinene skal godkjennes av blodbanken i henhold til Blodforskriften, og eventuelle endringer i rutinene skal meldes blodbanken så raskt som mulig.

Seksjon for renhold skal hver dag tømme alle avfallsbøtter.

Venterom og tapperom skal være ferdig ryddet og rengjort kl.07.30

Seksjon for renholds ansatte signerer for utført daglig renhold.

 

PERIODISK RENHOLD; her definert som følgende:

Ukentlig:

Seksjon for renhold er ansvarlig for at det blir tørket støv i blodbankens lokaler på steder som ikke omfattes av daglig renhold.

  

Enkeltstående tilfeller:

Dersom det søles store mengder blod eller oppkast, skal blodbankens personale fjerne dette og desinfisere. Deretter skal personale fra renholdseksjonen tilkalles for ny gulvvask.

 

Generelt:

Seksjon for renhold forplikter seg til å informere blodbankens ledelse dersom det skulle oppstå situasjoner som fører til at denne avtalen ikke kan overholdes.

 

 

Seksjon for renhold er ansvarlig for å føre kontroll med at renholdet utføres slik denne avtalen forutsetter.

 

Avtalen kan sies opp av begge parter med en måneds varsel.

 

 

 

 

                                             

                                              

Kjetil Landsem                                                          Kirsti Sundfær Stubbe

Avdelingsleder                                                          Avdelingsleder

ALM                                                                          Eiendomsavdelingen