Hendelser som gir spesielle utfordringer på foretaksnivå v. 5.5
 

Vedlegg II

 

HENDELSER SOM GIR SPESIELLE UTFORDRINGER PÅ FORETAKSNIVÅ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avbrudd i teknisk infrastruktur

 

 

 

1 Brann

 

2 IT

 

3 Trussel

 

4 Mistenkelige postsendinger

 

 

 

 

 

 

 

  

 

1 BRANN

 

Ledelse

 

Dersom det oppstår brann i en avdeling, skal en person ta ledelsen inntil brannvesenet kommer. Vedkommende skal være merket med refleksvest og skal ha kontakt med brannvesenets slukningsleder.

 

Brannvesenet er fagleder brann og skadestedsleder inntil politiet overtar skadestedsledelsen.

 

Varsling – Sykehuset Levanger

 
  • Brann varsles automatisk via brannvarslingsanlegget til Informasjons- og Servicesenteret (ISS).
  • Oppdages brann uten at brannklokkene ringer, trykk inn manuell brannmelder.
  • ISS melder om brann til brannvesenet.
  • ISS varsler Kommunikasjonssentral og AMK.
  • AMK varsler Krisestab.

 

Varsling – Sykehuset Namsos

  • Brann varsles direkte til brannvesenet. Det går samtidig alarm hos teknisk vakt, Sentralbord og AMK.
  • Oppdages brann uten at brannklokkene ringer, trykk inn manuell brannmelder.
  • AMK varsler Krisestab.

Evakuering

Den som har ledelsen på brannstedet beordrer evakuering i henhold til avdelingenes evakueringsplaner.

 

 2 IKT

Innledning

Informasjons- og kommunikasjons teknologien (IKT) som Helse Nord-Trøndelag benytter omfatter applikasjoner, servere, PC’er og datanettverk. Dette er informasjonsbærerer som er en viktig forutsetninger for tilgjengeligheten til den informasjonen som ligger lagret i det som vi i denne sammenheng omtaler som foretakets IKT-system. I dette ligger også systemer som muliggjør intern og ekstern kommunikasjon.

 

Katastrofe i IKT-sammenheng er hendelser som kan inntre hver for seg eller samlet, men som har som konsekvens at tilgjengeligheten til foretakets IKT-system er hemmet eller umuliggjort. Dette som følge av interne eller eksterne hendelser.

Risiko- og sårbarhetsanalysen viser at dersom IKT-systemene faller ut vil dette kunne medføre betydelige konsekvenser i forholdet til behandling av pasienter, forsinkelser i meldingsgangen og eventuelt tap av dagens produksjon av data.

Administrerende direktør er databehandlingsansvarlig i foretaket og har i tillegg det overordnede ansvaret i forholdet til informasjonssikkerheten. Det utøvende sikkerhetsansvaret er lagt til informasjonssikkerhetsorganisasjonen der informasjonssikkerhetsansvarlig og IT-sjef har et spesielt ansvar med å følge opp at IKT-sikkerheten er i.h.t. lover og forskrifter samt at relevant sikkerhet er implementert og blir ivaretatt av HEMIT som driftsansvarlig for de IKT-systemene som foretaket benytter.

 

Når IT-systemene faller ut skal hver klinikk/avdeling iverksette manuelle rutiner som kompenserer helt eller delvis for manglende tilgang til disse systemene. Hver klinikk-/avdelingsleder er ansvarlig for at slike rutiner er utarbeidet, testet, implementert og godkjent til denne typen bruk.

Generelle oppgaver ved svikt i dataanlegget:

  • Iverksette klinikk- / avdelingsvise nødløsninger som begrenser skadevirkningen ved svikt i IKT-systemene.

 

  • HEMIT iverksetter tiltak i.h.t. sin beredskapsplan. Kartlegger situasjon og gir katastrofeledelsen opplysninger om hvilken oppfatning

situasjonen har.

 

  • HEMIT setter i gang tiltak for å begrense eventuelle skadevirkninger som helt eller delvis bortfall av IKT-systemer fører til.

 

  • HEMIT iverksetter tiltak som muliggjør at IKT-systemene kan bli operative og bistår katastrofeledelsen med å etablere nødløsninger.

 

3 MOTTATT TRUSSEL

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å få varslet Politiet og nødetatene på en rask og sikker måte slik at risikovurdering kan gjøres og en eventuell krise/katastrofesituasjon behandles etter samme varslingsrutiner som andre kriser og katastrofer.

Grunnlagsinformasjon

Med trussel er ment trussel om utplassering og detonasjon av sprengstoff i sykehusene eller i umiddelbar nærhet av disse. En trussel kan fremsettes i ulike media. Risikovurderingen er en sak for Politiet. Av hensyn til sykehusenes sikkerhet er det nødvendig at alle ansatte vet hvordan en slik melding skal håndteres med tanke på videre varsling og intern organisering. 

Arbeidsbeskrivelse

  • Ingen som mottar slik melding skal selv vurdere viktigheten av den.
  • Uten opphold skal meldingen sendes videre til AMK, tlf. 113.
  • Gjengi meldingen mest mulig ordrett dersom den er kommet muntlig.
  • Det kan være et hjelpemiddel å notere ned alle opplysninger og kjennetegn ved samtalen (se nedenfor).
  • AMK vil videre ta kontakt med Politi for vurdering av trusselen.
  • Dersom Politiet vurderer kilden som troverdig vil krise/katastrofealarm iverksettes av AMK og videre varsling vil følge ordinært planverk.

