Arbeidsbeskrivelse
|
Ansvar
|
Iverksettelse og opphør av isolering
|
Isolering iverksettes og
opphører på medisinske indikasjoner
|
Lege.
Ved nyoppdaget meldepliktig sykdom skal dette meldes til MSIS
MSIS klinikermelding - sende melding til FHI og kommune, regional prosedyre (Ikke tilgjengelig)
Sykepleier kan midlertidig
iverksette isolering inntil det er avklart med lege.
|
Informasjon til pasient, besøkende og ansatte
|
Pasient og pårørende skal få
skriftlig informasjon om hensikten med isolering og hvordan den gjennomføres.
Døren til isolatet merkes med
plakat Luftsmitte (Finnes under fanen «Relatert»., hvor baksiden
beskriver nødvendig beskyttelsesutstyr.
|
Lege / sykepleier
|
Dokumenta-sjon
|
Både lege og sykepleier
dokumenterer i pasientens journal hvorfor pasienten er isolert, når isolering
er iverksatt og avsluttet. Journal, rekvisisjoner og lignende skal ikke
bringes inn i isolatet.
|
Lege / sykepleier
|
Valg av pasientrom
|
Isolat-enheten skal bestå av
enerom med kontrollert undertrykksventilasjon, sluse og kombinert toalett og
dusj med dekontaminator med adkomst fra pasientrommet.
Vurder bruk av engangs sengetøy.
|
Lege / sykepleier som
iverksetter isolering.
|
Håndhygiene
|
Håndhygiene skal utføres før
alle prosedyrer og etter bruk av hansker. Fortrinnsvis utføres
hånddesinfeksjon. Håndvask når hendene er synlig forurenset. Håndvask
eller hånddesinfeksjon skal alltid gjennomføres før isolatet/slusen forlates.
|
Den som utfører
arbeidsoppgaver/ oppholder seg i isolatet.
|
Beskyttelses-utstyr
|
Smittefrakk
- Skal brukes av
alle som går inn i rommet. Engangs smittefrakk skal benyttes. En
synlig tilsølt frakk skal alltid kastes etter bruk.
Hansker
- Skal brukes
ved all kontakt med pasienten og ved all kontakt med seng og utstyr,
gjenstander eller flater som kan være forurenset.
Munnbind/
åndedrettsvern
- Munnbind skal
brukes av alle som går inn i rommet. Ved smitteførende lunge-tuberkulose
skal det alltid brukes åndedrettsvern (P3-maske).
Briller
eller visir
- Brukes ved
fare for sprut av infeksiøst materiale. Vær særlig oppmerksom på fare
for sprut ved manipulering av luftveiene som ved intubering,
bronkoskopi, sugeprosedyrer og lignende.
Lue/hette
- Vanligvis ikke
nødvendig. Brukes ved fare for direkte forurensning av håret med
infisert materiale.
Sko og
støvler
- Skobytte er i
de aller fleste tilfeller ikke nødvendig. Ved mye søl av infisert
materiale, bør det brukes egne rombundne sko som tåler
varmedesinfeksjon. Skoovertrekk skal IKKE brukes.
|
Alle som skal inn i isolatet
|
Bestikk og servise
|
Vanlig bestikk og servise skal
brukes. Dette varmedesinfiseres i dekontaminatoren før det settes tilbake i
mattralla.
|
Den som serverer mat og/ eller
tar servise og bestikk ut fra isolatet.
|
Flergangs-utstyr
|
Nødvendig undersøkelsesutstyr
som stetoskop, lommelykt, staseslange og lignende oppbevares på isolatet, og
skal desinfiseres før det tas ut.
|
Den som håndterer utstyret.
|
Skittentøy
|
Alt tøy kastes i plastpose og
legges i tøysekk utenfor isolatet (i avfallsrommet).
|
Den som håndterer skittentøy.
|
Avfall
|
Alt avfall skal kastes som
smitteavfall. Dette emballeres og legges i samleeske i avfallsrom.
