ALM-MB-Koag; Sysmex CS-2500 v. 2.11

Arbeidsbeskrivelse

ANSVAR

Fagbioingeniør og/eller spesialbioingeniør er ansvarlig for at instrumentet til enhver tid fungerer som tiltenkt og at prosedyren er oppdatert.

Den enkelte er ansvarlig for å gjøre seg kjent med prosedyren, og utføre analysering og periodisk vedlikehold etter opplæring.

Øvrig vedlikehold utføres av faggruppe 1.

Ansvarlig fra Medisinsk teknisk avd. er oppført i Medusa.

HMS/sikkerhetsinformasjon

Henviser til Ecoonline.no for reagenser.

 

Alle blodprøver behandles som potensielt smittefarlig. Ved vedlikehold av instrumentet bør en beskytte seg mot potensiell smittefare.
Se prosedyre for Usterile engangshansker. Valg og bruk av usterile hansker.

Spesielle forhold vedr. prøvetaking og forberedelse av pasient

Unngå langvarig stase, tilstreb problemfri prøvetaking. Ved bruk av butterfly bør kasteglass benyttes for å få nok blod i glasset.

Se ALM-MB-pre; Blodprøvetaking av voksne og barn.

 

Kapillær prøve
Hvis det er vanskelig å få tatt venøs prøve, kan prøve for PT-INR tas kapillært, anmerk da med analysekommentar at kapillær prøve er tatt.

Levanger: Tas fortrinnsvis på CoaguChek - Quicks metode. Se ALM-MB-L; PT-INR på CoaguChek.

 

Prøvematerialet og bearbeidelse av dette

 

 

Reagenser og klargjøring av disse

1.      Hvor

1.1.   Romtemperatur - Skuffer og skap ved instrumentene.

1.2.   Kjøletemperatur - Kjøleskap ved instrumentene.

 

2.      Tillaging – se ALM-MB-Koag; Reagenser og kontroller til Sysmex CS-2500.

 

3.      Annet forbruksmateriale

3.1.   Rinse

Destillert vann som fylles i rengjort beholder ved instrumentet

3.2.   Antifordampingskorker og Outer ring

Finnes i to størrelser; til 5 mL- og 15 mL-flasker.

Brukes på alle reagensflaskene (unntatt CA Clean I).

Antifordampingskorkene er engangs.

Outer ring legges til vask etter bruk.

 

3.3.   Kyvetter
Poser á 1000 kyvetter

3.4.   Trash box

Innlegg til avfallsboksen for å unngå søl

3.5.   SLD mini cups

Poser á 500 stk.

Brukes til kalibratorer og kontroller

 

 

4.      Pakningsvedlegg
Fagbioingeniør / spesialbioingeniør har ansvar for eventuelle endringer som har betydning for analysene. Pakningsvedlegg kontrolleres ved lotskifte. (Finnes i reagenseskene eller Simens’ nettsider) Nye utgaver arkiveres i egen perm.

 

Feilkilder og interferens

Se respektive metodebeskrivelser

 

Fremgangsmåte/Utførelse av analysen

 

Kort oversikt:

  1. Daglig oppstart
  2. Innsetting av reagens og kontroller
  3. Kontrollrutiner
  4. Kalibrering (ligger i bakgrunn)
  5. Analysering av prøver
  6. Vurdering av resultat
  7. Skrive ut resultat
  8. Vedlikehold
  9. Service / oppgradering av software

 

 

1.      Daglig oppstart

1.1.   Utfør daglig vedlikehold

1.2.   Løs opp
Control Plasma N og OKP - daglig
D-dimer control 1 og 2 - mandag
Se ALM-MB-Koag; Reagenser og kontroller til Sysmex CS-2500.

1.3.   Bland PT-INR-reagens som står i instrumentet.
(Husk å løse opp nytt PT-INR-reagens hvis nytt settes i instrumentet).

1.4.   Sjekk at det er riktig holdbarhet på reagensene. Noen ganger «nuller» instrumentet ut holdbarheten. 

1.5.   Etterfyll kyvetter hvis nødvendig.

1.6.   Analyser kontroller

 

2.      Innsetting av reagenser og kontroller
Reagens og kontroller er ferdig barkodemerket. Unntak er OKP som benytter egenproduserte barkoder. Reagensene settes i posisjoner som passer flaskene, evt i adapter.
C-rack (gult) benyttes til kontroller og kalibratorer.

