Sørge for at mulig akutt og vesentlig forurensing og forurensingsfare, som følge av HNTs aktiviteter som kan påvirke ytre miljø, blir identifisert og risikovurdert. Og derved sørge for at vi har rutiner for hvordan vi eventuelt skal reagere på risikovurderingen, inkl. å forebygge og/eller redusere påfølgende uønskede miljøpåvirkninger.
Denne prosedyren gjelder det som påvirker eller kan påvirke det ytre miljø negativt - som følge av HNTs aktiviteter.
Det skal gjøres en risiko- og sårbarhetsanalyse mht. akkutt forurensingsfare av ytre miljø og klima som følge av HNTs aktiviteter (vedlagt for 2014). Denne skal revideres minst hvert tredje år og ved vesentlige endringer i risikobildet (endrede installasjoner, endrede prosesser, nye stoffer).
Varlingsplikt:
Ved akutt forurensing, eller fare for akutt forurensing, skal nærmeste politimyndighet varsles. Alle ansatte har ansvar for å varsle nærmeste leder.
Risikoområder:
Følgende risikoområder er identifisert og risikoanalysert:
Leder med ansvar for virksomheten i samarbeid med faglig ansvarlig, identifiserer aktuelle risikoområder og risikovurderer disse. gir innspill til miljøleder om eventuelle endringer i de risikovurderte områdene/mulige uønskedehendelsene - vedlagte ROS-analyse under Relatert. Ansvar ved større hendelser, se aktuell prosedyre i beredskapsportalen (EQS 19984).
Leder med ansvar for virksomheten i samarbeid med faglig ansvarlig, har også ansvaret for å lage og oppdatere de styrende dokumentene som sikrer at konsekvensene av risikovurderingen er ivaretatt.
Bruk Metoder for risiko- og sårbarhetsvurderinger i HNT - ROS som utgangspunkt for risiko- og sårbarhetsanalysen.
NS-EN ISO 14001:2015, pkt. 8.2.
HNT skal periodevis gjennomgå og om nødvendig endre sin beredskap og sine responsprosedyrer, spesielt etter at nesten ulykker n, ulykker eller nødsituasjoner har inntruffet (ISO 14001 pkt 8.2). Når det er praktisk skal en også prøve ut virkningen av disse prosedyrene.
Hendelser er her definert som utslipp til vann, luft eller jord med mulige vesentlige negative konsekvenser for ytre miljø.
I henhold til forurensingslovens § 38 er det 3 vilkår for å defineres som akutt forurensing: 1) den må være av betydning 2) den må inntreffe plutselig og 3) den er ikke er tillatt etter bestemmelse i eller i medhold av forurensingsloven.
Beredskapsplikt:
Den som driver virksomhet som kan medføre akutt forurensning skal sørge for en nødvendig beredskap for å hindre, oppdage, stanse, fjerne og begrense virkningen av forurensningen. Beredskapen skal stå i et rimelig forhold til sannsynligheten for akutt forurensning og omfanget av skadene og ulempene som kan inntreffe (§ 40 i forurensingsloven).
Forfatter: |
Ove Arne Pedersen (Kvalitetsrådgiver) |
---|---|
Godkjent av: |
RPA Systembruker (System) |
Dokumentadministrator: | Sigrun Bertnum (Kvalitetsrådgiver) |
Dokument-ID: | 17358 |
Gyldig fra: | 15.03.2022 |
Revisjonsfrist: | 14.03.2024 |
Maskinell Konvertering av fil.
ROS ytre miljø og klima 2014 |