Et sykehus er storprodusent av avfall. Tiltakene nedfelt i avfallsplanen skal redusere problemene knyttet til helse-, miljø- og sikkerhetsfaktorer.
Smittefarlig avfall fra helsetjeneste er omtalt i egen forskrift av 01.01.2006.
Vi ønsker å arbeide for en tryggere og bedre arbeidsplass. Ved å satse bevisst på avfallsminimering, gjenvinning og gjenbruk, vil vi som en ekstragevinst også kunne oppnå reduserte driftsutgifter.
En ønsker, og er pålagt, å sortere ut avfallsfraksjoner som kan gjenvinnes eller gjenbrukes. Det avfallet som så blir igjen av vårt produksjonsavfall, kan vi heretter kalle restavfall.
Nedenfor gis en oversikt over de ulike avfallsfraksjoner.
Du finner de ulike fraksjoner under Relatert.
Restavfall Plast Papp Ja-papir Nei-papir Glass Blikk Isopor-avfall (se Relatert) |
Avfall som håndteres av Eiendomsavdelingen. (se Relatert) (fotokjemi, brunvarer, hvitevarer, hageavfall, trevirke, stein og grus, samfengt bygningsavfall, metall, blikk og aluminium) Spesialavfall (se Relatert) |
Smitteavfall (se Relatert) * Biologisk materiale * Stikkende og skjærende avfall Legemiddelrester (se Realtert)
|
Alt avfall som produseres i sykehuset, skal deponeres på en slik måte at hensynet til helse, miljø og sikkerhet, naturressurser og samfunnsøkonomi er best mulig ivaretatt.
For å nå dette målet, må det satses på:
Økt kunnskap om avfall som en ressurs, kostnadsfaktor og miljøfaktor.
Redusere avfallsmengden allerede i produsent-/leverandør-leddet. Ta hånd om avfallet så nært opphavet som mulig.
Sortere ut de fraksjoner det finnes returmuligheter eller mottaksapparat for. Bruke flergangsutstyr i vår egen produksjon.
Gå over til mindre farlige produkter og prosesser. Utvikle gode håndteringsrutiner, riktig emballasje og riktig merking.
· Direktør er ansvarlig for at arbeidsmiljøet er i samsvar med krav fra myndighetene. I henhold til Internkontrollforskriften pkt. 1.6 og 12 skal dette skje ved systematisk forebyggende tiltak.
· Leder for portørtjenesten har ansvar for avfallshåndtering internt i sykehuset. Avdelingsledere ved operasjon- og anestesiavd. har ansvar for avfallshåndtering i innsluset område.
· Portørtjenesten har det daglige ansvar for innsamling, intern transport av avfall og rutiner knyttet til utstyr og intern mottaksstasjon.
· Teknisk avdeling har det faglige ansvaret for avfallsautoklaven.
· Den enkelte leder er ansvarlig for at gjeldende avfallsplan fungerer innen sitt virksomhetsområde.
· Alle ansatte har ansvar for å sørge for ritktig sortering og emballasje av avfallet. Søl og lekkasje skal tas hånd om av den som har forårsaket dette, og ikke skyves over på neste ledd i kjeden.
Avfallsplanen skal være tilgjengelig for alle ansatte. Det er et særlig lederansvar å sørge for at planens innhold og betydning for den enkelte blir introdusert på en positiv måte til nyansatte. Det samme gjelder løpende endringer i planen. Ved behov vil det arrangeres intern opplæring for de ansatte.
Riktig emballert avfall skal raskt kunne tas hånd om i det videre transport- og behandlingssystemet med ubetydelig risiko for skader og forurensning.
Nærmere opplysninger om emballering/ merking gis under beskrivelsen av hver enkelt avfallsfraksjon.
Transport og behandling av avfallet skal følge fastlagte rutiner for å redusere risikoen for skader til et akseptabelt nivå.
Transportrutiner er knyttet til både intern og ekstern transport. Lagringsrutinene skiller mellom foreløpig lagring i nærheten av der avfallet oppstår, og mellomlagring i mottaksstasjonen.
Det viktigste i forbindelse med lagring og transport, er bruk av riktig emballasje/ merking.
· Den interne mottaksstasjonen skal ha den nødvendige ventilasjon for å unngå luktproblemer. Temperaturen skal også holdes så lav at den ikke forsterker eventuelle luktproblemer vesentlig.
· Vegger, gulv, overganger mellom overflater av ulike materialer skal vaskes og desinfiseres etter behov, og må være av en slik beskaffenhet at de tåler dette.
· Mottaksstasjonen rengjøres fortløpende av portør, og mer generelt en gang pr. uke i samråd med renholdsavdelingen. Mottaksstasjonen skal alltid være ryddig, oversiktlig og ren. Ved behov, eller minst en gang pr. kvartal, skal renholdsavdelingen bistå med systematisk renholdsopplegg.
· Autoklaven rengjøres av portør ved tilsøling. Ellers foretas rengjøring i samsvar med vedlikeholdsmanual.
· Presscontainer rengjøres av ekstern transportør ved hver tømming. Portør rengjør den ellers ved særlige behov. Ved Sykehuset Namsos rengjør portør pressrommet 1 gang i uken.
· Transportvogner og utstyr knyttet til avfallshåndteringen for øvrig, rengjøres av portør etter behov, slik at det til enhver tid er rent og i ordentlig stand.
HUSK GOD HÅNDHYGIENE!
Ved vedlikhold eller stans av autoklaven i en kortere periode, vil smitteavfallet kunne mellomlagres på kjølelager til autoklavering er mulig.
Ved langvarig stans, vil smitteavfallet måtte gå til forbrenning.