ABD-; Rengjøring og hygiene på lab og vaktrom, samt avfallshåndtering v. 3.4

HENSIKT 

Prosedyren skal sikre at undersøkelsesrommene er rene, ryddige og holder en god hygienisk standard.

I tillegg skal den sikre at sterilt utstyr er tilgjengelig når det trengs, samt hindre spredning av smitte.

OMFANG

Gjelder alle ansatte på Avdeling for Bildediagnostikk i Helse Nord-Trøndelag.

GRUNNLAGSINFORMASJON

Prosedyren er opprettet på bakgrunn av avvik i forbindelse med sertifiseringsrevisjon i 2015.

Dokumentet har vært til høring hos avdelingsleder Gunnvor Brandseth, avdelingsleder Bo Frederiksen og smittevernrådgiver Anne Gro Fjellingsdal.

Versjon 2.0 er slått sammen med tidligere prosedyre for avfallshåndtering - SL, ID 20170

ARBEIDSBESKRIVELSE

Rengjøringen deles i følgende:

1) Daglig rengjøring

2) Ukentlig rengjøring

3) Årlig rengjøring

4) Årlig rundvask

5) Avfallshåndtering

Ansvar for rengjøring:

Den som er oppsatt på aktuell lab har ansvar for rengjøring og vedlikehold.

1) Daglig rengjøring:

Utføres av renholdspersonalet:

  • gulvvask

  • vask av servant og speil
  • vask av WC
  • vask av vinduspost, skrivebord, stoler og andre flater
  • Stikkprøver av eget arbeid gjøres regelmessig og ABD får da rapport

PS: renhold har ikke ansvar for flater hvor ABD har utstyr stående.

Utføres av avdelingens personal:

Håndvask:

Synlig tilsøling vaskes av med vann og såpe. Deretter rengjøres hendene med antibac 85% hånddesinfeksjon mellom hver pasient og ellers ved behov, etter prosedyre for håndhygiene: GlobaltHåndhygiene (Gyldig)

Løs detektor, merkelinjal, undersøkelsesbenk, blyfrakker, MTU (medisinteknisk utstyr):

Løs detektor skal legges i plastpose ved bruk på kuvøsen, i seng og ved fare for å bli tilsølt av f.eks. kroppsvesker, bløt gips og ved infeksjoner(sopp,bakterier). Rengjøres etterpå med klut fuktet med vann eller antibac.

Merkelinjal på kuvøse og lab, tørkes over med antibac 75% for overflater.

Bucky/bord/undersøkelsesbenk dekkes til når det er fare for tilsøling.

Synlig tilsøling av kroppsvæsker (urin, avføring, oppkast, blod, slim, galle osv.) utgjør potensiell smitte og skal derfor behandles som smitte:

  • Ta på hansker. Bruk cellestoff (evt vanlig papir) og tørk opp synlig tilsøling
  • Vask deretter av med kaldt vann (fjerner biologisk materiale)
  • Legg cellestoff/papir i "rispose", og så i eske for smitteavfall i søppelsjakt.
  • Sprit av området som har vært tilsølt med antibac 75 % for overflater. Viktig at spriten får virke i 1 minutt for å sikre at området blir desinfisert
  • For mer informasjon, se overordnede prosedyrer via HNTs prosesskart for smittevern: GlobaltSmittevernportal - Infeksjonskontrollprogram HNT (Gyldig) ,

 

for eksempel GlobaltDesinfeksjon av gulv og inventar. Generell overflate og flekkdeisnfeksjon (Gyldig) og GlobaltDesinfeksjonsmidler godkjent for desinfeksjon av flater og utstyr i sykehus. (Gyldig) .

UL-probe:

Rengjøres først godt for synlig tilsøling. Deretter rengjøres den med antibac 75 % for overflater (godkjent for bruk på prober). Når proben er desinfisert legges kluten rundt den til proben skal brukes igjen. Etter siste pasient skal kluten ligge rundt proben i ca. ett minutt før den kan kastes. (Ansvar for vask av prober etter bruk: radiolog/sonograf).

Kjent smitte hos pasient:

Ved kjent smitte hos pasient skal vi forholde oss til disse pasientene på følgende måte og etter denne rekkefølgen:

  1. Undersøkelse gjøres fortrinnsvis på isolat (gjelder pasienter med kontaktsmitte og dråpesmitte)
  2. Dersom prøvesvar for å bekrefte/avkrefte smitte ikke foreligger, må nødvendigheten av undersøkelsen vurderes av henvisende lege, eventuelt i samråd med radiolog. Dersom undersøkelsen kan vente, legges den til slutten av dagen/et roligere tidspunkt for ABD, slik at nødvendige forberedelser samt vask i etterkant kan gjøres uten at det går ut over produksjonen. Kan ikke undersøkelsen vente, må andre undersøkelser vente eller eventuelt flyttes for å frigjøre tid til undersøkelsen
  • Radiograf 1 bruker beskyttelsesutstyr etter aktuell prosedyre for smitte, eller hjelp av sykepleier.
  • Radiograf 2 betjener medisinsk teknisk utstyr iført aktuelt beskyttelsesutstyr (munnbind) 
  • PS: ved luftsmitte skal begge bruke smittevernutstyr
  • Nedvasking av lab tar ca 1 time og bestilles hos/utføres av renhold (kun nødvendig i spesielle tilfeller)
  • Smitteavfall skal legges i rispose, lukkes og deretter legges i egen pappeske for smitteavfall på søppelrom. Klistrelapp merkes avdeling og dato. 
  • Portør tar videre ansvar for destruering av smittefarlig avfall. 
  • For mer info, se prosedyre GlobaltPasient med mistenkt eller bekreftet infeksjon i serviceavdeling (Røntgen, poliklinikk etc.) (Gyldig, passert revisjonsfrist)

