Prosedyren skal sikre at undersøkelsesrommene er rene, ryddige og holder en god hygienisk standard.
I tillegg skal den sikre at sterilt utstyr er tilgjengelig når det trengs, samt hindre spredning av smitte.
Dokumentet har vært til høring hos avdelingsleder Gunnvor Brandseth, avdelingsleder Bo Frederiksen og smittevernrådgiver Anne Gro Fjellingsdal.
Versjon 2.0 er slått sammen med tidligere prosedyre for avfallshåndtering - SL, ID 20170
2) Ukentlig rengjøring
3) Årlig rengjøring
4) Årlig rundvask
5) Avfallshåndtering
PS: renhold har ikke ansvar for flater hvor ABD har utstyr stående.
Synlig tilsøling vaskes av med vann og såpe. Deretter rengjøres hendene med antibac 85% hånddesinfeksjon mellom hver pasient og ellers ved behov, etter prosedyre for håndhygiene: Håndhygiene (Gyldig)
Løs detektor, merkelinjal, undersøkelsesbenk, blyfrakker, MTU (medisinteknisk utstyr):
Løs detektor skal legges i plastpose ved bruk på kuvøsen, i seng og ved fare for å bli tilsølt av f.eks. kroppsvesker, bløt gips og ved infeksjoner(sopp,bakterier). Rengjøres etterpå med klut fuktet med vann eller antibac.
Merkelinjal på kuvøse og lab, tørkes over med antibac 75% for overflater.
Bucky/bord/undersøkelsesbenk dekkes til når det er fare for tilsøling.
Synlig tilsøling av kroppsvæsker (urin, avføring, oppkast, blod, slim, galle osv.) utgjør potensiell smitte og skal derfor behandles som smitte:
|
for eksempel Desinfeksjon av gulv og inventar. Generell overflate og flekkdeisnfeksjon (Gyldig) og Desinfeksjonsmidler godkjent for desinfeksjon av flater og utstyr i sykehus. (Gyldig) . |
UL-probe:
Rengjøres først godt for synlig tilsøling. Deretter rengjøres den med antibac 75 % for overflater (godkjent for bruk på prober). Når proben er desinfisert legges kluten rundt den til proben skal brukes igjen. Etter siste pasient skal kluten ligge rundt proben i ca. ett minutt før den kan kastes. (Ansvar for vask av prober etter bruk: radiolog/sonograf).
Kjent smitte hos pasient:
Ved kjent smitte hos pasient skal vi forholde oss til disse pasientene på følgende måte og etter denne rekkefølgen:
PS: dersom smitte ikke er varslet på forhånd, skal det skrives avvik.
NB v/smitte hos pasient og i forbindelse med desinfisering av utstyr brukes Life Clean, med en virketid på 2 minutter (erstatter Virkon og Perasafe).
Sterilt utstyr:
Brukt sterilt utstyr (biopsipistoler, tilsatser, arteriepinsett ol) bringes til sterilsentralen av den som har ansvaret for aktuell lab den dagen.
Den som leverer biopsipistoler og tilsatser til sterilisering har ansvar for å hente utstyret igjen når det er sterilisert.
TBC:
De fleste pasienter som kommer til ABD av denne pasientgruppen screenes. Ingen tiltak nødvendig.
Hvis det står at det er mistanke om TBC og pasienten hoster, skal vi ta følgende forhåndsregler:
Følgende vaskes med med såpevann:
Når den skal kastes sendes settes den i avfallsrommet/søppelsjakt i avdelingen. Portør tømmer daglig.
Smitteavfall
Legges i eske med "rispose" i, på søppelrom. Eska skal lukkes og påklistres lapp med avd/dato. Nye esker/risposer står på lageret. Portør tømmer daglig.
Papp i container for papp, og nøytralt papir i container for papir
Hver enkelt som pakker opp har ansvar for selv å bringe papp og papir til rommet sentralhallen hvor containere for papp og papir finnes.
Restavfall i svarte søppelsekker lukkes med strips og bringes til avfallsrommet i avdelingen.
Plast i blanke spesialsekker for plast. Denne står også i avfallsrommet Portør tømmer når den er full.
Glass og blikk legges i egen beholder i avfallsrommet. Portør tømmer ved behov.
Batterier skal tapes på endene/kontaktene og legges i egen beholder i avfallsrommet. Portør tømmer ved behov.
Radioaktivt materiale Se egen prosedyre:
|
Tøy:
Brukt tøy legges i blå tøysekker (NB: gjelder IKKE arbeidstøy, som skal legges i gul tøysekk. Sekkene lukkes og settes utenfor heisen. De blir hentet av portør.
Infisert tøy eller tøy brukt ved smittebærende pasienter emballeres i gul plastpose før de legges i tøysekken.
Viser for øvrig til HNT sin prosedyre for avfall:
|
Avfallsplan for Helse Nord-Trøndelag HF (Gyldig, passert revisjonsfrist) |