Innholdsfortegnelse klikkbar: Klikk på fanen Innhold▼
Sikre god
og lik praksis for dokumentadministrering i EQS til HNT HF. Omfatter
beskrivelse av hvordan en oppretter og reviderer dokument, inkludert valg av
tittel og nøkkelinformasjon.
Dokumentet gjelder for ansatte som har fått rollen som dokumentadministrator i
EQS. Mer omfattende brukerveiledning finnes nederst i inngangsbildet i EQS:
Dokumentansvarlig har ansvaret for å kjenne til og følge denne prosedyren. Godkjenner har det endelige ansvaret for det faglige innholdet.
Det er viktig at alle dokumentadministratorer har oversikt over egne dokumenter og varsler leder dersom de bytter avdeling, slutter i foretaket eller av andre årsaker ikke skal være dokumentadministrator lengre. Leder har da ansvar for å sørge for at dokumentene blir overført til ny dokumentadministrator og at vedkommende får opplæring.
Før du oppretter et nytt dokument bør man sjekke nøye:
• om det allerede finnes dokument som beskriver det som er aktuelt, eller om det aktuelle innholdet kan inkluderes i allerede eksisterende dokument.
• at det er samsvar mellom overordnede dokument (nivå 1/«Globalt») og lokale dokument (nivå 2/«Lokalt»).
Gå til Arbeidsdel i EQS, velg Dokumenter – Nytt dokument
Tabell 1. Nøkkelinfo - Egenskaper
Tittelen skal være slik at leseren oppfatter mest mulig av innholdet - uten å måtte åpne dokumentet, dvs. kunne forstå hvor aktuelt innholdet er ut fra en liste over titlene, f.eks. etter et søk. Tittelen skal være kort, men beskrive hovedinnholdet og alltid ha med et ord som viser dokumenttypen (prosedyre, retningslinje, sjekkliste, portal, prosesskart eller pasientforløp). Dersom dokumentet er regionalt vedtatt skal ordet «Regionalt dokument» være med i tittelen. Enhetsopplysninger/fagfelt kan være med i tittelen som prefiks foran tittelen. Eventuell enhetsspesifikk bruk av prefikser i tittel skal være beskrevet i et EQS-dokument og fritar en ikke for å ha beskrivende tittel. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig å oppgi sted sist i tittelen (for eksempel beredskapsplaner Levanger, Namsos). SL- eller SN- kan brukes unntaksvis dersom dokumentet bare gjelder et av sykehusene, og det skal stå først i tittelen. |
|
Velg prosedyre, retningslinje, prosesskart, pasientforløp eller dokument som fil. Se Dokumentstyring og godkjenningsansvar for dokumenter i EQS (Ikke tilgjengelig) og Mal for EQS-prosedyre i HNT ( wordmal, prosedyremal) Hvis du velger dokumenttypen «Prosedyre word» kan ikke kollegaer i en eventuell arbeidsgruppe redigere/skrive i dokumentet. Velger du derimot å redigere i HTML-editor er dette mulig (husk å krysse av for valget). Man kan endre dokumentets dokumenttype underveis i skriveprosessen, men merk at dette i mange tilfeller medfører at man skifter dokumentformat og/eller må basere seg på en annen dokumentmal. Dokumentets innhold kan bli slettet når en endrer dokumenttype, ta derfor kopi før endring av dokumenttype. Det som beskrives i denne prosedyren gjelder uansett valg av dokumenttype. Se mer om valg av dokumenttype under «Lage innhold og redigere dokument». |
|
Velg aktuell kategori/er i forhold til innhold. Hvilken kategori som velges kan være avgjørende for om dokumentet vil bli med i enhetens inngangsbilde og diverse prosesskart/portaler. Velg en eller flere dokumentkategorier ved å trykke på blyanten / Endre. Er du i tvil, kontakt din klinikk sin EQS-enhetsadministrator eller spør på fellesmailen: eqs.hjelp@helse-nordtrondelag.no Dokumentkategorimenyen er skjult i visningsdelen, men åpner seg ved å trykke på ikonet øverst til venstre i visningsdelen: Dokumentkategori kan forstås som skilleark i en papirperm. Der det er en liten pil (visningsdelen) eller et + (arbeidsdelen), vil du også finne underkategorier:
|
|
Enhet |
Bestem
hvilken Enhet dokumentet skal gjelde for. Din aktive enhet velges automatisk
med mindre du endrer enhet / enheter. Trykk på «blyanten / Endre» for å endre
enhet. |
|
|
Tilgang |
Tilgang gir deg mulighet til å angi hvem som skal ha leserettigheter til et dokument i dokumentkategoriene i visningsdelen. Standardvalg er «Alle». |
Varsling |
Varsling styrer hvem som får dokumentene opp under «Nye dokumenter». En kan kun få varsling på dokumenter en har tilgang på. Standardvalg er «Valgte enheter», |
Når du har gjort dine valg (glem valget «Avanserte egenskaper» en stund) kan du trykke på:
Når du har trykket på Opprett dokument, vil valget av dokumenttype styre hva som skjer – følg instruksjonene som kommer opp på skjermen.