PS: dersom smitte ikke er varslet på forhånd, skal det skrives avvik.

NB v/smitte hos pasient og i forbindelse med desinfisering av utstyr brukes Life Clean, med en virketid på 2 minutter (erstatter Virkon og Perasafe).

Sterilt utstyr:

Brukt sterilt utstyr (biopsipistoler, tilsatser, arteriepinsett ol) bringes til sterilsentralen av den som har ansvaret for aktuell lab den dagen.

Den som leverer biopsipistoler og tilsatser til sterilisering har ansvar for å hente utstyret igjen når det er sterilisert.

TBC:

De fleste pasienter som kommer til ABD av denne pasientgruppen screenes. Ingen tiltak nødvendig.

Hvis det står at det er mistanke om TBC og pasienten hoster, skal vi ta følgende forhåndsregler:

  • Pasienten skal raskt inn og raskt ut (dråpekjerner svever i timevis i lufta i rommet og kan pustes inn)
  • Pasienten skal bruke P3 maske
  • Radiograf skal bruke P3 maske

Holde orden på lab:

Før du forlater lab for dagen:

  • Ta ut søppel og tøy hvis de er fulle, og sett i nye sekker
  • Skift laken på bord og legg på nytt putetrekk
  • Fyll opp utstyr på laben

2) Ukentlig rengjøring:

Utføres av avdelingspersonalet på fredager:

  • Tørk av IV stativ med vann/antibac 75 % store desinfeksjonskluter for overflater

  • Tørk av PC skjermer med rengjøringsserviett
  • Tørk av tastatur med antibac 75 % store desinfeksjonskluter for overflater
  • Tørk støv med fiberklut fuktet med vann
  • Gå over blyfrakker og tørk av/desinfiser disse ved behov

Rydding og vask av vaktrom:

  • Knyttes til UL2 lab og utføres av radiograf/hjelpepleier som er stasjonert på denne laben eller videre delegert til annen person som har tid til at utføre dette.

  • Utføres fortrinnsvis på fredag: Rydding samt vask av kjøleskap, mikrobølgeovn og kaffemaskin. 
  • Administrere oppvaskmaskin  

 

3) Årlig rengjøring:

Utføres av avdelingspersonalet i uke 52:

Følgende vaskes med med såpevann:

  • I.v.stativ
  • Skap og hyller
  • Ultralydapparat
  • Kjøleskap avises og ryddes i

4) Årlig rundvask:

Dette avtaler avdelingsleder med renholdsavdelingen

 

5) Avfallshåndtering

Skarpe gjenstander/ risikoavfall (nåler, kniver, mandrenger mm) i gul risikoavfallsboks

Når den skal kastes sendes settes den i avfallsrommet/søppelsjakt i avdelingen. Portør tømmer daglig.

Smitteavfall

Legges i eske med "rispose" i, på søppelrom. Eska skal lukkes og påklistres lapp med avd/dato. Nye esker/risposer står på lageret. Portør tømmer daglig.

Papp i container for papp, og nøytralt papir i container for papir

Hver enkelt som pakker opp har ansvar for selv å bringe papp og papir til rommet sentralhallen hvor containere for papp og papir finnes.

Restavfall i svarte søppelsekker lukkes med strips og bringes til avfallsrommet i avdelingen.

Plast i blanke spesialsekker for plast. Denne står også i avfallsrommet Portør tømmer når den er full.

Glass og blikk legges i egen beholder i avfallsrommet. Portør tømmer ved behov.

Batterier skal tapes på endene/kontaktene og legges i egen beholder i avfallsrommet. Portør tømmer ved behov.

Radioaktivt materiale Se egen prosedyre:

 

LokaltStrålevern - Håndtering av radioaktivt avfall (Gyldig)

Tøy:

Brukt tøy legges i blå tøysekker (NB: gjelder IKKE arbeidstøy, som skal legges i gul tøysekk. Sekkene lukkes og settes utenfor heisen. De blir hentet av portør.

Infisert tøy eller tøy brukt ved smittebærende pasienter emballeres i gul plastpose før de legges i tøysekken.

Viser for øvrig til HNT sin prosedyre for avfall:

 

GlobaltAvfallsplan for Helse Nord-Trøndelag HF (Gyldig, passert revisjonsfrist)