2.1.   Reagensbord

a)      Marker en reagensposisjon i aktuelt rack og velg Change/Add i reagensskjermbildet.

b)      Løft opp reagensseksjonslokket.

c)      Sjekk at LED lyset for reagensbordet lyser grønt

d)      Åpne reagensborddekselet.

e)      Plasser reagens i racket med barkoden pekende ut.
Benytt anti-fordampningskork.

f)       Sett racket i reagensbordet.

g)      Lukk reagensborddekselet.

h)      Senk reagensseksjonslokket.

i)        Velg OK.

2.2.   Buffer/Diluent bord

a)      Velg Change/Add i reagensskjermbildet.

b)      Sjekk at LED lyset for buffer/diluentbordet lyser grønt

c)      Åpne buffer/diluent borddekselet.

d)      Plasser buffer/diluent i en adapter med barkoden pekende ut.
Benytt anti-fordampningskork.

e)      Plasser i buffer/diluent bordet.

f)       Lukk buffer/diluent borddekselet.

g)      Velg OK.

 

2.3.   Kontroller

a)      Løs opp kontroller og kalibratorer som beskrevet i ALM-MB-Koag; Reagenser og kontroller til Sysmex CS-2500.

b)      Pipetter hele innholdet i flasken over i en ny SLD mini cup. Unngå luftbobler.

c)      Plasser SLD mini cup i den opprinnelig flasken (For OKP gjenbrukes flasken fordi vi har egne barkoder til den). Flasken med SLD mini cup settes i det gule C-racket.

d)      Settes i reagensbordet.

2.4.   Reagensstatus

 

      

Denne statusen vises om holdbarheten på reagenset er utløpt

Erstatt med nytt reagens



3.      Kontrollrutiner

3.1.   Kontroller analyseres ifølge tabellen under:

Analyse

Kontroll

Morgen

Slutten av dagvakt

Daglig, hvis det er bestilt prøve

Når ny flaske settes på
(Aktuelt reagens i parentes)

PT-INR

Ctrl N

X

X

 

X  (Owrens PT)*

OKP

X

X

 

X  (Owrens PT)*

APTT

Ctrl N

X

 

 

    (Actin FS)*

OKP

X

 

 

    (Actin FS)*

Fibrinogen

Ctrl N

Namsos

 

Levanger

X  (Thrombin)

OKP

Namsos

 

Levanger

X  (Thrombin)

D-dimer

D-dimer Control 1

X

 

 

X (Alle reagens byttes samtidig)

D-dimer Control 2

X

 

 

X (Alle reagens byttes samtidig)

 

*For APTT analyseres kontrollene automatisk når instrumentet starter på ny flaske (eller tror det har ny flaske fordi vi har tatt opp flaska og satt den i igjen).
Dette gjelder også PT-INR, men vi skal allikevel kontrollere reagenset når ny flaske settes i.

 

3.2.   Analysering av kontroller:

a)      Trykk Order

b)      Trykk Switch Order

c)      Trykk Holder QC Order

d)      Trykk Order Entry

e)      Control: Velg riktig kontroll

f)       Lot. No: Velg riktig lotnummer

g)      Velg de ønskede analysene som det skal utføres kontroll på.

Trykk pil ned ikonet for å bestille neste kontroll.

Trykk OK når siste kontroll er bestilt.

h)      Trykk Start

 

NB!
Kontroller til D-dimer byttes ukentlig. Oppbevares i kjøleskapet, korka skrus på med SLD mini cup i flaska. Settes i instrumentet for analysering sammen med de andre kontrollene og tas ut igjen.


Dersom det står flere reagens til samme analyse på instrumentet kan det velges hvilket reagens det skal kjøres kontroll på. Marker reagenset i reagenskarusellen, velg Edit reagent info. Hak av QC priority før analysering av kontroller. Merkingen forsvinner når kontrollene er ferdig analysert.

