KBD-; Årlig vurdering av leverandører v. 1.12

Hensikt og omfang

Prosedyren skal være en støtte i arbeidet med å evaluere interne og eksterne leverandører i KBD, for å kvalitetssikre avtaler vi har med vesentlige samarbeidspartnere.

Prosedyren gjelder ledergruppen i KBD samt delegert personell.

Arbeidsbeskrivelse

KBD skal evaluere sine leverandører i desember hvert år. Under følger en oversikt over våre leverandører og hvilke leverandører som til en hver tid vurderes som vesentlige. Alle vesentlige leverandører vurderes i hvert møte ut fra kriterier i tabell 4. Det skal fokuseres på muligheter for forbedring og eventuelle tiltak skisseres og skrives inn i «total handlingsplan» for å sikre oppfølging. Det opprettes dokument i EQS kun på de vesentlige leverandører der avdelingene har noe å bemerke. Finnes det ikke et dokument på leverandøren, er den vurdert som «intet å bemerke».

Ansvar

Avdelingslederne har ansvar for at prosedyren følges. Kvalitetsrådgiver kaller inn til møtet og skriver de årlige vurderingene. 

Avdelingslederne har det overordnede ansvaret for at leverandørene får de eventuelle tilbakemeldingene som konkluderes etter møtet. Avdelingslederne står fritt i å delegere oppgaven videre til noen andre hvor det er naturlig ut i fra hvilken kategori tilbakemeldingen gjelder.

Definisjoner

Leverandør: organisasjon som leverer et produkt eller en tjeneste

Ekstern leverandør: leverandør som ikke er en del av organisasjonen

(Definisjonene er hentet fra ISO 9000:2015, Tillegg A)

Vesentlige leverandører: leverandører KBD til enhver tid definerer som avdelingenes største leverandører og som skal evalueres på neste årlige møte. Dette defineres i Ledelsens Gjennomgåelse (LG) og prosedyren revideres av kvalitetsrådgiver i etterkant.

Arbeidets gang

Sammensetning/ Deltagere i årlig vurdering

Ø  Avdelingsleder (begge avdelinger)

Ø  Avdelingsradiograf (begge avdelinger)

Ø  Kvalitetsrådgiver

Ø  Strålevernskoordinator/Medisinsk fysiker

Ø  MTA (representant/ansvarlig for begge avdelinger)

Ø  Fagradiograf på aktuell modalitet kalles inn ved behov

Rammer for årlig vurdering

Ø  Møtested: Teams

Ø  Møtetid: 1t og 30 min

Ø Skriftlig årlig vurdering etter fast mal (ligger under relatert): 

Kvalitetsrådgiver deler skjerm og reviderer dokumentene live under møtet. Kvalitetsrådgiver godkjenner selv etter konsensus under møtet.

Dokumentasjon:

Vurderingen gjøres etter kriterier listet opp i tabell 4, og føres inn i mal vedlagt i denne prosedyren. Rapportene lagres i EQS;

Kopier en eksisterende leverandørvurdering og bruk denne som utgangspunkt hvis leverandør ikke har vært vurdert tidligere. 

 

Tabell 1: Total oversikt interne leverandører/ tjenester KBD, samt avtalenivå:

Interne leverandører/  tjenester ABD

Avtale på klinikknivå

Ø  MTA

Ø  Teknisk avdeling/ Eiendomsavdelingen

Ø  Servicesenteret

Ø  Kjøkken

Avtale på avdelingsnivå

Ø  Steril forsyning

 

 

Tabell 2: Totaloversikt eksterne leverandører/ tjenester KBD, samt avtalenivå:

Eksterne leverandører/ tjenester KBD

Avtale på nasjonalt eller regionalt nivå

Ø  Boston

Ø  Sectra

Ø  Sykehusapotekene Midt

Ø  Abbot

Ø  Argon

Ø  Bard

Ø  Bayer

Ø  Braun

Ø  Cook

Ø  Distrib.partner AS

Ø  GE Healthcare

Ø  Tromp Medical

Ø  Mermaid

Ø  Movianto

 

Ø  Vingmed

Ø  Siemens Healthineers

Ø  Philips

Ø  AET – Arb.miljø og energiteknikk AS

Ø  Curium

Ø  Nerliens Meszansky

Ø  IFE – Institutt for energiteknikk

Ø  Samarbeidsavtale St.Olavs; beskrivelse av nuk.med. undersøkelser

 

 

Avtale på foretaksnivå (HNT)

Ø  Hemit

Ø  NorTekstil

Ø  Unilabs

Ø  Saxvik

Ø  Noricom

Ø  Agenda HMS

Ø  KEN Norge (decontaminator)

Ø  Bracco

 

Tabell 3: Oversikt over definerte vesentlige leverandører i KBD, som skal inngå i den årlige vurderingen:

Vesentlige leverandører/ tjenester KBD

Ø  GE

Ø  Siemens Healthineers

Ø  Tromp Medical

Ø  Philips

Ø  Sectra

Ø  Bayer

Ø  Unilabs

Ø  Hemit

Ø  Sykehusapotekene Midt

Ø  IFE

Ø  Decotron

Ø  MTA

Ø  St.Olavs samarb. Nuk.Med.

Ø  Teknisk avdeling/ Eiendomsavdelingen

Ø  Bracco

Ø  Swemac

Ø  Scanex

Ø  Landauer

Ø  Nordic Service Group 

Ø  Helseplattformen

 

Tabell 4: Oversikt over hvilke kriterier som inngår i den årlige vurderingen:

Produkt

Ø  Kvalitet

Ø  Driftssikkerhet

Ø  Tilgjengelighet

Ø  HMS inkludert ytre miljø

Service

Ø  Informasjon/ tilbakemeldinger

Ø  Hjelpsomhet

Ø  Opplæring/brukermøter

Ø  Leveringsdyktighet

Ø  Avtaler, etterleves avtaler som er inngått

Ø  Pålitelighet

Andre leverandører

 

Ø  Er andre leverandører vurdert? / Anbud?