ALM-MM-; Stillingsbeskrivelse Fagbioingeniør Bakteriologi I v. 1.8

Stillingsbeskrivelse for Fagbioingeniør Bakteriologi I (MM)

1. Stillingens formål

·         Fagbioingeniør skal sørge for at faggruppen har et faglig og kvalitativt nivå som tilfredsstiller gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer

2. Organisatorisk plassering

·         Avdelingssjef er øverste administrative leder

·         Nærmeste bioingeniørfaglig leder er seksjonsleder MM

·         Spesialist i mikrobiologi er rådgivende i medisinskfaglige spørsmål

·         Stedfortreder er spesialbioingeniør i faggruppen.

3. Kompetansekrav/autorisasjon

Formelle krav:

·         Relevant utdanning på høyskole/universitetsnivå

·         Relevant videreutdanning og /eller erfaring fra fagområde

Personlige egenskaper:

·         Samarbeidsorientert og løsningsfokusert

·         Endringsvillig

·         Gode kommunikasjonsferdigheter

·         Forstå betydningen av, samt ha en framtidsrettet holdning til digital kompetanse

4. Ansvar og arbeidsoppgaver

·         * Sørge for at det daglige undersøkelsene i faggruppen blir utført
* Sørge for at vedlikehold av analysemaskiner og annet utstyr blir utført
* Gi opplæring til andre bioingeniører
* Gi veiledning til studenter og elever
* Sørge for at prosedyrene er oppdatert
* Utføre validering og innføring av nye analyser / metoder
* Gjøre innkjøp og ha lagerføring av forbruksvarer på sin faggruppe
* Sørge for oppfølging av intern og ekstern kvalitetskontroll av analysene
* Sørge for rapportering til Norsk Overvåkingssystem for antibiotikaResistens (NORM)

5. Spesielle oppgaver og/eller funksjoner

·         Fagbioingeniør er ansvarlig for at faggruppen har et kvalitetskontrollprogram

·         Oppdatering innen resistens og resistensmekanismer

6. Annet

·         Det forutsettes nødvendig kompetanseutvikling etter avtale med seksjonsleder

 

·         Fagbioingeniør skal bidra til at Avdeling for laboratoriemedisin er en trivelig og sikker arbeidsplass som gir den enkelte en meningsfylt arbeidsdag samt bidra til at brukere er fornøyd med de tjenester som blir tilbudt.

·         Søke brukere, kollegers og leders tilbakemelding på egen virksomhet og endre praksis på bakgrunn av slike meldinger