 

5.      Analysering av prøver

Prøvene er barkodemerket og analysene bestilles automatisk når de leses i instrumentet.

5.1.   Analysering i Auto

a)      Plasser rack med barkodemerkede prøverør på innmatingsbordet.

b)      Sjekk HOST tilkoblingsstatusen. HC status-ikonet må lyse grønt eller orange.

c)      Trykk Start.

d)      Sjekk at instrumentet henter de etterspurte testene på de respektive prøvene etter at barkodeavlesningen er gjennomført. Dette gjøres i Joblist.

5.2.   Analysering i manuell. Se også ALM-IKT; Nødrutiner ved datastans .

a)      Plasser prøvene i et rack.

b)      Trykk Order. Switch order og velg Rack order.

c)      Oppgi Rack No.

d)      Oppgi prøvens posisjon.

e)      Trykk Order Entry.

f)       Trykk Ordinary Sample.

g)      Plasser pekeren på Sample No. og oppgi prøve ID. Hvis det er en barkode som scannes inn må den snus bort fra lesefeltet i racket.

h)      Velg ønskede analyser som skal utføres.

i)        Velg pil ned for å bestille neste prøve.

j)        Trykk OK når siste bestilling er utført.

k)      Sett racket i innmatingsbordet.

l)        Trykk Start.

m)   Sjekk prøvestatus i Joblist.

 

Ved lite prøvemateriale kan prøvene bestilles i micro mode. En følger da beskrivelsen over for manuell bestilling, men haker av i kolonnen Mc i ordrelisten. Scann inn barkoden, men snu den bort så den ikke blir lest. Prøven må settes på UTEN kork, og det vil ikke bli utført HIL-sjekk på disse.

5.3.   Endre til lengre måletid / annen bølgelengde
Ved behov for å endre måletid eller bølgelengde på analysene gjøres det automatisk for PT-INR og APTT. Hvis det pga interferens er behov for å endre avlesningsbølgelengde på fibrinogen må prøven bestilles manuelt og det velges Fib 660 som analyse.

 

5.4.   Alle bestilte prøver (auto eller manuell) vises i Joblist, med følgende meldinger / fargekoder:

 

 

 

6.      Vurdering av resultat

6.1.   Resultatene vises i Joblist. Evt. informasjon til hver prøve vises med diverse symboler:

 

 

 

 

 

6.2.   For å få mer informasjon om hver prøve:

a)      Marker prøven i Joblist.

b)      Trykk Browser.

c)      Trykk Details for reaksjonskurve-informasjon.

Viser feilmeldinger

d)      Trykk på reaksjonskurven for ytterligere informasjon

e)      Trykk Evaluation Data for reaksjonskurveinformasjon.

f)       Trykk Measurement Info.

HIL-index vises her i tillegg til mer info

 

6.3.   På alle prøver som er analysert i auto mode utføres HIL-sjekk. Det er lagt inn grenseverdier (HIL-index 0-5) for hva som tillates av optisk interferens før resultat må gis ut med kommentar eller avvises (Se pkt. 6.2.f)

 

HIL-sjekk leses av ved følgende bølgelengder:

 

405 nm

575 nm

660 nm

Hemolyse

+

+

-

Icterus

+

-

-

Lipemi

+

+

+

 


Resultathåndtering:

Hemolyse

 

 

Komponent

Index

Aksjon

PT-INR

APTT

Fibrinogen

D-dimer

1-4

Resultat gis ut med kommentar A) (dersom ikke feilmelding på kurven)

5

Resultat gis ikke ut C)

 

Ikterus

 

 

Komponent

Index

Aksjon

PT-INR

APTT

Fibrinogen

D-dimer

-

Påvirker i liten grad

Resultat gis ikke ut dersom feilmelding på kurvenD)

 

Lipemi

 

 

Komponent

Index

Aksjon

PT-INR

APTT

Fibrinogen

 

Påvirker i liten grad

Resultat gis ikke ut dersom feilmelding på kurvenE)

D-dimer

1-4

Resultat gis ut med kommentar B) Resultat gis ikke ut dersom feilmelding på kurvenE)

5

Resultat gis ikke ut E)

 

Kommentarene finnes som Mnemonikk i resultatregistrering.

