ALM-IKT; Bruk av mottaksmodul i Beaker v. 4.5

Arbeidsbeskrivelse

Ansvar

Bioingeniør ved prøvemottak har ansvar for at prosedyren blir fulgt.

IKT-Koordinator har ansvar for at prosedyren blir oppdatert i EQS.

Ankomstregistrering

Mottak

Mottak i Beaker brukes til innskanning av prøver rekvirert i RoS, Beaker, HP-Link eller Helseplattformen. Ved innskanning vil kun aktuell skannet beholder overføres til fagsystemet Beaker.

Manuelt mottak

  1. Dersom barkoden på glasset ikke er leselig kan man søke opp prøven ved å legge inn informasjon i feltet der det står «Legg til i scannet liste», velg Prøve, og så motta prøverøret manuelt:
    • I feltet «prøve» kan en skrive prøverørsnummer
    • I feltet «pasient» kan en skrive personnummer
    • I feltet «pakkeliste» kan en skriver pakkelistenummer

 

 

 

  1. Dersom man søker på personnummer kan det komme opp flere prøverør, velg rett prøverør og klikk på motta:

 

 

  1. Velg årsak til at du ikke skanner etiketten ved å klikke på forstørrelsesglasset kommentarfeltet for å få opp alternativer:

 

 

 

  1. Prøverøret har da fått status mottatt

 

 

og årsak til overstyring kommer frem:

Forventede prøver til mottak - MB

Når RoSprøver har status «Sendt» i RoS vil man finne disse ved klikke på Forventet:

 

 

Prøver rekvirert fra HP-Link, hvor elektronisk bestilling er sendt fra legekontor til Beaker, vil en også kunne se i denne visningen, men hvis en ønsker å filtrere spesifikt på disse kan det gjøres.

  1. Gå til aksjonsmenyen og velg visninger
  2. Velg Forventet HP-Link/IHR bestillinger

 

 

 

 

 

Forventede prøver til mottak – MM

Medisinsk mikrobiologi benytter visningen «Mottak Forventet: Mikrobiologi», her finnes alle prøver.

 

 

Henting av prøven i RoS og Mottak i Beaker

Gjelder bestillinger opprettet i RoS etter 6/2-2021.

  • Hent opp bestillingen i RoS.

 

 

  • Endre Dato og Klokkeslett
  • Sjekk at det er haket av for «Laboratoriet tar prøven» hvis det er blodprøver:

 

 

  • For mikrobiologiske prøver er det haket av for «Avdeling tar prøven selv»:

 

  

 

  • Velg skriver og trykk «Send»
  • Åpne Beaker og gå inn i «Mottak»
  • Skann inn alle prøvebeholdere for mottaksregistrering av hele bestillingen

 

 

 

Hvis ikke alle prøvebeholdere i en bestilling er scannet vil det være et symbol i kolonne D som vises for delvis mottatt:

Mottak av HP-Link-prøver i Beaker når pasient har med etikett

  • Åpne Mottak
  • Skann prøven
    • Om barkoden er uleselig kan man søke opp ved hjelp av prøvenummer eller navn
  • Endre til riktig dato og klokkeslett.
    • Legg til eventuelle kommentarer
  • Velg «Motta»
  • Legg inn årsak til hvorfor prøve ikke er skannet
  • Mottaksregistrert prøve markeres med grønn hake

 

 

 

Mottak av HP-Link-prøver i Beaker når pasient ikke har med etikett

  • Pasient kan finnes i Mottaksliste under - Forventet
  • Hvis bestilling ikke ligger i Forventet liste, bør en ta kontakt med aktuelt legekontor og be dem om å trykke på «Ta alle prøver». Bestillingen vil da dukke opp i forventetliste

 

 

Endring av en rekvisisjon som er mottatt

Dersom det er behov for å endre en rekvisisjon i Beaker, for eksempel oppdatere, legge til eller slette en analyse, så gjøres det i «Prøveoppslag (etter pasient)».

  • Åpne «Prøveoppslag (etter pasient)»
  • Søk opp pasient etter pasient-id
  • Velg riktig pasient
  • Fra «Prøveoppslag» velg aktuell prøve-id

 

 

  • Velg «Prøveoppdatering»

  • Gjør nødvendige endringer og trykk «Godta»

 

Slette en prøve/analyse

  • Gå til aksjonsmenyen
  • Velg «X Avbryt»

 

 

  • Legg inn årsak til sletting og bekreft med «Ja»
    • Kommentarer merket med «(INTERN)» sendes ikke ut til rekvirent

  • Legg merke til at analysen har fått status «Avbrutt» og avslutt med «Godta»

 

 

 

 

OFTE STILTE SPØRSMÅL (FAQ)

  • Hvorfor får man ikke slettet prøver som er sendt fra RoS?
    • Bestillinger som er sendt fra RoS skifter automatisk til status «Nullsvar» når prøven er registrert i Beaker. Prøver med status «Nullsvar» kan ikke slettes i RoS, men må enten manuelt slettes (Avbrytes) av Lab i Beaker eller så vil prøven automatisk slettes etter ti døgn.
  • Hva gjør vi når hele eller deler av datasystemet er ute av drift?

 

 

Plassering

Sykehuset Namsos

Hylle ved Ø-hjelps PC

Sykehuset Levanger

Hylle ved fordelingsrom