Sikre at utstyr blir rengjort, desinfisert og pakket på en måte som gjør steriliseringsprosessen effektiv.
Bevare produktets sterilitet fram til brukerstedet.
Alt sterilt utstyr som lagres ved kliniske og polikliniske avdelinger.
Alt flergangsutstyr må være grundig rengjort, da det er en forutsetning for at utstyret kan bli sterilt.
Tilsølt utstyr rengjøres så raskt som mulig. Hule instrumenter spyles gjennom med lunkent vann, ellers vil blodet koagulere og sette seg fast.
For å hindre at forpakningene med sterilt utstyr blir kontaminert eller ødelagt, er det viktig at de berøres minst mulig under lagring.
Avdelingsledelsen har ansvar for å tilrettelegge for gjennomføring
Den enkelte ansatte har ansvar for å følge gjeldende prosedyre
Rengjøring og desinfeksjon
* Såfremt utstyret tåler varme, skal det rengjøres/desinfiseres i instrumentvaskemaskin.
* Utstyr kan også rengjøres manuelt og desinfiseres i koker.
* Hvis utstyret ikke tåler varme, brukes kjemisk desinfeksjon.
* Bruk alltid hansker ved håndtering av urent utstyr av hensyn til smittefare.
* Utstyr som har låse mekanisme (f.eks. sakser og pinsetter), må åpnes før de vaskes.
* Det skal utføres en visuell kontroll av instrumentene for å sjekke at alt organisk materiale er fjernet under vaskeprosessen.
Pakking
* Ved bruk av papir, skal det alltid pakkes i to lag. Bruk autoklavetape.
* Papir/ plast pakkes i ett lag, til operasjonen skal det være 2 lag (dobbel) papir/plast. Åpningen sveises igjen minimum 3 cm fra kanten.
* Alle pakkene skal være merket med navn på utstyret, steriliserings dato, utløpsdato, hvem som har pakket varen og et enhets nr. (T-Doc sporings system). Container skal være plombert i begge åpninger.
* Steriliserings emballasjen skal være forsynt med indikator som tydelig viser fargeomslag etter avsluttet steriliseringsprosess.
Oppbevaring
* Sterilt utstyr bør oppbevares på et tørt og rent sted med konstant temperatur (anbefalt: 18-22 grader) og luftfuktighet.
* Sterile forpakninger må ikke utsettes for sollys, se ASF - Ventilasjon Sterilforsyning HNT
Holdbarhet
Holdbarheten av sterilt utstyr er avhengig av ytre faktorer som produksjonsmåte, steriliseringsmetode, pakkemateriale, lagringsbetingelser, transport og håndtering.
At emballasjen bevares uskadd og uåpnet, er også en forutsetning.
Holdbarhetstider:
Papir, 2 lag: 3 mnd.
Papir/ plast sveiset: 1 år
Metallbeholder (Container) m/ filter: 1 år
Holdbarhetstiden på fabrikk fremstilt utstyr (engangsutstyr) er angitt av produsenten. I tilfeller der produksjonsdato er oppgitt, kan produktet antas å være holdbart i 5 år ved optimal lagring.
Påfylling av lager/ lagring.
* Hånddesinfeksjon før arbeidet med påfylling starter.
* Oppbevaring skal skje i skap med dør i egnet rom. Dersom en ikke har skap, må døren inn til rommet være lukket. Det anbefales dør med pumpe.
* Utstyret må ikke ligge tett sammenpresset i kurv/ bakke.
* Utstyret skal ikke buntes sammen med strikk eller stramme bånd.
Transport
* Transport av sterilt utstyr skal foregå i lukkede vogner.
* All transport av sterilt utstyr fra og til avdelingen skal beskyttes mot støv og smuss.
* Transportbakker og vogner rengjøres etter hver gangs bruk.
* Avdelingspakker med fabrikksterilisert utstyr bør ikke være åpnet før de når avdelingen.
* Transport av rengjort og desinfisert utstyr skal være i lukket miljø før bruk, eller eventuell sterilisering.
Renhold
Det er utarbeidet faste rengjøringsrutiner for lagerrom for sterilt utstyr, se ASF - Rengjøring av sterilforsyning
Ulvestad/ Sølsnæs: "Sterilforsyning i sykehus", Sykehusapoteket, SSSF 1992.