Message Tracking Monitor (MTM) er et program hvor en har mulighet til å overvåke status på elektroniske svarmeldinger. Ved søk i angitte tidsintervall kan en få en oversikt over følgende statuser:
Oppfølging av sendte e-meldinger LAB og RTG - ansvarsfordeling (Tjeneste : 21 E-melding)
UT |
Labsvar (KKL, MBIO, patologi) og røntgensvar |
||
Status |
Beskrivelse |
Ansvar (type melding) |
Når |
Error og Error_PL |
Teknisk feil, kan komme når som helst i forløpet |
HEMIT (alle) |
Daglig, alle hverdager |
Prosesseres og Prosesseres_PL |
Melding som er under behandling på Biztalk - på vei fra fagsystem til NHN |
HEMIT (alle) |
Daglig, alle hverdager
|
Sendt |
Meldingen er sendt ut på NHN |
HF (alle) |
Postkopi sendt, ingen oppfølging |
Sendt_PL |
Meldingen er sendt ut på NHN |
HF (alle) |
Fortløpende, hvis meldingen er sendt for mer enn 7 dager siden |
Levert |
Vi har mottatt transportkvittering for sendt melding |
HF (alle) |
Postkopi sendt, ingen oppfølging |
Levert_PL |
Vi har mottatt transportkvittering for sendt melding |
HF (alle) |
Fortløpende, hvis meldingen er sendt for mer enn 7 dager siden |
Avvist og Avvist_PL |
Vi har mottatt negativ applikasjonskvittering fra mottaker |
HF (alle) |
Daglig, alle hverdager |
Akseptert |
Vi har mottatt positiv applikasjonskvittering fra mottaker |
|
Ingen oppfølging |
Behandlet |
Avvist, Avvist_PL, Sendt, Sendt_PL, Levert, Levert_PL – dvs alle som HF har skiftet status på |
HF (alle) |
|
Korrigert |
Error/Error_PL, Prosesseres/Prosesseres_PL (eventuelt annet) som har blitt skiftet status på av HEMIT |
HEMIT (alle) |
|
Det er fire meldingsstatuser som krever oppfølging i MTM. Disse statusene er «Sendt_PL», «Levert_PL», «Avvist» og «Avvist_PL».
Status i MTM for papirløst (xxx_PL) styres av «flagget» som er satt på legekontor/kommune. (Se: Meldingspartnere som Helse Midt-Norge kommuniserer med).
Det etterstrebes å sjekke disse statusene i MTM daglig (mandag – fredag), minimum hver uke (fredag).
Gjelder personell som har ansvar for oppfølging av utsendte laboratoriesvar.
Dersom det ikke kommer kvittering (positiv eller negativ) på et utsendt svar, vil status endres fra Prosesseres_PL til Sendt_PL etter 7 dager. Det er derfor hensiktsmessig å ligge en uke på «etterskudd» i forhold til oppfølging av disse meldingene.
Meldingene som sendes med ebXML/PKI får status Prosesseres_PL når de er sendt, men de skifter status til Levert_PL når transportkvitteringen (ebMS-kvitteringen) kommer i retur. Dersom det ikke kommer applikasjonskvittering blir disse meldingene stående med status Levert_PL. Derfor bør disse også følges med på lik linje som meldinger med status Sendt_PL.
Meldinger som må følges opp er de som er sendt til legekontor eller kommuner hvor svarrapport på papir er slått av. Disse får ikke papirsvar parallelt med det elektroniske svaret.
Der det er mulig forsøker en å klassifisere de ulike meldingene:
Det kan være en fordel å lage seg standardiserte søk i MTM for å sikre at det søkes likt fra gang til gang, og for å gjøre søkingen enklere.
Dersom en rekvirent skal kunne motta elektroniske meldinger må den være registrert i Adresseregistret.
Papirrekvisisjoner skannes inn i Beaker ved rekvirering.
Søk opp riktig rekvisisjon ved hjelp av rekvisisjonsnummer, prøvenummer eller fødselsnummer.
Hent opp innskannet rekvisisjon ved å klikke på lenken under «Vedlagte dokumenter».