ABD-; Dokumentert informasjon
v. 2.2
Dokumentert informasjon – Avdeling for Bildediagnostikk
Overordnet dokumentasjon HNT:
Hva som skal dokumenteres, hvordan det skal dokumenteres og hvor det skal dokumenteres er beskrevet i følgende prosedyrer som ABD er underlagt:
Kontroll med registreringer
Dokumentstyring og godkjenningsansvar for dokumenter i EQS (Ikke tilgjengelig)
HNT Kvalitetsstyringsystembeskrivelse
Lagring av dokumenter i ABD:
- Styrende dokumenter skal ligge i EQS
- Medarbeidersamtaler, kurs, dokumentasjon- og kompetansekartelling dokumenteres i kompetanseportalen
- EQS og Elements er ABDs hovedbibliotek og arkivsystem for dokumenter
- Teams brukes til å lagre dokumenter som ikke er arkivverdig, men nødvendig for drift av avdelingen.
Teams:
- Teams skal i hovedsak brukes til lagring av avdelingsdokumentasjon de ansatte har krav på innsyn i, som f.eks. møtereferat, dokumentasjon fra internundervisning, interne revisjoner, ledelsens gjennomgåelse, ROS-analyser, statistikk, resultater av målinger og kontroller, sjekklister og handlingsplaner
- Det har også et personlig område som brukes til mellomlagring av prosedyrer, foreløpig arbeid samt evt. personlig dokumentasjon (oppskrifter, brev, bilder o.a.)
EQS- Extend Quality System:
Kvalitetsregistre, tekniske registre og arkivering
- Månedlige økonomi- og produksjonsresultater gjøres i månedsrapporter
- Servicerapporter av medisinsk utstyr ivaretas av MTA og lagres i Medusa. Medisinsk fysiker oversender rapporter fra kvalitetskontroller og årskontroller til MTA, som arkiverer det i Medusa. Avdelingsleder får kopi av rapporter til informasjon.
- Dokumenter i forbindelse med interne revisjoner, eksterne revisjoner, ledelsens gjennomgang, handlingsplan og avdelingsråd lagres på avdelingens Team.
- Alle pasientopplysing lagres i Sectra PACS/RIS, & Docuslive. Fra November 2024 tar helseplattformen over for Sectra RIS & Doculive.
- Papirhenvisninger som er scannet inn hentes av kontorpersonell, arkiveres i 1 år og makuleres
- Arkivering av regnskapsrelaterte dokument ivaretas av økonomiavdelingen etter gjeldende regelverk
- Medisinsk teknisk avdeling (MTA) anvender kvalitetssystemet Medusa for dokumentasjon av kontroll, service og reprasjoner.
- ABD SL: Personell med fagansvar i ABD foretar registreringer i Medusa etter følgende prosedyre; ABD-; Bruk av Medusa. Det ligger i tillegg laminerte kortversjoner av prosedyre for bruk av loggbok på hver lab.
- ABD NA: MTA tar seg av registrering i medusa på vegne av ABD.
- GDPR; se Taushetsplikt - den enkeltes ansvar (Ikke tilgjengelig) og Personvern
Forfatter: |
Gjermund Hansen Eggen (Rådgiver)
|
Godkjent av: |
Karolina Berg (Medisinsk fysiker)
|
Dokumentadministrator: |
Linda Renate Moa (Kvalitetsrådgiver) |
Dokument-ID: |
30802 |
Gyldig fra: |
25.04.2024 |
Revisjonsfrist: |
25.04.2025 |