I. Sikre hurtig og sikker tilgang til stoffkartoteket:
a) lesetilgang HNT(kryss av for: "Inkluder underlokasjoner")
b) lesetilgang hele HMN ("Mine produkter" kan ta noe tid å laste ned)
c) internett hjemme (velg "Søk sikkerhetsdatablad")
d) innlogging for administrator (velg "logg inn" og deretter "Chemical manager")
II. Sikre at man har oppdaterte opplysninger - sikkerhetsdatablad, verneblad og lokale risikovurderinger - om kjemikaliene som foretaket benytter.
Det skal sikre at:
1) riktig reaksjon og behandling igangsettes ved uhell. Førstehjelp kommer opp på første side i vernebladene og er alltid i avsnitt 4 i sikkerhetsdatabladene
2) nødvendige sikkerhetstiltak benyttes ved mottak, lagring, transport, bruk og avhending av aktuelt kjemikalie slik at uhell unngås og konsekvensene ved eventuelle uhell minimaliseres, samt at langtidsskader/senskader på ansatte unngås
3) arbeidsmiljøforskriftenes krav tilfredsstilles mht. dokumentasjon på kjemikalier som er i bruk i Helse Nord-Trøndelag HF, inklusive sikre at det blir foretatt og dokumentert en risikovurdering av disse, samt at farlige stoffer er substitusjonsvurdert
4) svært farlige stoffer ikke blir innkjøpt (eventuelt avhendet hvis innkjøpt), dvs. stoffer der farlighetsgraden er stor og effekten av aktuelle tiltak for å redusere risikoen ikke er tilstrekkelig dokumentert
Stoffkartoteket skal være tilgjengelig for alle ansatte, og alle kjemiske stoffer som er potensielt helse-, miljø-, brann- og/eller eksplosjonsfarlige skal være registrert i systemet. Unntatt er stoff som kommer inn under Forskrift om legemidler. For mer info, se E-læringskurs for ansatte. Se fanen "Bakgrunn" for mer info.
Administrerende direktør i det enkelte helseforetak er ansvarleg for et tilfredsstillende stoffkartotek.
Klinikkleder eller tilsvarende ledernivå, har ansvar for at kjemiske stoff som er i bruk i enheten er registrert og dokumentert risikovurdert i stoffkartoteket. I forbindelse med vernerunde / årlig kartleggingsrunde skal det sjekkes av leder og verneombud at stoffkartoteket er ajourholdt.
Forsyningsavdelingen har ansvar for at alle kjemiske stoffer som blir innkjøpt gjennom lageret er registrert i Forsyningsavdelingens stoffkartotek. De er ansvarlig for å sjekke at leverandørene leverer sikkerhetsdatablad på de kjemikalier som blir distribuert ut i avdelingene, og oppfordre leverandører om å legge sine sikkerhetsdatablad inn i ECOonlines database.
Systemadministrator har ansvar for at denne prosedyren er oppdatert, administrasjon av: lokasjonsstrukturene og rettighetene til administratorer og de med "Les og skriv" rettighet (enhetsadministratorene) i programmet, samt kontakt med ECOonline AS ved diftsproblemer.
Enhetsadministrator for den enkelte lokasjon (avdeling/seksjon/sengepost/enhet) besørger kontinuerlig ajourhold av lokasjonens kjemikalier (legge inn nye og ta ut stoffer som ikke lenger er i bruk) og risikovurdere de registrerte stoffene etter et fast opplegg som er i Ecoonline, samt revisjon av eventuelle kortversjoner en gang pr år. Substitusjonsvurdering av ekstra farlige stoffer - særlig de som kommer ut med med varseltrekant - kan være krevende og ansvaret til enhetsadministrator er her å be leder om at det blir gjort (husk dokumentasjon på at slik forespørsel er sendt leder).
Det er et e-læringskurs for enhetsadministratorer på ca 1,5 time som består av 8 deler - hver på ca. 10 minutter. Disse delene kan tas separat avhengig av behovet: https://kurs.helse-midt.no/Sider/EcoOnline-for-administratorer.aspx
Enhetsadministratorene har egne personlige påloggingsrutine med firmanummer, personlig brukernavn og passord, (ECOonline), se brukermanualen.
Alle ansatte har ansvar for å lære seg å finne sikkerhetsinformasjon i sikkerhetsdatablad for de kjemikaliene de håndterer eller eksponeres for, samt gi beskjed til nærmeste leder eller verneombud om eventuelle sikkerhetsrisikoer i denne forbindelse. Det er et krav at alle ansatte skal ta e-læringskurset (10 minutt) hvert 3. år og innen en måned ved nyansettelse (EQS 31650).
Opplæring for ansatte - e-læring : https://kurs.helse-midt.no/Sider/EcoOnline-for-arbeidstakere.aspx
Som vanlig ansatt kommer du inn i stoffregisteret direkte fra HNTs intranettet ("Innblikk") via "Verktøy". Hele Helse Midt-Norge RHF, har dette internettbasert stoffkartoteket som er levert av firmaet ECOonline AS. Alle ansatte skal ha søke- og lesetilgang til kartoteket, og alle PC maskiner med tilgang til internett er brukersted for kartoteket. Når ansatte går inn via Verktøy på menylinjen på HNTs intranett er det ikke nødvending med pålogging for å søke opp kjemikalier registert på HNT. Velg din klinikk og avdeling (lokasjon) og søk opp aktuelt stoff/sikkerhetsdatablad. En kan også komme inn på systemet med internettadressen www.ecoonline.no - på en hvilken som helst PC med internetttilgang.
Ecoonline har et godt tilbud om brukerstøtte, ring 33 01 68 20 eller send mail til : Kontakt Oss | EcoOnline
Avdelingsstrukturen som er oppbygd i systemet skal gjøre det enkelt å finne fram til aktuell avdeling. I tillegg er der en søkefunksjon på produktgrupper eller enkeltprodukt.
Det er ikke lenger et krav at skal det finnes et papireksemplar av stoffkartoteket/sikkerhetsdatabladene. Det kan likevel være en god idee å ha et fysisk verneblad i umiddelbar nærhet der kjemikalier brukes. Verneblad er en kortversjon av sikkerhetsdatabladet med den viktigste informasjonen, bl.a. førstehjelpstiltak. Dersom en enhet velger å fortsatt ha en papirversjon av sikkerhetsdatablader tilgjengelig skal det være et system med ansvarlig som sikrer at disse er oppdaterte.
Arbeidmiljøforskriftene som trådte i kraft 1. januar 2013 (se under Relatert)
Dokumentasjon på praktisk bruk av Ecoonline systemet (se vedlegg under Relatert) fins på systemets brukersider, i programmets brukermanual og hos Ecoonline AS.