Katastrofeplanen er et viktig ledd i å etablere rutiner i katastrofesituasjoner.
Gjelder alle ansatte i Klinikk for bildediagnostikk ved Sykehuset Levanger.
Denne katastrofeplanen er en del av beredskapsplan 1 HNT: Beredskapsplan Del I Foretaksnivå. beredskapsplan 2 HNT: Beredskapsplan Del II Helse Nord-Trøndelag HF Enhetsnivå, strategi HNT: Beredskapsplan Krisestab og Kriseledelse på strategisk nivå, varslingsrutiner HNT:Alarm og varslingsprosedyre Helse Nord-Trøndelag (Ikke tilgjengelig), masseskadeplan - SL: SL- Masseskade Plan Sykehuset Levanger (Ikke tilgjengelig), Helsecim: Om HelseCIM i Helse Nord-Trøndelag (Ikke tilgjengelig)
Avdelingssjef har ansvar for at prosedyren blir oppdatert.
Alle ansatte har ansvar for å ajourholde sine telefonnummer og adresse via ”Min arbeidsplan”.
Seksjonsledere har ansvar for å kjøre ut lister med ansatte og telefonnummer fra PRS en gang pr. halvår.
Ansatte har ansvar for å lagre telefonnummer: 455 11 100, som KATASTROFE-alarm på sin mobil.
Varsling foregår i tre trinn via Helsecim:
Informasjon (SMS) om endret beredskapsnivå (grønn, gul, rød) på Sykehuset Levanger. Avsender: AMK/ISS
Beredskapsmelding: "Mulig katastrofe, kan du stille på jobb?" - Med svaralternativer. Avsender: ABD - Levanger.
Katastrofemelding: "Katastrofe. Kom på jobb" - til utvalgte ressurser. Avsender: ABD - Levanger.
Varsling skjer via kommunikasjonssentralen (AMK) til telefonnummer 8147 med en kort orientering om omfanget. Det varsles også over calling-anlegget.
Varsling går via calling til vakthavende radiolog og til radiograf;
Avdelingssjef og medisinsk-faglig leder avgjør i samråd med klinikksjef mulige og nødvendige omprioriteringer i avdelingens daglige arbeidsoppgaver, eventuelt innkalling av mer personale gjennom Helsecim.
1. Varsling går til vakthavende radiograf denne varsler umiddelbart:
Avdelingssjef (evt stedfortreder)
Seksjonsledere (evt stedfortredere)
Avdelingssjef kontakter klinikksjef som koordinerer med taktisk ledelse katastrofens omfang.
Avdelingssjef kaller inn nødvendig personale via Helsecim.
Ved behov finnes ajourførte lister over personalet og telefonnummer på døra til vakt/pauserom.
2. Varsling går til vakthavende radiolog og denne varsler umiddelbart;
Medisinsk ansvarlig leder
Medisinsk ansvarlig leder (evt stedfortreder) oppretter dialog med avdelingssjef.
OBS! Dersom man ikke får tak i avdelingssjef eller stedfortredere, har vakthavende radiograf ansvar for å kalle inn:
Vakthavende radiograf forbereder og organiserer arbeidet til avdelingsleder kommer.
Innkalt personale møter på vaktrom. Seksjonsleder (stedfortreder) fordeler arbeidet fra vaktrommet og bistår deretter IKT/PACS/HP radiograf i akuttmottaket ved behov.Vurder om innkalt personale overtar i akuttmottaket når de kommer, slik at vakthavende radiograf om nødvendig kan ta seg av det øvrige vaktarbeidet.
Traumealarm utløses 10 min før første katastrofepasient ankommer sykehuset, alarmen utløses IKKE for de neste pasientene.
IKT/PACS/HP radiograf vil i denne sammenheng ha som oppgave å holde oversikt over/koordinere pasienter som skal til ulike røntgenundersøkelser. Ved større hendelser er det behov for å bemanne opp denne funksjonen. Disse må føre et register slik at en har kontroll på hvilke bildeundersøkelser vi har gjort på de innkomne pasientene.
Merking av pasienter
I en katastrofesituasjon vil pasienten ved ankomst til Akuttmottaket alltid få tildelt et katastrofenummer (K-nummer) og bli triagert rød (haster), gul (kan vente), grønn (må vente/poliklinisk), blå (død).
Navnebåndet merkes med K1, K2, K3 osv. (k-nummer) og festets på håndleddet. I tillegg til blir det festet et ordinært navnebånd på andre håndleddet med en predefinert ID.
Det er K-nummeret som benyttes når bildediagnostiske undersøkelser gjennomføres. Navnebåndene skal være festet på pasienten før undersøkelsen utføres. Begge navnebåndene skal beholdes på i minst 1 døgn etter ankomst.
Pasientene får en katastrofe-mappe fra registrering ved innkomst. Radiolog legger i denne mappa preliminært svar («sjekkliste for primærrapport multitraume CT).
Når en pasient med ukjent ID får kjent ID samordner personalet i Akuttmottak ”den ukjente” med riktige personalopplysninger. De gir beskjed når dette er ordnet. IKT/PACS/HP radiograf ved avdelingen oppdaterer deretter i HP.