Valget Word eller html er en smakssak. Html har mange «automatiske» funksjoner (f.ex. sette inn lenke til EQS dokument, prosesskart, filter, statusdiagram og bilder). Word er bedre dersom dokumentet har avanserte tabeller.
Velger du Rediger i HTML-editor får du opp den malen du valgte under dokumenttype. Denne kan du skrive direkte inn i.
Velger
du Rediger i egen applikasjon får du opp den wordmalen du valgte under
dokumenttype. Denne som du kan skrive direkte inn i. Du kan nå jobber i Word.
Lagre ved å trykke på øverst
i ve. hjørne. Du vil få se
hvordan dokumentet ser ut ved å trykke Vis dokument
Dersom du allerede har skrevet mye av dokumentet i Word kan du importere til Word i EQS ved å velge Vis dokument/ Innhold/ Importer/ Velg fil (fra der du har lagret filen). Alternativet er å kopiere innholdet og lime det inn i EQS dokumentet enten det er Word eller html.
Sett inn overskriftene nivå 1, 2 og 3 - tilpasset teksten. Det genereres da automatisk en innholdsfortegnelse som leseren kan få frem ved å klikke på fanen «Innhold▼».
Bruk gjerne de dokumenttypene med hjelpetekst. Da får du tips til organiseringen og hovedoverskriftene kommer automatisk i rett format.
Det er noen spesifikke dokumenttyper, som Risikorapport som brukes for risikovurderinger.
Prosesskart
Prosesskart
for arbeidsflyter, portaler, enhetens meny og pasientforløp - lages alle ved å
bruke dokumenttypen prosesskart. Det er noen spesifikke prosesskartmaler for
pasientforløp. Det er noen regler for figurbruk i HNT se
Mal figurer og symboler i prosesskart i Helse Nord-Trøndelag HF (HNT)
Prosedyre fil
«Prosedyre fil» er en måte å publisere/vise innholdet i et vedlegg direkte – uten å måtte åpne vedlegget fra Relatert eller via en lenke. Brukes f.eks. på rapporter som kan «stå for seg selv».
Vise nettside i EQS (iFrame)
Dette formatet gjør det mulig å vise en ekstern nettside dom dokument i EQS.
Uansett valg av dokumenttype benyttes må det nedenforstående benyttes.
Tabell 2 Nøkkelinfo – avanserte egenskaper
Dokumentattributt er en grunnegenskap som kan tillegges dokument ved behov for sortering av grupper av dokument. Kan bestilles av toppadministrator.
Her skal du skrive hva som er nytt eller endret i den aktuelle revisjonen. Revisjonskommentarene vises for alle bak dokument fanen «Mer info».
For eksempel ved versjon 1.0 er det tilstrekkelig å skrive «Nytt dokument». Ved små eller større endringer, skriv kort hva som er endret eller evt. Nytt – slik at lesere som er godt kjent med innholdet ikke trenger å lese hele dokumentet på nytt for å finne ut hva som er endret eller tilføyd.
