Influensapandemier er store, verdensomspennende epidemier av influensa. I vår del av verden regnes slike pandemier som en av de mest sannsynlige årsaker til akutte krisetilstander.
Smittespredningen kan ikke forhindres, og viruset vil kunne ramme alle aldersgrupper og samfunnslag. Belastningen for helsepersonell vil avhenge av hvor konsentrert pandemien blir.
Inkubasjonstiden for influensa er kort, vanligvis 1-3 dager. En person er vanligvis smittsom i 3-5 dager fra symptomstart. Barn kan være smittsomme opptil 7 dager.
Under et utbrudd kan sykehusene møte utfordringer som de ellers ikke vil stå overfor.
Dette kan være:
Spesialisthelsetjenesten har et svært stort tverrsektorielt avhengighetsforhold. Spesielt gjelder dette i forhold til:
Hensikten med en pandemiplan er å legge til rette for at man kan:
Kongen kan bestemme at fullmaktsbestemmelsene i lov av 23. juni 2000 nr. 56 om helsemessig og sosial beredskap skal få anvendelse. Dette gir departementet fullmakt til å disponere de totale ressurser i helsevesenet dersom dette er nødvendig, herunder treffe beslutning om ansvars-, oppgave- og ressursfordeling, omlegging av virksomhet, beordring av personell, samt rekvisisjon av eiendom.
Om nødvendig kan Kongen utvide arbeidstakeres egenmeldingsperiode for å lette arbeidet for legene under en pandemi.
Helsedepartementet har det overordnede ansvaret for landets helsetjeneste, herunder smittevernet og skal planlegge, iverksette og sentral koordinere tiltak under en pandemi. De kan også styre hvem som skal ha ansvar for å gi ulike typer informasjon.
Når et utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom truer kan det bli aktuelt å inkludere influensa og influensaliknende sykdom i forskrift om allmennfarlige smittsomme sykdommer.
Etter forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram av 5.oktober 2009 plikter kommunene å informere innbyggerne om det nasjonale vaksinasjonsprogrammet og tilby de aktuelle vaksiner, herunder vaksiner mot sesonginfluensa og pandemisk influensa.
Vaksinene skal registreres i SYSVAK etter SYSVAK-registerforskriften. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-06-20-739?q=SYSVAK
har ansvaret for informasjon på nasjonalt plan.
Fortløpende rapportering i en influensamodul i dataverktøyet for prevalensovervåkninger, PIAH.
vil kunne gi informasjon om den løpende utviklingen av epidemien i utlandet og i Norge og sykdommens ytringsform, inkludert alvorlighet. Likeledes vil informasjon om når man bør søke lege og hvordan man kan behandle seg selv gis av autoritære myndigheter.
Folkehelseinstituttet skal gi faglige retningslinjer, inkludert målgrupper for de ulike vaksinene som er anbefalt.
Rapportering til SMITTEVERNVAKTA, tlf. 21 07 63 48.
Det regionale helseforetaket skal sørge for spesialisthelsetjeneste og vil gjelde personer som trenger:
Under en pandemi vil spesialisthelsetjeneste innen infeksjonsmedisin og medisinsk mikrobiologi spille en viktig rolle som behandlere og rådgivere.
Spesialisthelsetjenesten vil også være en viktig samarbeidspartner for den kommunale helsetjenesten.
Ønsket rapportering fra HF til RHF skjer via Helsecim.
Etablering av direktør-, beredskaps- og personellnettverk.
Samarbeid med Fylkesmannen, NAV og KS. Forventninger og utfordringer.
Strategisk kriseledelse
Taktisk kriseledelse
Ressursstyringsgruppe
Vaksinasjonsutvalg
Legen med ansvar for koordinering av smittevern (smittevernlegen) er den faglig ansvarlige kontaktperson mellom helseforetaket og Folkehelseinstituttet.
Strategisk kriseledelse:
Sammensetning som ellers ved kriser-katastrofer.
Taktisk kriseledelse:
Består av:
Ressursstyringsgruppen:
Oppnevnte representanter fra alle klinikker.
Vaksinering:
http://www.fhi.no/dav/068ad72093.pdf (PLAN FOR MASSEVAKSINASJON MOT PANDEMISK INFLUENSA I HELSEFORETAK)
Antallet vaksinedoser til helseforetaket fastsettes av helsemyndighetene.
Folkehelseinstituttet vil innhente disse opplysningene fra helseforetaket og organisere vaksinedistribusjonen under en pandemi.
Vaksinasjonsutvalget bør bestå av:
Oppgaver og ansvar:
De viktigste tiltakene for forebygging av influensa er vaksinasjon og profylaktisk behandling med antiviralia.
Generelle smitteverntiltak som hoste/nyseteknikk og håndhygiene må fokuseres for om mulig å begrense utbruddet.
Råd om å holde seg hjemme ved sykdom, sykdomsfraværets lengde og omgang med andre vil bli gitt av de sentrale myndigheter.
Besøksbegrensninger hos enkelte grupper i sykehusene kan også bli aktuelt.
Ansvarsprinsippet, jfr. Lov om helsemessig og sosial beredskap § 2-1, gjelder som hovedprinsipp.
Statens helsetilsyn og Helsetilsynet i fylkene skal føre tilsyn med at tiltakene i planen settes i verk etter hvert som de aktuelle fasene inntrer.
Helseforetaket skal:
Planlegge spesielle oppgaver i forhold til en influensapandemi:
Beredskapsutvalget (kriseledelsen) i Helseforetaket skal:
Iverksette kompenserende tiltak i det omfang som er nødvendig. Dette gjelder:
Nedprioritering av ikke-akutte tilfeller
Iverksette tiltak for å møte økt etterspørselen etter spesialisttjenester.
Vurdere økning av arbeidstimer, inndragning ferie, avspasering og permisjoner.
Vurdere innleie av annet personell
Gjennomføre andre tiltak som:
Vaksinasjonsutvalget i Helseforetaket skal:
Gjennomføre vaksinering eller massevaksinering når vaksine er tilgjengelig. Dersom vaksine ikke er tilgjengelig ved første bølge av pandemien, vil det være et poeng å registrere alle ansatte som har vært influensasyke, da disse vil være en ressurs i neste omgang.
Er vaksine tilgjengelig må massevaksinering gjennomføres over så kort tid som mulig og i lokaler som effektivt kan utnyttes og gir mulighet for overvåkning i 30 minutter etter satt vaksine. Personell må kunne håndtere reaksjoner på vaksinen. Postoperative lokaler og anestesipersonell er et alternativ til dette.
Ved spredt vaksinering kan vaksinasjonslokaler etableres i tilknytning til poliklinikker eller blodbankens lokaler.
Det vil være avdelingsledelsens oppgave å lage lister etter prioritering og innkalling av personell til vaksinasjon.
Vaksinasjonsutvalget må, sammen med beredskapsutvalget prioritere ut i fra tildelt mengde vaksine og overordnet avdelingsledelsens prioriteringer.
Helseforetaket skal:
Se for øvrig relaterte dokumenter.