Internrevisjon er en systematisk og uavhengig prosess for å avdekke om lovkrav, standarder, prosedyrer eller andre bestemmelser for enheten etterleves, og at prosessene er virkningsfulle slik at enheten oppnår sine mål. Internrevisjoner er stikkprøvebasert. Revisjonen er rettet mot system og ikke person.
Prosedyren gjelder planlegging av revisjonsprogram, revisjonsplaner, gjennomføring av internrevisjoner, rapportskriving og oppfølging av avvik ved Helse Nord-Trøndelag HF.
Seksjon Kvalitet og virksomhetsstyring har eget revisjonslag som har til oppgave å:
Hver klinikk utpeker ansvarlig for klinikkens interne revisjoner. Oppgaver:
I tillegg bør hver klinikk etablere et revisjonsteam som er kurset i metode for internrevisjoner.
Revisjonsleder skal bl.a.:
Medrevisor skal:
Teknisk ekspert skal:
Revisjonsleder og medrevisorer, evt. teknisk ekspert og observatører utgjør revisjonslaget. Alle kan med fordel være uavhengige av avdelingen/prosessen som blir revidert. Revisor skal ikke revidere eget arbeid eller system innenfor eget ansvarsområde. En revisjon kan gjennomføres av en revisor alene dersom revisoren innehar nødvendig fagkompetanse om revisjonsområdet, men det anbefales å være minst to.
Reviderte part skal legge til rette ved å:
Revisjonsplanen utarbeides av revisjonsleder/revisjonslaget med utgangspunkt i revisjonsprogrammet. Revisjonsleder eller en annen i revisjonslaget sender ut revisjonsvarselet til aktuell klinikk/avdeling/seksjon.
Revisjonsvarslet skal arkiveres i Elements. Varslet skal i tillegg sendes som vedlegg til e-post. Avsenderen skal be om tilbakemelding om at varslet er mottatt. Tidspunktet for revisjonen skal sendes til alle som skal intervjues. Dette skal gjøres av reviderte part.
Revisjonslaget samler aktuelle lover, forskrifter og prosedyrer for revisjonsområdet/omfanget. Dette ved etterspørsel av dokumentasjon fra den reviderte part, eller ved egne søk i EQS, lover og forskrifter. Eksempel hva en kan etterspørre av dokumentasjon:
Når all dokumentasjon er tilgjengelig, skal spørsmål for intervju utarbeides. Dette kalles intervjuguide. Disse bør ta utgangspunkt i lover, retningslinjer og prosedyrer som er gjeldende for det fagområdet som skal revideres. Komplementerende dokumentasjon kan etterspørres. Sjekklistene skal bidra til å holde revisjonen innenfor det avtalte omfanget og være en dokumentasjon i ettertid på hva som ble undersøkt og hva som kom fram under revisjonen.
Dersom aktuelt område er revidert tidligere og det ble gitt avvik, skal det sjekkes at avviket er hensiktsmessig lukket. Revisjonslaget bør ta stikkprøver for å sjekke at gjennomførte tiltak fungerer etter hensikten.
Det kan gjennomføres intervju med aktuelle ansatte innenfor omfanget av revisjonen.
Se vedlagt kursmateriale for intervju metodikk under fanen relatert.
Kan gjøres ved å observere daglig drift som f. eks. følge en prosess, aktivitet eller en arbeidsoperasjon, samt ved gjennomgang av dokument, registreringer, utstyr og lignende. Det bør også være mulig å snakke med/spørre ansatte.
Se vedlagt kursmateriale for intervju metodikk under fanen relatert.
Revisor beskriver funn slik revisor/revisjonslaget oppfatter den. Det er viktig å få aksept for beskrivelsen gjennom bevis.