 

I avdelingen som mottar trusselen

  • Varsle vakthavende/ansvarshavende på egen avdeling.
  • Skaff oversikt over de som oppholder seg i avdelingen.
  • La alltid en ansatt være på eller i nærheten av vaktrommet.
  • Gå raskt over avdelingen og se etter ikke identifiserbare gjenstander.
  • Kontroller at branndører og nødutganger ikke er blokkert.
  • Unngå bruk av heiser og gjør forberedelser til at strømbrudd kan oppstå.
  • Det er forbudt å gi opplysninger til uvedkommende om iverksatte tiltak.
  • AVVENT NÆRMERE BESKJED.

 

 

 

 

 

 

SJEKKLISTE - Vær rolig ! Vær vennlig ! Hold forbindelsen - ikke legg på

Still mange spørsmål for å avdekke om trussel er troverdig eller ikke ! Be vedkommende gjenta om mulig (unnskyld deg med at det er dårlig forbindelse).

Eksempler på spørsmål:

Hvor er sprengstoffet: _____________________________________________________________

Når vil det eksplodere ? _______________________________________________________

Hva slags sprengstoff er brukt ? _________________________________________________

Hvor mye sprengstoff ? ________________________________________________________

Hvorfor gjør du dette ? ________________________________________________________

Hvem er du ? Navn: __________________________________________________________

                         Adresse: ________________________________________________________

Meldingens ordlyd:

_______________________________________________

NB ! Bryt ikke kontakten selv om røret blir lagt på i andre enden.

La en tredje person ringe AMK.

Kjønn:                   q Kvinne             qMann            q Pike        q Gutt

Stemmen er:        q Kraftig (sterk)  q Lav (svak)     q Mørk       q Snøvlete (uklar)

                               q Myk (behagelig)                          q Lys

Talen er:               q Distingvert      q Stammende   q Dannet    q Slang                    q Langsom

                                q Forvrengt         q Hurtig            q Lespende

Dialekt:                 q Norsk                Hvilken dialekt ? __________________________________________

                                q Utenlandsk      Hvilket land ? ____________________________________________

Holdning:             q Opphisset        qBeruset         q Rolig                     q Nervøs

Bakgrunnslyd:    q Maskinlarm      qGatetrafikk    q Musikk

                               qSkrivemaskin   q Stemmer        q Annet

Dato og klokkeslett                             Signatur                                          Sjekklisten leveres snarest til:

_________________________________________________________________________________________

 

4 MISTENKELIGE POSTSENDINGER

Hensikt

Iverksette nødvendige tiltak for å begrense smitterisiko ved mulig eksponering for biologiske agens i postsendinger.Beskytte ansatte og pasienter mot smitte via postsendinger med biologiske agens.

Omfang

Alle ansatte som håndterer postsendinger.

Grunnlagsinformasjon

Disse retningslinjene gjelder generelt for alle biologiske agens som kan sendes med post.
Det legges det særlig vekt på miltbrannsporer.

Miltbrann(Anthrax)bakteriene kan gi tre former for infeksjon:

  • Hudmiltbrann dersom bakteriene gnis inn i sår eller hudrifter.
  • Mage-tarmmiltbrann dersom bakteriene svelges.
  • Lungemiltbrann kan oppstå dersom bakteriene fins i en sky som pustes inn.

Å spre bakteriene via postsendinger er teknisk svært vanskelig og krever spesielt utstyr. Bakterier i en slik sky faller fort til bakken og utgjør da en mye mindre fare. Miltbrann kan behandles med antibiotika og smitter ikke fra person til person.  Det kan være vanskelig å gi noen generelle råd for hva som skal oppfattes som mistenkelig postsending, men terskelen for å reagere bør være meget lav.

Generelt bør de som håndterer postsendinger være spesielt oppmerksom hvis postsendinger ser ureglementær ut eller viser seg å ha uventet innhold.

Denne prosedyren omfatter tiltak som skal settes i verk før personell fra smittevernseksjonen ankommer. Smittevernseksjonen følger de retningslinjer som er gitt av Statens institutt for folkehelse.

Arbeidsbeskrivelse

Hver enkelt arbeidstaker er ansvarlig for at retningslinjer ved mistenkelig postsending blir fulgt, samt at melding blir sendt til Arkivavdelingen så snart som mulig hvis en kommer over mistenkelige postsendinger.

Arkivavdelingen varsler smittevernpersonell og sender melding videre til politiet.

Smittevernpersonell setter i verk nødvendige tiltak og sørger for oppfølging av mulig eksponerte personer og eksponert område.

 

Retningslinjer ved mistenkelige postsending:

  • Dekk til sendingen med plast/tøy/papir el. lignende.
  • Ta av klær som kan ha vært i kontakt med sendingen.
  • Vask hendene, forlat rommet og steng døren.
  • La ingen gå inn i rommet. Vent på stedet.
  • Ta kontakt med Arkivavdelingen.