Rutine for samhandling vedrørende kommunal betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter v. 2.15

Hensikt

Bidra til gode pasientforløp og bedre samhandling mellom sykehus og kommune. Sikre at HNT ivaretar sitt samhandlingsansvar i forhold til pasienter som skal skrives ut til et kommunalt tilbud.

Sikre at HNT kvalitetssikrer grunnlaget for fakturering for utskrivningsklare pasienter som blir liggende på sykehus i påvente av et kommunalt tilbud. 

Omfang

Prosedyren gjelder pasienter som legges inn til døgnopphold på sykehuset og som mottar eller kommer til å motta hjelp fra den kommunale tjeneste etter utskrivelse.

Utskrivningsklare pasienter som blir liggende på sykehus i påvente av et kommunalt tilbud, skal faktureres den kommunen pasienten oppgir som oppholdskommune. Prosedyren beskriver informasjonsutvekslingen som må være tilstede mellom sykehus og oppholdskommune for at betalingsplikt skal inntre. 

Grunnlagsinformasjon

Forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter trådte i kraft 01.01. 2012. 

Samarbeidsavtale - Vedlegg til retningslinje 1 Pasientsamarbeid: Rutiner om pasientsamarbeid ved innleggelse og utskrivning

Publisert 12.11.2020 / Sist oppdatert 17.12.2020

 

Arbeidsbeskrivelse

Rutine for informasjonsflyt

Ansvar

§8 Varsling:

Straks etter at pasienten ankommer akuttmottak eller avdeling skal sykehuset sende Melding om innlagt pasient til oppholdskommunen på pasienter som har kommunale tjenester fra før.

Sykepleier i akuttmottak

Postsekretær eller ansvarlig sykepleier på avdeling

§7 Vurdering: 

Det skal straks etter innleggelse vurderes om pasienten kan ha behov for hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjeneste etter utskrivning fra sykehus.

 

Ansvarlig sykepleier

§8 Varsel innen 24-timer etter innleggelse:

Hvis pasienten vurderes å få behov for hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten etter utskrivning, skal sykehuset varsle oppholdskommune om dette innen 24 timer etter innleggelsen.

Dersom vurderingen tilsier at pasienten ikke har behov for hjelp etter utskriving, men at dette endrer seg i løpet av sykehusoppholdet, skal fristen løpe fra det blir klart at et slikt behov foreligger.

Dersom det på grunn av pasientens helsetilstand ikke er mulig å foreta vurderingene innen 24 timer etter innleggelsen, skal vurderingene foretas og kommunen varsles så fort det lar seg gjøre (jfr intensivpasienter).

Meldingen Helseopplysning 24-timersvarsel sendes til Saksbehandlertjenesten i pasientens oppholdskommune. 

Meldingen skal inneholde opplysninger som gjør at kommunen kan planlegge hva de må gå inn med av utstyr, kompetanse og ressurser for å kunne følge opp planlagt behandling og eventuell funksjonssvikt: 

  • Pasientens status
  • Antatt forløp
  • Forventet utskrivningstidspunkt(ved et normalt forløp). 

 

Ansvarlig sykepleier 1.dag

§8 Endringer i forventet utskrivningsdato eller hjelpebehov:

Sykehuset skal sende meldingen Helseopplysninger oppdatering med oppdaterte helseopplysninger dersom det blir endringer i forventet utskrivningstidspunkt eller hjelpebehov.

 

Ansvarlig sykepleier

§9 Utskrivningsklar pasient:

Vilkår:

  • a) problemstillingen(e) ved innleggelse, slik disse var formulert av innleggende lege, skal være avklart.
  • b) øvrige problemstillinger som har fremkommet skal være avklart
  • c) dersom enkelte spørsmål ikke avklares skal dette redegjøres for
  • d) det skal foreligge et klart standpunkt til diagnose(r), og videre plan for oppfølging av pasienten
  • e) pasientens samlede funksjonsnivå, endring fra forut for innleggelsen, og forventet framtidig utvikling skal være vurdert.

