Prosedyren skal sikre at ansatte, studenter og hospitanter bruker korrekt arbeidsantrekk slik at smittevernmessige, estetiske og etiske hensyn ivaretas.
Estetiske hensyn ivaretas ved at sko, strømper og synlig privat tøy ikke er for iøynefallende.
Gjelder alt personale som arbeider i helseinstitusjoner i HNT.
Med arbeidstøy menes arbeidsantrekket ansatte benytter på jobb, dvs. tøy, sko, ev. hodeplagg, navneskilt og ID-kort
Arbeidstøy skal erstatte privat tøy for å beskytte mot tilsøling, samtidig som tøyet skal ha en høy grad av renhet og forhindre smitte.
Avhengig av arbeidets art vil kravene til arbeidstøy variere for ulike personalgrupper.
Arbeidstøyet skal, sammen med hårfrisyre og bruk av smykker, armbåndsur etc. bidra til at sikkerhetskrav ivaretas i forhold til hygiene, statisk elektrisitet, teknisk utstyr og prosedyrer.
Arbeidstøy i sykehus vil bli synlig og usynlig tilsølt av
smittestoff. Tøyet må derfor byttes daglig samt ved tilsøling. Det skal vaskes
ved en temperatur som sikrer desinfeksjon (85º C). Det siste betinger tøy av
bestemt kvalitet og vask ved godkjent vaskeri. I noen tilfeller benyttes
termisk og kjemisk desinfeksjon i kombinasjon for å oppnå tilstrekkelig
mikrobedrap. Prosessen dokumenteres og kvalitetssikres av leverandør av vaskeritjenester.
Det er ikke tillatt å vaske arbeidstøyet hjemme.
Gi beskjed til nærmeste leder dersom det
er behov for endret størrelse eller antall tøyskift.
Alt personale skal bære synlig ID-kort/navneskilt slik at navn og tittel/ profesjon er lesbart.
Ledere på alle nivå har ansvar for at
prosedyren blir gjort kjent og etterlevd.
Arbeidsgiver har ansvar for:
Gjelder for følgende:
· Personale med pasientkontakt
· kontakt med biologisk materiale
· håndterer sterile varer/utstyr
· håndterer næringsmidler
· håndterer avfall (alle kategorier) eller potensielt forurenset utstyr.
· Administrativt/merkantilt personell med arbeidsplass/arbeidsoppgaver i kliniske avdelinger.
Hvit bukse og hvit/blå kittel.
Privattøy skal ikke brukes.
Det skal ikke brukes langermet trøye under kittelen.
Buksen skal ikke brettes opp.
Hvite legefrakker
Hvite legefrakker som benyttes i pasientkontakt skal skiftes daglig.
Tøy skal alltid byttes når det er synlig tilsølt.
HNTs arbeidsantrekk tillates ikke brukt utenfor
institusjonens område.
Det inkluderer at ansatte ikke kan bruke HINTs arbeidsantrekk under reise
til/fra jobb.
Unntak: Avdelinger som
har ansatte som har oppgaver utenfor HNTs lokaler (hjemmebesøk, befaring,
tilsyn etc.) følger avdelingens retningslinjer for arbeidstøy. Arbeidstøy som
er brukt utenfor HNTs sykehusområde byttes før man går tilbake til avdelingen.
Klinikk for Psykisk Helsevern og Rus har egne retningslinjer for arbeidstøy.
Ansatte skal i utgangspunktet selv skaffe egnede sko.
I somatiske avdelinger brukes sko som kun brukes på arbeidsplassen. Skoene skal
fortrinnsvis kunne desinfiseres ved behov. De skal fremstå som rene.
Av estetiske hensyn er det ikke tillatt å gå barbent i sko eller sandaler, ved bruk av foretakets arbeidstøy.
Armbåndsur,
treningsarmbånd/pulsklokker etc., ringer,
armbånd, kunstige negler, alle typer neglelakk skal
ikke brukes av ansatte som bruker helseforetakets arbeidsantrekk.
Dette gjelder alle ansatte ved somatiske klinikker, uansett
arbeidsoppgaver.
Smykker, halskjeder m. m
Bruk av smykker, må ikke komme i konflikt med
krav til sikkerhet og hygiene.
Leder ved den respektive avdeling avgjør om det skal være tillatt å bære
smykker.
Øredobber:
Bruk av små diskre
øredobber kan av leder tillates, utenom operasjonsavdeling, intensivavdeling,
sterilsentral og matproduksjon.
Nøkkelbånd
rundt halsen skal fortrinnsvis ikke benyttes.
Kortholdere for ett og to kort samt sneller med ulike innfestinger for
kort/nøkler kan bestilles.
Navneskilt, ur etc. må desinfiseres ved behov, og ellers ikke komme i konflikt
med hygieniske prinsipper.
Arbeidstøy som er bestemt av avdelingsledelsen.
SN Påkledning i operasjonsavdelingen
SL - Påkledning og trafikk i opr.avd.
· Kan bruke privat tøy. Dette forutsetter at man ikke er i kontakt med pasienter, pasientutstyr, pasientnære omgivelser, pasientmateriale/pasientprøver, mathåndtering, avfall og skittentøy.
· Kan anvende hvit frakk ved besøk i kliniske avdelinger, men da skal alle håndsmykker fjernes først. (Se punkt om «Standard arbeidstøy»)
Administrativt personell skal i hovedsak bruke privat tøy. Tøyet skal være rent og man skal framstå slik at man ikke støter kolleger/pasienter. Estetiske hensyn må ivaretas.
Personale som har daglig pasientkontakt, som lett kan bli tilsølt eller har urene arbeids-funksjoner, skal bytte arbeidstøy daglig. Tøy skal alltid byttes når det er synlig tilsølt.