Man kan velge å legge til: Dokument – dette er EQS dokument, Vedlegg – ofte pdf-filer, kan ikke endres uten ny godkjenningsrunde, Lenker – fra internett eller intranett (NB! Lenker er bare en adresse slik at innholdet kan endre seg, Skjema - bare elektroniske skjema laget i EQS (ikke bruk dette skjemavalget).
Velg eventuelt andre som skal være med i arbeidet med dokumentet og ha tilgang til dokumentet under utforming. Det er nå mulighet for at medlemmer i arbeidsgruppen kan redigere både html-tekst dokumenter og prosesskart. Husk å krysse av for at arbeidsgruppen skal kunne redigere i dokumentet.
Tabell 3 Høring og godkjenning
Svært viktig å dokumentere hvor informasjonene er hentet fra, dvs. sporbarheten.
Dette kan være i form av referansen til en vitenskapelig artikkel, anerkjent lærebok, konsensus rapporter, veileder, annen sporbar skriftlig dokumentasjon (f.eks. datert møtereferat som er lagret i Elements). Referanser skal være sporbare og entydige (referansenr, versjonsnr, dato, forfatter/ansvarlig, tidsskrift/bok/møtereferat, sidenr. etc.). Poenget er at leseren som ønsker det lett skal kunne finne det riktige dokumentet og den aktuelle informasjonen i dokumentet. Hvis mulig, gjerne også en link til referansedokumentet (men en link er ikke en referanse).
Har man ikke konkrete referanser så skriv: "Ut fra forfatters skjønn"
eller "Rådende sedvane på avdelingen eller fagfeltet", men det må
være unntaksvis.
Ansvarlig for at innholdet holder faglig mål er godkjenner, som påtar seg et betydelig større ansvar når det ikke er gode referanser til innholdet. Har man ikke fulgt innholdet i referansene skal det fremgå i teksten, og det blir da ekstra viktig at det er beskrevet at dokumentet har vært til høring hos relevante fagpersoner og leder. Hvem som har hatt dokumentet til høring kan eventuelt beskrives under Grunnlagsinformasjon. Dette er spesielt viktig for nye dokumenter (versjon 1.0 og senere store endringer). Selve høringssvarene arkiveres automatisk av EQS og skal vanligvis ikke gjengis i dokumentet.
Det forventes ikke, men dersom man vil være prof mht. referanser anbefales det det å bruke Vancouver-stilen (les mer om å referere til kilder – fra NTNU).
Brukerkommentarene kommer som systemmeldinger, vil man også kunne se disse i
arbeidsdelen under Godkjente dokument – «Handlinger»/ «Brukerkommentarer».
De ser slik ut:
Brukerkommentarer kommer også som systemmelding. Man finner systemmeldinger øverst til høyre når man åpner EQS i visningsdelen.
Her kommer beskjed om brukerkommentarer til dokumentene du er administrator
for, beskjed når dokument man har sendt på godkjenning er godkjent, beskjed når
dokument man tidligere har skrevet ut har kommet i ny versjon, beskjed når
dokument man har sendt på utfasing er blitt utfaset, når ens dokument har
passert revisjonsfristen og må revideres, når man er blitt med på høringsrunder,
når man har fått en oppgave i forhold meldinger og når et dokument, som er
avhengig av og relatert til ditt dokument, er blitt revidert og når man er
blitt fjernet fra en arbeidsgruppe rundt ett dokument. Man kan velge å hake av
systemmeldingene og skjule disse.
Man kan senere gå inn å lese de skjulte systemmeldingene ved først å gå inn på i Systemmeldinger og deretter trykke Skjulte systemmeldinger øverst til hø. i EQS.
Man finner oppgaver øverst når man logger seg inn i EQS i visningsdelen. Her får man beskjed om Nye dokument, oversikt over Aktiviteter man skal gjøre (Årshjul), Oppgaver og Systemmeldinger.