Kommentar

Mnemonikk

A) Prøven er hemolysert. Dette kan påvirke resultatet. Ny prøve anbefales.

587

B) Prøven er lipemisk. Dette kan påvirke resultatet. Ny prøve anbefales.

3507

C) Sterkt hemolysert prøve, analysen utføres ikke. Ny prøve bør tas.

612

D) Sterkt ikterisk prøve, analysen utføres ikke.

625

E) Sterkt lipemisk prøve, analysen utføres ikke.

626

 

Ved kombinasjon av lipemi og hemolyse kan det komme * på hemolysenivå. Grad av hemolyse må da vurderes visuelt.

 

Spesielt for Fibrinogen:

Ved kraftig hemolyse eller ikterus og feilmelding på kurven/manglende resultat analyseres Fibrinogen ved 660 nm. Denne analysen må bestilles manuelt på instrumentet og resultat legges inn manuelt i Beaker. Ved feilmelding også ved 660 nm kan prøven analyseres med en 1/2- eller 4/1-fortynning.

 

 

 

In vivo hemolyse:

Ved sterk mistanke om / bekreftet in vivo hemolyse kan alle resultat gis ut med kommentar* også ved hemolysegrad 5 dersom det ikke er feilmelding på kurven.

 

Ved lipemi endres avlesningen automatisk til en annen bølgelengde for PT-INR og APTT (Fibrinogen – den må manuelt bestilles ved 660nm).

 

 

6.4.   Godkjenning av svar og svarrapportering

Alle unormale svar vurderes i forhold til tidligere svar, kliniske opplysninger og HIL-regler. Prøvene reanalyseres ved behov; se

ALM-MB-Koag; Sysmex CS-2500, PTINR i plasma

ALM-MB-Koag; Sysmex CS-2500, APTT i plasma

ALM-MB-Koag; Sysmex CS-2500, Fibrinogen i plasma

ALM-MB-Koag; Sysmex CS-2500, D-dimer i plasma

 

 

Svarene autoverifiseres i Beaker og går direkte i journal.

Svar som ikke går inn under autoverifiseringsreglene, verifiseres manuelt i Beaker etter vurdering av svar.

Når det er rekvirert flere analyser på samme prøve, overføres svarene til Beaker når alle analysene er ferdig. Dersom det blir en error på en av analysene (f.eks. mangler reagens) kan den ferdige analysen sendes over til Beaker ved å markere prøven i Joblist, velge Validate og så HC Output. Samme fremgangsmåte gjelder hvis prøven er merket med Review i Joblist, men svaret er ok for å gi ut.

 

Ved behov for å deaktivere autoverifiseringen gjøres dette i «Automatisk verifiseringsstatus» i Beaker. Velg «Paus» på det instrumentet det gjelder.

 

Svarrapportering er etter Avdeling for laboratoriemedisin sine rutiner, og svar utenfor ringegrenser meldes rekvirenten etter ALM-; Ringerutiner for Medisinsk biokjemi og Blodbank

 

 

7.      Skrive ut resultat

Det er felles skriver for begge instrumentene. Benytt switch-knapp for å veksle mellom skriverne. Må lyse på den siden det instrumentet du skal skrive ut fra er.

7.1.   Skrive ut prøveresultat for en enkeltprøve

a)      Trykk Joblist.

b)      Velg den ønskede prøven i Joblist.

c)      Trykk Print.

d)      Velg Cursor Data.

e)      Velg et format.

f)       Trykk Print.

7.2.   Skrive ut multiple prøveresultat

a)      Trykk Joblist.

b)      Trykk Mark.

c)      Velg de ønskede prøvene i joblist.

