ALM-; Stilllingsbeskrivelse IKT-koordinator (KP) v. 2.10

Stillingsbeskrivelse for IKT-koordinator

1. Stillingens formål

·         IKT-koordinator skal sørge for å koordinere og bidra til utvikling av IKT-verktøy som brukes i avdelingen                 

·         IKT-koordinator skal bidra i regionalt samarbeid vedrørende utvikling av IKT

·         IKT-koordinator skal ha et faglig og kvalitativt nivå som bidrar til at avdelingen tilfredsstiller gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer og krav nedfelt i gjeldende akkrediteringsstandard (NS-EN ISO/IEC 15189).

2. Organisatorisk plassering

·         Avdelingssjef er IKT-koordinators nærmeste administrative overordnete
Seksjonslederne og andre medarbeidere vil være rådgivende i bioingeniørfaglige spørsmål. Legespesialist i laboratoriemedisin eller annen relevant lege er rådgivende i medisinsk faglige spørsmål.

·         IKT-koordinator deltar i avdelingens ledergruppe

·         Arbeidssted er begge sykehus. Tilstedeværelse ved de ulike sykehus avtales etter behov

3. Kompetansekrav/autorisasjon

Formelle krav:

·         Autorisert bioingeniør eller annen relevant utdanning på høyskole/universitetsnivå

·         Relevant tilleggsutdanning på høyskolenivå i IKT.

·         Erfaring fra fagområdet IKT er ønskelig

 

Personlige egenskaper:

·         God organisasjonsforståelse, evne til strategisk tenkning og gjennomføringsevne

·         Samarbeidsorientert, løsningsfokusert og inspirerende

·         Ansvarlig og helhetstenkende

·         Gode kommunikasjonsferdigheter, evne til relasjonsbygging og forståelse for kulturens betydning for avdelingens utvikling spesielt innen IKT

4. Ansvar og arbeidsoppgaver

·         Testing og implementering av nye systemer og versjoner

·         Opplæring i bruk av IKT-verktøy / -program til medarbeidere

·         Koordinere IKT-oppgaver i avdelingen

·         Koordinere anskaffelse og ajourhold hardware

·         Drift av IKT-system på avdelingsnivå, ajourhold av registre

·         Oppdatering av prosedyrer vedrørende IKT i EQS

·         Melding av feil og endringer i leverandørenes supportsystemer, herunder SNOW

·         Påse at elektronisk overføring av resultater fungerer fra avdelingens side.
Følge opp avviksmeldinger (MTM)

·          Bistå i utforming og ajourhold av rekvisisjoner og lignende

·          Delta i enkelte driftsarbeidsoppgaver ved behov

·         Uttak og behandling av rapportgrunnlag for økonomi (Prosang/Beaker)

·         Se matrise over IKT-oppgaver under relaterte dokumenter

5. Spesielle oppgaver og/eller funksjoner

-          Delta i Regionale forvaltningsgrupper for Beaker

6. Annet

·         IKT-koordinator skal bidra til at Avdeling for laboratoriemedisin er en trivelig og sikker arbeidsplass som gir den enkelte en meningsfylt arbeidsdag samt bidra til at brukere og blodgivere trives.

·         Søke brukere, kollegers og leders tilbakemelding på egen virksomhet og endre praksis på bakgrunn av slike meldinger