Når det kommer nye dokument inn i EQS som kan være aktuell for den
enkelte ansatt, vil dette komme under fanen Nye dokumenter i visningsdelen av
EQS. Hva som kommer i oppdateringslisten er avhengig av brukerprofil
(yrkesgruppe og organisatorisk plassering). Man ser dokument som gjelder for
sin yrkesgruppe ved sin seksjon, sin avdeling, sin klinikk og hele HNT HF.
Det er en forventning til alle ansatte at man sjekkes sin «Nye dokumenter»
minst en gang i uken, for å se om det er dokumenter der som er relevante for
sin funksjon eller stilling.
Klikker man på lenken og åpner dokumentet vil det forsvinne fra oppdateringslisten når man lukker det (alle dokumenter forsvinner fra «Nye dokumenter» 60 dager etter godkjenningsdatoen). Vil man lettvint se mer på dokumentet, kan man legge det til som favoritt og evt. fjerne det fra favoritter når det er lest. Når dokumentet er åpnet, trykker man på
Dokumentet legger seg da under Mine favoritter (synlig bare for deg), nederst i åpningsbildet av EQS.
Når man har åpnet et dokument blir det registrert som at det er lest. Haker man av og fjerner dokumentet uten å åpne det, blir det ikke registrert som lest.
I arbeidsdelen finner man sine godkjente dokumenter under «Dokumenter». Når det nærmer seg revisjonsfrist, bør man starte arbeidet med ny revisjon. Man kan gjerne starte arbeidet med ny revisjon rett etter godkjenning – skriv da hva du endrer etter hvert under Revisjonskommentar (så du ikke glemmer det). Åpne dokumentet i arbeidsdelen og velg Handlinger (under pilen til venstre i verktøylinjen).
Velg der «Lag ny revisjon». Evnt. «Gå til dokument under utforming» hvis allerede påbegynt ny revisjon, «Revisjonsfrist/Endre revisjonsfrist» eller «Start utfasingsrunde». Her kan man også se brukerkommentarer man bør ta hensyn til i ny revisjon..
Når man har startet på en ny revisjon, vil denne versjonen av dokumentet legge
seg under fanen Under utforming i arbeidsdelen i EQS. Ansatte ser
fortsatt bare den godkjente versjonen.
Dersom det ikke er noe behov for å revidere et dokument som nærmer seg eller er gått over revisjonsfristen kan man velge endre revisjonsfristen. Velg da «Endre revisjonsfrist» under «Handlinger».
Dersom dokumentet ikke lenger skal være i bruk/tilgjengelig må det utfases. Det gjøres på samme måte som ved godkjenning, dvs. man åpner dokumentet og under «Handlinger» velger man «Start utfasingsrunde».
Dokument som er utfaset vil ligge under en egen fane Utfasede dokumenter under Mine dokumenter i arbeidsdelen av EQS. Disse forsvinner ikke og man kan på ny lage en revisjon av disse.
I arbeidsdelen finner du «Dokumentoversikt» under «Dokumenter» i hovedmenyen. Oversikten kan vise alle dokumenter som du har lesetilgang til i hele HNTs EQS.
Man kan lage seg oversikt over dokumenter og senere evt. lagre disse som Dokumentlister. Når du velger «Vis kriterier» får du se hvilke kriterier som er brukt for visning av resultatet i dokumentoversikten. Her kan du legge til eller fjerne kriterier. Alle kriterier som er satt opp må oppfylles. Husk alltid å trykke Oppdater når du har valgt et nytt kriterium.
Du finner en oversikt over mulighetene og de mange tilgjengelige kriteriene her.
Når du har fått en god dokumentoversikt, kan du lagre denne som dokumentliste med navn og beskrivelse. Man kan også eksportere resultatet til Excel.
Extend
sin brukerveiledning
Dokumentstyring og godkjenningsansvar for dokumenter i EQS (Ikke tilgjengelig)
Mal for EQS-prosedyre i HNT ( wordmal, prosedyremal)