I hht vedlegg til Retningslinje 1: Pasientsamarbeid - punkt 3.1.1, er pasienten utskrivningsklar når:

  • a) lege/behandler i sykehuset har besluttet at pasienten er utskrivingsklar. Dato for utskrivningsklar pasient skal føres på kurven og dokumenteres i journal.
  • b) Når Helseopplysninger – oppdatert - med plan for videre behandling og oppfølging, oppdaterte medikamentopplysninger og informasjon om forventet funksjonsnivå etter utskriving er sendt til Saksbehandlertjenesten i kommunen.

For pasienter i psykisk helsevern skal tvangstiltak og bruk av tvangsmidler som ikke kan videreføres i den kommunale helse- og omsorgstjenesten være avsluttet.

For pasienter i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelavhengighet med behov for samtidig poliklinisk eller ambulant behandling i spesialisthelsetjenesten skal det før pasienten er utskrivningsklar også etableres kontakt med ansvarlig enhet eller behandler i spesialisthelsetjenesten.

 

 

 

Lege

§10 Varsel til kommunen om dato for utskrivningsklar pasient:

Når en pasient er definert som utskrivningsklar, jfr § 9, skal sykehuset straks varsle kommunen ved å sende Melding om utskrivningsklar pasient.

Når lege har vurdert og fastsatt tidspunkt for når pasienten er utskrivningsklar, registreres USK-dato i myWay2Pas (kode 2). 

Avmelde utskrivningsklar pasient i Doculive: Dersom situasjonen endrer seg og legen vurderer at pasienten ikke lenger er utskrivningsklar, skal sykepleier sende meldingen Avmeld utskrivningsklar pasient. En avmelding forutsetter at man sender en ny Helseopplysning oppdatert og en ny Melding om utskrivningsklar pasient.   

Registrere avmelding av utskrivningsklar i MW2P: Når pasienten ikke lenger er utskrivningsklar, må det avmeldes i MW2PAS. Når pasienten blir utskrivningsklar igjen må man gjøre ny registrering for USK. Tidligere registreringer skal ikke slettes. Kommunen skal betale for døgn pasienten har vært utskrivningsklar før avmelding. Fakturagrunnlag hentes fra registreringer gjort i MW2PAS.   

Lege

Ansvarlig sykepleier

Postsekretær

 

 

 

§11 Melding til sykehuset om når kommunen kan ta imot pasienten:

Kommunen skal straks etter mottatt elektronisk varsel om utskrivningsklar pasient, svare på:

  • om de kan ta imot pasienten
  • eventuelt når de kan ta imot pasienten, samt hvilket tilbud pasienten skal få ved hjemkomst
  • gi beskjed om behov for medikamenter / utstyr

Kommunene skal normalt ta imot pasienter samme dag (dag 0) forutsatt at nødvendig informasjon er sendt i perioden 8-15 mandag til fredag.

Saksbehandlertjenesten

§12 Overføring av utreiseklar pasient til kommunen:

I hht vedlegg til Retningslinje 1: Pasientsamarbeid, er pasienten utreiseklar når:

3.1.2

  • a) Svar er mottatt fra kommunen om / når pasienten kan mottas 
  • b) Informasjon er gitt til pasient og eventuelt pårørende
  • c) Transport er ordnet
  • d) Eventuelt medikamenter / utstyr er klargjort for å sendes med pasienten
  • e) Utskrivingsrapport til kommunen er sendt
  • f) Epikrise eller tilsvarende informasjon er sendt før pasienten ankommer bosted. 
  • g) Melding om utskrevet pasient sendes når pasienten reiser

3.1.3 Innhold i nødvendig informasjon til helse og omsorgstjenesten

  • a) Medikamentopplysninger hvor det skal spesifiseres hvilke medisiner som er endret/seponert med begrunnelse.
  • b) Anbefalinger om videre oppfølging og behandling.
  • c) Funksjonsbeskrivelse og forventet framtidig utvikling
  • d) Eventuelle rapporter fra andre faggrupper.