Skittentøy skal ikke mellomlagres i garderobeskap eller arbeidsareal/kontorer.
Etter bruk skal alle lommer på arbeidstøyet tømmes og brukt
tøy legges i skittentøysekk/vogn straks.
Dersom man oppdager feil ved/ødelagt arbeidstøy skal dette legges i egen sekk for reklamasjon når det er rent. Husk å fylle ut skjema (Finnes under «relatert» i Håndtering av brukte senger og skittentøy)
Fleecejakker skal i utgangspunktet ikke
benyttes sammen med helseforetakets arbeidstøy, men leder avgjør om det gjøres
unntak i egen avdeling. Fleecejakker skal uansett ikke brukes i pasientkontakt.
Leder må sikre at det finnes rutiner som sikrer regelmessig vask av jakkene i
de enhetene der disse benyttes.
I stedet for fleecejakker anbefales det å benytte privat ullundertøy under
arbeidstøyet, eller engangs varmejakke dersom man opplever at det er for kaldt
på arbeidsstedet.
Ansatte skal ha arbeidstøy med kort erme i arbeidssituasjoner. Ved bruk av varmejakke (engangsjakker) tas disse av i kontakt med pasienter, utstyr, omgivelser, mat, biologisk materiale, utstyr og lignende.
Varmejakker som benyttes i arbeidssituasjoner som nevnt over, byttes daglig.
For ansatte som benytter gensere/trøyer under
foretakets arbeidstøy, skal også dette tøyet ha korte ermer.
Ansatte som har skjegg som er lengre enn 2 cm skal brukes skjeggbind når de arbeider på steder der næringsmidler tilberedes.
Personer som håndterer uemballerte, lett bedervelige matvarer, bør alltid bære lyse, vaskbare overtrekks-klær og benytte hodeplagg/hette som dekker håret.
Private hodeplagg er i utgangspunktet ikke tillatt.
Ansatte som av religiøse/kulturelle hensyn må bære hodeplagg, tar kontakt med nærmeste leder for å bestille egnet hodeplagg fra HNT `s leverandør av arbeidstøy. Hodeplagg skal ha en lys, nøytral farge.
Ved bruk av hodeplagg skal dette festes på lik linje med langt hår, slik at det ikke kommer i kontakt med pasient, utstyr, omgivelser, mat eller biologisk materiale.
Det skal kunne vaskes på minimum 60 ⁰C, og leveres til vask som annet arbeidstøy.
Privat mobiltelefon skal ikke medbringes ved arbeid i rene soner. For eksempel operasjon/anestesiavdelingen og sterilforsyning.
Alle ansatte oppfordres til å oppbevare privat mobiltelefon sammen med andre private eiendeler på vaktrom/kontor eller i garderobe, og ikke oppbevares i lommen på arbeidstøyet.
Arbeidstelefon/mobiltelefon,
nettbrett etc. tilhørende HNT: Se Rengjøring og desinfeksjon av datautstyr, PC, skjermer, tastatur, nettbrett, telefoner, Myco3, Wow etc. (Ikke tilgjengelig)
Negler
Negler skal være kortere enn 2 mm (6). Lange negler er ikke forenlig med god håndhygiene.
Kunstige negler, alle typer neglelakk og lignende vil slites/ ripes opp og gir grobunn for bakterier, og skal ikke brukes av personale med pasientkontakt (6).
Det er ikke tillatt for arbeidstakere å røyke tobakk/bruke E-sigaretter i arbeidstiden, i flg. pkt. 8 i arbeidsreglementet.Arbeidsreglement (Gyldig)
Dersom arbeidstøy kan ha vært eksponert for tobakksrøyk i forbindelse med pasientarbeid, skal det skiftes før man går tilbake til avdelingen.
Snus skal ikke brukes i arbeidssituasjoner med pasientkontakt.
Parfyme/sterk lukt
Parfyme og andre produkter med sterk lukt kan være til
sjenanse og fremkalle allergiske reaksjoner og ubehag hos pasienter og
kollegaer. Ansatte oppfordres til ikke å benytte slike produkter på
arbeidsplassen.
1.
Religiøse
hovudplagg på arbeidsplassen (arbeidstilsynet.no)
2. Akselsen P E, Elstrøm E, 2012, Smittevern
i Helsetjenesten, Gyldendal, 2. utgave.
3. Breivik S, Karlsen A, Larsson T, Er
retninglinjer for arbeidsantrekk i helsetjenesten forskningsbaserte? Sykepleien
Forskning 2012 7(4): 370-377. Er
retningslinjer for arbeidsantrekk i helsetjenesten forskningsbaserte?
(sykepleien.no)
5. Vejledning om arbejdsdragt inden
for sundheds- og plejesektoren, Sundhedsstyrelsen, Det Borgernære
Sundhedsvæsen, 8. juni 2011. Sundhedsstyrelsen
6. Fagernes, M., & Lingaas, E.
(2011). Factors interfering with the microflora on hands: A regression analysis
of samples from 465 healthcare workers. Journal of Advanced Nursing.Feb, 67
(2): 297-307. Factors interfering with the
microflora on hands: a regression analysis of samples from 465 healthcare
workers - PubMed (nih.gov)
7. Pittet, D., Allegranzi, B., & Boyce,
J. (2009). The
world health organization guidelines on hand hygiene in health care and their
consensus recommendations. World Health, 30(7), 611-622.
8. Forskrift om næringsmiddelhygiene (næringsmiddelhygieneforskriften) - LovdataLov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) - Kapittel 2 Forbud mot å diskriminere - Lovdata