Stikkende-/ skjærende avfall skal kastes i plastboks.
|
Den som håndteres avfall.
|
Laboratorie-prøver
|
Flergangsutstyr til prøvetaking
som staseslange og lignende, skal oppbevares i isolatet. Bruk gjerne
engangsutstyr om mulig.
Ved prøvetaking skal
rekvisisjonen ikke tas med inn. Alle smittefarlig prøver som krever spesiell
håndtering i laboratoriet, skal merkes. Rekvisisjonen merkes på samme måte.
Hvis prøvebeholderen forurenses på utsiden, skal den desinfiseres før den tas
med ut av isolatet og sendes til laboratoriet.
|
Den som Fyller ut/
håndterer rekvisisjoner.
Den som utfører
prøvetaking og videresender prøver.
|
Daglig rengjøring/ desinfeksjon
|
Renholdspersonalet skal følge
de samme retningslinjer for påkledning som pleiepersonalet. Rommet rengjøres
på vanlig måte. Mopper/ utstyr skal være rombundet. Ved søl av infisert
materiale skal det straks gjøres flekkdesinfeksjon.
|
Den som utfører rengjøring/
desinfeksjon
|
Transport
av pasient ut av isolatet
|
Som hovedprinsipp skal
pasienten oppholde seg i isolatet helt til isoleringen oppheves. Dersom
flytting er helt nødvendig i forhold til adekvat undersøkelse/ behandling,
skal alle bandasjer og evt. bleie være nyskiftet og all sekresjon være under
kontroll. Pasienten skal få rent tøy og ren seng og skal vaske/desinfisere
hender før isolatet forlates.
Ved luftveisinfeksjon eller
MRSA-infeksjon der pasienten har mye/produktiv hoste, skal også pasienten
bruke munnbind så lenge vedkommende oppholder seg utenfor isolatet.
Den sengen som står igjen på
isolatet desinfiseres og sendes til sengesentral, evt desinfiseres på
isolatet.
Sengetøyet sendes til vask som
smittetøy etter vanlig prosedyre.
|
Den som forbereder pasienter
til transport.
|
Besøkende
|
Besøk bør begrenses til 1-2
personer om gangen. Barn bør ikke ha adgang til isolatet, da vi
ikke har tilgjengelig godkjent beskyttelses og verneutstyr
tilpasset barn.
Besøkende skal instrueres i gjeldende
smittevernrutiner, og følge de samme retningslinjer som pleiepersonalet. Hånddesinfeksjon
eller håndvask skal gjennomføres før isolatet forlates.
|
Lege / sykepleier.
|
Opphør
av isolasjon
|
Pasienten er smittefri, men
skal fortsatt bruke isolatet
Pasienten får ren seng. Brukt
seng desinfiseres og sendes til sengesentral. Rommet desinfiseres før
pasienten igjen kan ta det i bruk.
Pasienten utskrives
·
Dyne og pute sendes til vask som smittetøy.
·
Seng: Desinfiseres før den sendes til sengesentralen
·
Gardiner og forheng sendes til vask som smittetøy.
·
Flergangsutstyr som tåler varmedesinfeksjon, skal
desinfiseres i isolatets dekontaminator.
·
Utstyr som ikke kan desinfiseres, skal
kastes som smitteavfall, inkludert alt ubrukt engangsutstyr, - også det som
har vært oppbevart i skap eller skuff.
·
Utstyr i uren sone i slusen behandles som utstyr i
pasientrommet.
·
Inventar og overflater skal desinfiseres med godkjent
middel. Husk alle berøringspunkter.
·
Bøker, blader, aviser og lignende kastes
som smitteavfall.
|
Medisinsk avdeling:
Informasjon:
Pleiepersonalet
Rengjøring og desinfeksjon:
Renholdsseksjonen
Sykehuset for øvrig:
Alle oppgaver:
Pleiepersonalet
|
Dødsfall
|
Det skal brukes samme
beskyttelsesutstyr som da pasienten levde.
|
Den som steller den døde.
|