Internrevisjon er en systematisk og uavhengig prosess for å avdekke om lovkrav, standarder, prosedyrer eller andre bestemmelser for enheten etterleves, og at prosessene er virkningsfulle slik at enheten oppnår sine mål og utnytter sine muligheter. Revisjonen er rettet mot system og ikke person.
Prosedyren gjelder gjennomføring av internrevisjoner, inkl. rapportskriving, oppfølging av avvik og bredding av læring fra disse, samt planlegging av revisjonsprogram og revisjonsplaner ved Helse Nord-Trøndelag HF.
Seksjon Kvalitet og virksomhetsstyring har eget revisjonslag som har til oppgave å:
Hver klinikk utpeker ansvarlig for klinikkens interne revisjoner - dennes oppgaver:
I tillegg bør hver klinikk etablere et revisjonslag som er kurset i metoden for internrevisjoner.
Revisjonsleder skal bl.a.:
Medrevisor skal:
Teknisk ekspert/fagrevisor skal:
Revisjonsleder og medrevisorer, evt. teknisk ekspert/fagrevisor utgjør revisjonslaget. Alle kan med fordel være uavhengige av avdelingen eller prosessen som blir revidert. Revisor skal i utgangspunktet ikke revidere eget arbeid eller system innenfor eget ansvarsområde. En revisjon kan gjennomføres av en revisor alene dersom revisoren innehar nødvendig fagkompetanse om revisjonsområdet, men det anbefales meget sterkt å alltid være minst to.
Reviderte part skal legge til rette ved å:
Revisjonsplanen utarbeides av revisjonsleder/revisjonslaget med utgangspunkt i revisjonsprogrammet og mandatet. Revisjonsleder eller en annen i revisjonslaget sender ut revisjonsvarslet til aktuell klinikk/avdeling/seksjon.
Revisjonsvarslet skal arkiveres i Elements. Varslet skal i tillegg sendes som vedlegg i e-post. Avsenderen skal be om tilbakemelding om at varslet er mottatt. Tidspunktet for revisjonen og intervjuene skal sendes til alle som skal intervjues. Dette skal gjøres av reviderte part.
Revisjonslaget samler aktuelle lover, forskrifter og prosedyrer for revisjonsområdet/omfanget. Dette gjøres ved etterspørsel av dokumentasjon fra den reviderte part, eller ved egne søk i EQS, lover og forskrifter. Eksempel hva en kan etterspørre av dokumentasjon:
Når all etterspurt dokumentasjon er tilgjengelig og gjennomgått, skal spørsmål for intervju utarbeides. Dette kalles intervjuguide. Disse bør ta utgangspunkt i lover, retningslinjer og prosedyrer som er gjeldende for det fagområdet som skal revideres. Komplementerende dokumentasjon kan etterspørres. Sjekklistene skal bidra til å holde revisjonen innenfor det avtalte omfanget og mandatet.
Dersom aktuelt område er revidert tidligere og det ble gitt avvik, skal det sjekkes at avviket er hensiktsmessig lukket. Revisjonslaget bør ta stikkprøver for å sjekke at gjennomførte tiltak fungerer etter hensikten.
Det er veldig viktig at revisjonslaget får en tydelig bestilling/mandat fra oppdragsgiver. Der beskrives blant annet omfanget av revisjonen ("grensene/begrensningene/tydeliggjøring" for hva som inkluderes og ekskluderes). Forslag til mandat finnes vedlagt under Relatert.
Det kan gjennomføres intervju med aktuelle ansatte innenfor omfanget av revisjonen.
Kan gjøres ved å observere daglig drift som f. eks. følge en prosess, aktivitet eller en arbeidsoperasjon, samt ved gjennomgang av dokument (f.eks. møtereferater), registreringer, utstyr og lignende. Det bør også være mulig å snakke med/spørre ansatte utover de planlagte intervjuene.
Konklusjoner
Revisor beskriver funn slik revisor/revisjonslaget oppfatter den. Det er viktig å få aksept for beskrivelsen gjennom bevis (beskrivelse) for funnene.