Pasienten skrives ut i myWay2. Samtidig sjekkes om USK-dato i myWay2Pas stemmer med USK-dato i Melding om utskrivningsklar pasient i Doculive. 

Ansvarlig lege

Sykepleier

Fysio/ergoterapeut

Logoped

Postsekretær

 

§13 Betaling for utskrivningsklare pasienter som blir liggende på sykehus i påvente av et kommunalt tilbud:

Betalingsplikten gjelder for den kommunen pasienten oppgir som oppholdskommune når det sendes varsel etter § 8.

Betalingsplikten inntrer fra og med det døgnet pasienten blir erklært utskrivningsklar og følgende vilkår er oppfyllt:

  • Helseopplysning 24-timersvarsel er sendt innen 24 timer etter innleggelse eller fra det blir klart at et slikt behov foreligger.
  • Melding om utskrivningsklar pasient er sendt
  • Kommunen har gitt beskjed om at den ikke kan ta imot pasienten innen USK-dato.
  • Kommunen har ikke svart på Melding om utskrivningsklar pasient.

Dersom pasienten blir liggende i sykehus etter at kommunen har gitt beskjed om at de kan ta imot pasienten, inntrer ikke  betalingsplikten.

HNT/Kommuner

§14 Krav på redegjørelse

Kommunen kan kreve å få en redegjørelse for de vurderinger sykehuset har foretatt etter §9, og dermed etterprøve vurderingene tatt av sykehuset. Kommunens kontrollbehov må ivaretas innenfor de rammer lovgivningen setter om utlevering av personsensitiv informasjon. Kommunene må få oppgitt et telefonnummer de kan ringe hvis de krever redegjørelse for krav. 

Samhandlingskoordinator HNT/kommune

 

§15 Det økonomiske oppgjøret

Helseforetaket sender regning til kommunen for utskrivningsklare pasienter som blir liggende i sykehus i påvente av et kommunalt tilbud.

Rutine for å sikre riktig fakturagrunnlag:

  • Økonomiavdelingen legger ut liste over utskrivningsklare pasienter på HNT fellesområde; 1.virkedag i hver måned. Listene inneholder ingen navn eller personnummer, kun pasientenes PID.
  • Avdelingene avklarer hvem som har ansvar for å kontrollere listene og signere listene.
  • Oppgaver for den som kontrollerer:
    • Sjekker at antall dager er riktig ved å se på meldingsutvekslingen og utreisedokumentasjonen i G3 i Doculive.
    • Listen ajourføres med riktig antall dager, og leveres til samhandlingskoordinator.
    • Sørger for nødvendige rettinger i myWay2Pas.
    • Senest innen 3. virkedag kl. 12.00 skal listene være ajourførte og skrive merknad der det er gjort retting i myWay2Pas
    • Signere med initialer og lagre. 
  • Det faktureres kun for liggedøgnene i inneværende måned selv om pasienten reiser noen dager ut i påfølgende mnd. De døgn som kommer på neste mnd. faktureres i neste faktura.
  • Klage på faktura rettes til samhandlingskoordinator. Hvis kommunen får medhold i klage, sendes ei korrigert liste til Regnskapsavdelingen, og kommunen gis kreditnota.
  • Oversikt over USK liggedøgn/antall pasienter legges på kommunenes og helseforetakets felles samhandlingssider.  

Samhandlingskoordinator har det overordnede ansvaret for at kontrollrutinene gjøres, men kan delegere kontrollen/deler av kontrollen til seksjonsleder og postsekretær.

 

 

Referanser:

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester

Helsepersonelloven §45 

Forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter

Forskrift om pasientjournal §8 og §10.

Utskrivningsklare pasienter - retningslinje fra Helsedirektoratet

https://www.hnt.no/4af6b0/siteassets/documents/samhandling/samarbeidsavtalen-tjenesteavtaler-og-felles-rutiner/revidert-samarbeidsavtale-2021/retningslinje-1-pasientsamarbeid.pdf