HNT - Ledelsens gjennomgang v. 2.13

Hensikt

Prosedyren skal sikre at klinikkene og foretaket årlig systematisk gjennomgår og vurderer hele systemet for kvalitetsstyring opp mot tilgjengelig statistikk og informasjon om virksomheten, heretter kalt ledelsens gjennomgang (LG). Dette for å sørge for at kvalitetssystemet er hensiktsmessig, tilstrekkelig og virker effektivt. I dette inngår også en ledelsens gjennomgang av styringssystemet for informasjonssikkerhet og ytre miljø og klima.

Resultatet fra LG skal gi grunnlag for svar på følgende spørsmål:

  • Oppnås ønskede mål og resultater?
  • Overholdes gjeldende lover, forskrifter og faglige anbefalinger?
  • Fungerer styringssystemet som forutsatt og bidrar det til kontinuerlig forbedring av virksomheten i tilstrekkelig grad?
  • Har enheten nok ressurser til kvalitetsforbedrings- og pasientsikkerhetsarbeid?

Omfang

Prosedyren gjelder for alle ledere i Helse Nord-Trøndelag. Prosedyren er til orientering til alle ansatte.

 

Ansvar

Klinikksjefer har ansvar for at LG gjennomføres minimum på klinikknivå innen medio desember.

Administrerende direktør har ansvar for at LG gjennomføres på foretaksnivå innen utgangen av januar.

 

Arbeidets gang

Gjennomføring av ledelsens gjennomgang

Deltagelse i LG

Ansvarlig leder på aktuelle nivå beslutter møtedeltakere og praktisk gjennomføring av LG i sin enhet.

Under gjennomgøringen av LG skal foretakets digitale verktøy for formålet benyttes. Verktøyet er tilgjengelig her

Arbeidsflyt
Arbeidsflyt
Oppgaver
Ansvarlig
 
Planlegging av og forberedelser til LG
1:      Grunnlagsmateriale
Vurdere hvilket grunnlagsmateriale som skal legges til grunn for gjennomføring av LG. Grunnlagsmateriale er utgangspunkt for forberedelser og for gjennomføring av LG. Dokumentasjon av grunnlagsmaterialet gjøres i referatet.
  • Resultatfremstillingen av grunnlagsmateriale bør vise om nivå, trender og variasjon i dataene er i henhold til enhetens mål.
  • Stab/kvalitetsrådgivere i egen klinikk kan bistå med innhenting av grunnlagsmateriale.  
  • Eksempler på grunnlagsmateriale:
    • Er det gjennomført:
      • ROS-analysere
      • Eksterne revisjoner/tilsyn
      • Ineterne revisjoner
      • Avviksavhendling, trender
      • Hendelsesanalyser/-gjennomganger
    • Har enheten hatt.
      • Tilynssaker (Helsetilsynet/Statsforvalteren)
      • NPE-saker
      • Klagesaker
      • Samhandlingsavvik
2.      Planlegging av gjennomføring
  • Gjennomføringen av LG må skje i denne rekkefølgen;
    1. Seksjons nivå
    2. Avdelings nivå
    3. Klinikk nivå 
    4. Foretaks nivå
  • Møtedeltakerne i LG gjennomgår det fremlagte grunnlagsmateraliet
Ansvarlig leder
Gjennomføring av LG

Der Ligger "Ledelsens gjennomgang app". Trykk på denne for å starte gjennomføringen. 

Det er ikke mulighet til å lagre en halvferdig kartlegging, så når man først har startet på en kartleggging må denne fullføres.

  • Alle områdene som krysses av for "Skal følges opp" vil automatisk bli overført til Handlingsplan LG.
  • Områder det krysses av for "Delvis riktig" eller "Riktig" kan man velge å ta inn i handlingsplanen ved å krysse av for boksen "Ta med punktet til Handlingsplan". 
    • Det anbefales kun å ta med de områdene man tenker å ha oppfølgingstiltak på.
  • Når kartleggingen er gjennomført "sendes denne inn" og alle områdene som er vurdert til "følges opp" og de som er krysset av for skal overføres til handlingsplan blir nå automatisk overført til handlingsplan.
  • Den som har fylt ut kartleggingen vil motta en mail med oppsummering av kartleggingen og referatmal for utfylling.
Ansvarlig leder, eller den som leder delgerer til.
Etterarbeid LG
  • Grunnlagsmaterialet og konklusjonene fra LG dokumenteres i referat, j.fr. mal i tilsendte mail.
  • Referat og oppsummering av kartlegging arkiveres i saksbehandlingssystemet (Elements), evt. sammen med annen relevant dokumentasjon.
    • Det er også mulig å legge referatet som vedlegg på et av punktene i handlingsplan.
  • Det utarbeides en handlingsplan med mål, tiltak, tiltaksansvarlig og frist for gjennomføring av tiltak. Grunnlag HNT alle klinikker/stab - Fliser
  • Tiltakene skal implementeres, testes og det skal sikres at disse har ønsket effekt
  • Evaluering av tiltakene skal gjøres 1/2-veis ut i året, og det skal skrives årsrapport før gjennomføring av neste LG
  • Relevante datasammenstillinger og analyser gjøres tilgjengelig og legges som vedlegg til referatet. Hvis ønskelig kan det også legges som vedlegg i handlingsplanen.

 

Ansvarlig leder

 

 

 

 

Referanser

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. §8,f

Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, § 8f, 6.7

NS-EN ISO 9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet. Krav. Pkt.9.3

NS-EN ISO 14001:2016 Ledelsessystemer for miljø. Spesifikasjon med veiledning. Pkt. 9.3

Norm for informasjonssikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, versjon 7.0, pkt. 2.5