KBD-; Innkjøp v. 3.4

Hensikt

Sikre at alle innkjøp foregår etter gjeldende lover og regler

Omfang

Gjelder alle ansatte i ABD NA og ABD LE

Arbeidsbeskrivelse

Ansvar

Avdelingsleder er ansvarlig for at prosedyren er oppdatert. Hver enkelt ansatt har ansvar for å holde seg oppdatert i prosedyren.

Utstyrsinvesteringer 

Det blir årlig utarbeidet en kortsiktig og en langtidsplan for investeringer i avdelingen. Klinikkens prioriteringer meldes til MTU-utvalget, som legger føringer for hvilke investeringer som skal prioriteres. Endelig beslutning hos administrerende direktør. 

Mandatet til MTU-utvalget finner du her

Når vedtak om anskaffelse er fattet av administrernde direktør/MTU-utvalget skal ABD stille med fagressurser til anskaffelsesprosessen. Dette meldes til forsyningsavdelingen, som melder investeringen til Sykehusinnkjøp. Sykehusinnkjøp er ansvarlig for å gjennomføre anskaffelsesprosessen sammen med fagressurser fra ABD (sammen med MTA dersom det er utstyr). Fagressursene er ansvarlige for at det utarbeides kravspesifikasjoner, og skal delta i evaluering av tilbud.

Det blir satt ned en gruppe som minst skal bestå av, men ikke nødvendigvis begrenset til: avdelingsleder, medsinsk fysiker/strålevernskoordinator og ingeniør (ved innkjøp av medisinsk/teknisk utstyr), fagansvarlig radiolog og en representant i avdelingen som innehar et radiograffaglig ansvar innen det aktuelle fagområdet.

Ved behov for bygningsmessige endringer eller vedlikehold av eksisterende fasciliteter skal representant for eiendomsavdelingen være med.

Kravspesifikasjonene angir kravene som stilles til egenskapene ved leveransen/utstyret. Kravspesifikasjonene kan utformes enten som ytelses- eller funksjonsbeskrivelser, ved bruk av tekniske spesifikasjoner eller ved en kombinasjon av disse.
Det skilles mellom «skal-krav» og «bør-krav». «Skal-krav» er absolutte krav, mens «bør-krav» er kriteriene som leveransen/utstyret skal vurderes på i evalueringen av tilbudene.

Anbudsutlysning skjer etter lovpålagte krav og gjeldende regler og rutiner for innkjøp i Helse Nord-Trøndelag og klinikkens handlingsplan.

Anbudsdokumenter blir lagt inn i programmet "Mercel", og når fristen er utløpt får medlemmer i arbeidsgruppen tilgang til dokumentene for vurdering.

Gruppen vurderer disse og tar en beslutning ut fra valgte kriterier. Når vedtak er fattet er sykehusinnkjøp ansvarlig for formidle resultatet til leverandørene, samt å inngå avtale med innstilt leverandør. Forsyningsavdelingen er ansvarlig for bestilling iht avtalen som er utarbeidet.

Innkjøp av kontrastmidler

Kontrastmidlerer en betydelig og viktig faktor innen bildediagnostikken. Hvert andre år gjennomføres Legemiddelinnkjøpssamarbeid (LIS) i helseforetaket, og kontrastmiddel regnes som legemiddel. Valg av kontrastmiddel gjøres etter bestemte kriterier men medbestemmelse og subjektiv vurdering blir tatt til følge.

ABD gjør ingen selvstendig avtale med leverandører, men følger de retningslinjer og bestemmelser som gjelder i Helseforetaket.

Se prosedyre Relasjonsdiagram Forsyning HNT.

 

Mottakskontroll av forbruksvarer 

Den som tar imot vareleveransen kontrollerer at det er samsvar mellom bestilling, pakkseddel og mottatt vare og signerer. Når faktura foreligger kontrolleSAP NET Weaver.res denne mot pakkseddel. Avdelingsleder godkjenner faktura i dataprogrammet

 

Referanser

- Samarbeidshåndbok Sykehusinnkjøp - Helse Midt-Norge
- Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA)
- Veileder til offentlige anskaffelser
- Anskaffelsesprosedyre - Forsyning - HNT

Veileder 5: Veileder om medisinsk bruk av røntgen-og MR-apparatur underlagt godkjenning av 01.12.08