Current: Marker den valgte prøven

Same Date: Marker prøver med samme analysedato

All: Alle prøveresultater som vises

Release all: Fjerner merking på prøvene

d)      Trykk Back.

e)      Trykk Print.

f)       Trykk Marked Data.

g)      Velg et format.

h)      Trykk Print.

i)        Trykk Mark. Velg Release all for å fjerne markering. Trykk Back



 

8.      Vedlikehold

8.1.   Daglig vedlikehold

a)      Sett instrumentet i shutdown (på øverste linje eller i menyen). Se til at CA Clean 1 står på instrumentet i reagensrack.
Det kommer etter hvert valg om instrumentet skal slås helt av eller om det skal være kjøling på reagensene. Velg å slå helt av.
Slå av instrumentet (bryter på venstre side av instrumentet)
Lukk IPU ved å krysse ut programmet.
Start opp igjen IPU ved å dobbeltklikke på ikonet.
Slå på instrumentet når innloggingsbildet kommer opp.
Logg inn etter at instrumentet er slått på. Bruker user – passord user

b)      Kast kyvetter ved å ta ut avfallsboksen på høyre underside av instrumentet. Trykk «Yes» når du får spørsmål om å resette telling av kyvetter.

c)      Sjekk kondensfellen for væske. Denne er under luken på venstre side av instrumentet.


8.2. Ukentlig vedlikehold (mandag)

Instrumentene brukes annenhver uke. Gjør vedlikehold på det instrumentet som skal tas i bruk.

a)      Fjern vann fra /vask brett under instrumentet.

b)      Rengjør vanntanken – BRUK HANSKER
Bruk springvann og litt oppvaskmiddel til å vaske innsiden av tanken og flottørbryteren.
Skyll godt med vann, deretter destillert vann.
Skyll med sprit.
Se til at flottøren beveger seg fritt.
Tanken lufttørkes til neste uke.
Fyll ren og tørr tank med destillert vann og sett på instrumentet.

c)      På det instrumentet som skal stå ubrukt til neste uke gjøres shutdown. Nå velges det at det skal stå med kjøling på reagensene. (La CA Clean1 bli stående igjen i instrumentet.)
Lukk IPU ved å krysse ut programmet.

 

8.3.   Månedlig vedlikehold (første mandag i måneden)

a)      Rengjør filter, ett filter under instrumentet og 3 stykk bak. Bruk en støvsuger for å fjerne støv fra filtrene.

b)      Rengjør instrumentet med tørr eller fuktet klut.

c)      Back-up

Back-up av innstillingsverdier / analyseresultater siden siste sikkerhetskopiering. Avslutt IPU (x i øvre høyre hjørne)

På skjermen er det snarvei til Backup – trykk på den

Sett i minnepenn
Levanger: Ligger i øverste skuff på kontoret til fagbioingeniør

 

Namsos: I plastboks på utprøvingslab (hylle over vekta)

 

Velg lagringsplass

         Removable disk (F:)

         Lag ny mappe. Navngis med Instrument X ååååmmdd
(eks Owe 20210826)

Option

         Sjekk at startdato for lagringen er riktig. Skal være samme dato som siste backup ble utført

         Hak av «Inkluder Log Files» og Inkluder «Operation Log Files»

Hak av «Saved date is added to the backup destination»

Ok

Velg Ok når backup er ferdig, så Cancel.

 

Back-up lagres på Teams av faggruppen.

Pasientsvarene er ikke lesbare før de lastes inn i instrumentet igjen.

 



8.4.   Ved behov

Se i manual for beskrivelse av gjøremål.

a)                  Lampe kalibrering/ bytte lampe

b)                  Bytt Trash box til kyvettene

c)                  Tørk kondens i reagenskarusellen

d)                  Slå av og på instrumentet

                      Shutdown

                      Steng IPU (kryss ut øverst til høyre)

                      Start IPU

                      Slå av instrumentet med bryteren

                      Vent til innloggingsbildet kommer opp

                      Slå på instrumentet

                      Logg inn (user – passord user)

Dersom PC’en også har vært slått av må Windows logges på.

Velg da CS Administrator

Passord CS Admin+4230

 

9.      Service / oppgradering av software

Sørg for personlig kontakt med serviceperson (leverandør, med.tek…) for å få klarhet i hva servicen / oppgraderingen innebærer.

 

Service og oppgradering av software dokumenteres etter:

ALM-; Rutiner ved instrumentsvikt, forebyggende arbeid, vedlikehold og service av instrumenter/utstyr

ALM-IKT; Validering og verifisering av IT-systemer