Hovedhensikten med revisjonsrapporten er at den reviderte part skal få et verktøy til forbedring. Revidert part skal få en foreløpig rapport snarest, og senest 3 uker etter revisjonen der de får mulighet til å komme med innspill på evt. faktafeil. Foreløpig rapport unntas offentlighet. Det bør være kort svarfrist på denne, ca.1 uke. Den danner grunnlaget for endelig rapport som vanligvis ikke er unntatt offentlighet. Endelig rapport sendes til oppdragsgiver med kopi til revidert part og arkiveres i Elements.
Rapporten kan utformes etter HNT sin mal.
Rapporten bør inneholde følgende punkt:
Rapporten skal ikke inneholde funn som ikke har vært omtalt under sluttmøtet.
I en internrevisjon kan en avdekke forbedringsområder og avvik, men det er ikke revisor sin oppgave å komme med forslag til lukking av forbedringsområder eller avvik. Revisor skal ikke drive rådgiving, men det er lov å si noe om hvordan andre har løst/tilnærmet seg lignende utfordringer ut fra sin aktuelle kontekst
Alle forbedrings meldinger og avvik skal meldes til den reviderte part via meldingsdelen i EQS. Beskriv tydelig i meldingen at dette gjelder forbedringer og avvik etter revisjon. Dette gjøres av revisjonsleder.
Avvik er mangel på oppfølging av krav nedfelt i lov, forskrift eller prosedyre som er tatt med i revisjonsgrunnlaget/omfanget. Ved melding av avvik skal det vises til krav i revisjonsgrunnlaget. Forhold som ikke er i strid med krav fastsatt i eller i medhold av lov, forskrift eller prosedyre, men der revisjonen finner grunn til å påpeke forbedringspunkt meldes det som forbedringsforslag.
Arkivforskriften stiller krav om arkivering av alle dokumenter som etter offentlighetslova regnes som saksdokument for virksomheten og er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon. Dette gjelder også interne dokumenter.
Revidert part skal sørge for å behandle meldingene i tråd med gjeldende krav for meldingshåndtering. Tidsfrist for behandling av melding må vurderes ut i fra alvorlighetsgrad, men behandlingstiden bør på generell basis skje uten unødig opphold og bør generelt ikke overstige 60 dager. Fristen kan fravikes om det er særlig grunn for det, men da må det legges til grunn hvorfor og dokumenteres i meldingen i EQS. Avvik som krever omgående håndtering må utføres straks.
Meldingsansvarlig legger inn revisjonsleder som godkjenner av tiltak i avviksmeldingen. Avviksmeldingen skal ikke lukkes før tiltaket er godkjent.
Alle revisjonsrapporter skal behandles av ledelsen ved reviderte enhet. Det kan gjennomføres en tilleggsrevisjon for å verifisere gjennomførte tiltak, eller oppfølging kan være en del av neste revisjon. Revisjonslaget i hver klinikk bør ha et årlig møte sammen med kvalitetsrådgiver og klinikkleder der alle revisjoner blir gjennomgått.
De som har et overordnet ansvar i sin klinikk for interne revisjoner skal legge alle gjennomførte revisjoner i Sharepoint HMN, se vedlagt lenke.
Tilsyn og revisjoner - Helse Nord-Trøndelag (helse-midt.no)
Innsyn i pasientjournal skal ha relevans, reell nytte og effekt. Viser til Helsepersonelloven § 29b
"Opplysninger til kvalitetssikring, administrasjon, planlegging eller styring av helse- og omsorgstjenesten."
Ved internrevisjon gjelder disse reglene, dersom det er behov for innsyn i pasientjournal:
Bakgrunnen for disse reglene er at alle oppslag skal kunne kontrolleres og være mulig å spore tilbake til et grunnlag, for eksempel kvalitetssikring. Dette for å unngå tilfeldig eller uønsket grunngiving for innsyn i pasientjournaler. Manglende dokumentasjon kan medføre mistanke om snoking i Helsepersonell oven jam.før. § 21a.
NS- EN ISO 19011: 2018