Hovedhensikten med revisjonsrapporten er at den reviderte part skal få et verktøy til forbedring. Revidert part skal få en foreløpig rapport senest 3 uker etter revisjonen der de får mulighet til å komme med innspill på evt. faktafeil. Foreløpig rapport unntas offentlighet. Det bør være kort svarfrist på denne, ca.1 uke. Den danner grunnlaget for endelig rapport som vanligvis ikke er unntatt offentlighet. Endelig rapport sendes til oppdragsgiver med kopi til revidert part og arkiveres i Elements og revisjonens stausoppdateres i Tilsyn og revisjoner - Helse Nord-Trøndelag .
Rapporten kan utformes etter HNT sin mal.
Rapporten bør inneholde følgende punkt:
Rapporten skal ikke inneholde avvik og merknader som ikke har vært omtalt under sluttmøtet.
I en internrevisjon kan en avdekke forbedringsområder og avvik, men det er ikke revisor sin oppgave å komme med forslag til lukking av forbedringsområder eller avvik. Revisor skal ikke drive rådgiving, men det er anledning til å si noe om hvordan andre har løst/tilnærmet seg lignende utfordringer ut fra sin aktuelle kontekst.
Alle avvik og merknader skal meldes til den reviderte part via meldingsfunksjonen i EQS. Beskriv tydelig i meldingen at dette gjelder forbedringer og avvik etter revisjon (tittel: "IR Temaord og Avvik nr X"). Dette gjøres av revisjonsleder. Avvik skrives inn i EQS som "internt avvik" (svar Nei på om det gjelder forbedringsforslag) og merknader skrives inn i EQS som forbedringsforslag.
Avvik er mangel på oppfølging/etterlevelse av krav nedfelt i lov, forskrift eller prosedyre som er tatt med i revisjonsgrunnlaget/omfanget. Ved melding av avvik skal det vises til krav i revisjonsgrunnlaget. Merknader, dvs. forhold som ikke er i strid med krav fastsatt i eller i medhold av lov, forskrift eller prosedyre, men der revisjonen finner grunn til å påpeke forbedringspunkt meldes som forbedringsforslag.
Endelig rapport arkivers i Elements.
Revidert part skal sørge for å behandle meldingene i tråd med gjeldende krav for meldingshåndtering. Tidsfrist for behandling av melding må vurderes ut i fra alvorlighetsgrad, men behandlingstiden bør på generell basis skje uten unødig opphold og bør generelt ikke overstige 60 dager. Fristen kan fravikes om det er særlig grunn for det (f.eks. krever investeringer som må budsjettbehandles), men da må det legges til grunn hvorfor og dokumenteres i meldingen i EQS. Meldinger kan lukkes på grunnlag av en god plan. Spesielt alvorlige avvik som krever omgående håndtering kan gis kortere frist.
Meldingsansvarlig sender lukkingsforslaget på høring til revisjonsleder. Skjemadel 2 i meldingen kan ferdigbehandles, men avviksmeldingen skal ikke lukkes før revisjonsleder har svart bekreftende i høringsuttalelsen.
Alle revisjonsrapporter skal behandles av ledelsen ved reviderte enhet. Det kan gjennomføres en tilleggsrevisjon for å verifisere gjennomførte tiltak, eller oppfølging kan være en del av neste revisjon. Revisjonslaget i hver klinikk bør ha et årlig møte sammen med kvalitetsrådgiver og klinikksjef der alle revisjoner blir gjennomgått, gjerne i forbindelse med ledelsens gjennomgang.
De som har et overordnet ansvar i sin klinikk for interne revisjoner skal legge alle planlagte og gjennomførte revisjoner i Sharepoint HMN, se vedlagt lenke.
Tilsyn og revisjoner - Helse Nord-Trøndelag (helse-midt.no)
Innsyn i pasientjournal skal ha relevans, reell nytte og effekt. Viser til Helsepersonelloven § 29b
"Opplysninger til kvalitetssikring, administrasjon, planlegging eller styring av helse- og omsorgstjenesten."
Ved internrevisjon gjelder disse reglene, dersom det er behov for innsyn i pasientjournal:
Bakgrunnen for disse reglene er at alle oppslag skal kunne kontrolleres og være mulig å spore tilbake til et grunnlag, for eksempel kvalitetssikring. Dette for å unngå tilfeldig eller uønsket grunngiving for innsyn i pasientjournaler. Manglende dokumentasjon kan medføre mistanke om snoking i Helsepersonell oven jam.før. § 21a.
NS- EN ISO 19011: 2018